۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
تجهیز و نوسازی ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی
معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

تجهیز و نوسازی ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که از این میزان ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی با مشکل شوری و قلیایی شدن روبروست.

به گزارش بازار، علیمراد اکبری  روز گذشته (چهاردهم آذرماه) در مراسم روز جهانی خاک و ششمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری که در محل  نمایشگاه های بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، روز ۵ دسامبر - مصادف با ۱۴ آذر را روز جهانی خاک نامیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور خاک هدف این رویداد فرهنگی را نهادینه کردن فرهنگ توجه به خاک و تبیین جایگاه ارزشمند آن به عنوان ثروت تجدیدناپذیر ملی به ویژه در بین نسل های آینده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این امر پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشورها است، اظهار داشت: پس از اعلام موضوعات فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک و آلودگی خاک به عنوان شعار روز جهانی خاک در سال های گذشته، در سال جاری این شعار تحت عنوان «کاهش شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک»   انتخاب شده است.

اکبری درباره مشکلات اراضی قابل کشت در کشور گفت: وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که ۸.۷ میلیون هکتار آن در آبخور سدها قرار دارد و به صورت سنتی آبیاری می شود  و تنها ۹.۳ میلیون هکتار از این اراضی فاقد مواد آلی و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد.

معاون امور آب و خاک کشاورزی تصریح کرد: همچنین از این میزان اراضی کشاورزی، حدود ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش، حدود ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی با مشکل شوری و قلیایی بودن روبروست.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون هکتار از اراضی هم مشکل زهکشی دارند، که یکی از مشکلات در بخش تولید است.

اکبری درباره اقدامات انجام شده در حفاظت از خاک گفت: قانون حفاظت خاک به تصویب مجلس رسیده و آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط تدوین شده است.

وی افزود: شورای هماهنگی خاک با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری تشکیل شده که در رابطه با تعیین نقشه راه برای خاک و آب کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی می شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین حدود ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تجهیز و نوسازی شده و حدود ۴۸۰ هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شده است.

وی،   ۳۲ میلیون هکتار آبخیزداری در حوضه های آبخیز کشور، حفاظت و احیای پوشش گیاهی از طریق تهیه بیش از ۴۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری، احاله مدیریت جنگل و مرتع در ۲۲ میلیون هکتار از جنگل های کشور، اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در ۸ میلیون هکتار از اراضی کشور، توسعه جنگل های دست کاشت در یک میلیون هکتار، تهیه نقش های فرسایش خاک، تهیه اطلس آبخیزداری، اطلس سیل و تهیه نقشه شوری خاک را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه حفاظت از خاک برشمرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha