۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
آیا قیمت نفت در بازار جهانی رشد می کند؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا قیمت نفت در بازار جهانی رشد می کند؟

با وجود ایجاد موج تازه همه گیری با سویه اومیکرون در بیش از ۴۰ کشور دنیا، پیش بینی های مرتبط با بازارهای کالایی تغییرات زیادی کرده است. اما همچنان انتظار می رود قیمت نفت در سال بعد سه رقمی شود.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود افزایش خوش بینی نسبت به اوضاع اقتصادی دنیا تا ماه قبل میلادی، شیوع یک سویه تازه از ویروس کرونا باعث شد تا دوباره گزارشها از روزهای سخت حکایت داشته باشد. روزهایی که می تواند خاطره بی ثباتی های اقتصادی و بیکاری ها را به یاد بیاورد. افت قیمت نفت به دلیل نگرانی از وضع محدودیتهای تازه به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده است ولی پژوهشگران این روند را موقتی می دانند و انتظار دارند در ماه های آتی رشد قیمت نفت را در بازار تجربه کنیم.

طبق گزارش ارایه شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ تقاضای نفت ۵.۴ میلیون بشکه در روز نسبت به سال قبل رشد کند و در سال ۲۰۲۲ هم افزایش ۳ میلیون بشکه ای تقاضا در هر روز را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کنیم. البته این پیش بینی در شرایطی ارایه شد که نگرانی موج های تازه همه گیری در دنیا وجود نداشت یا اینکه کشورهای کمی درگیر آن بودند.

در شرایط فعلی که اغلب کشورها درگیر این جهش تازه ویروس هستند، به نظر می رسد پیش بینی ارایه شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا در زمره پیش بینی های بسیار خوش بینانه قلمداد شود مگر اینکه مطالعات از تاثیر مثبت واکسن ها روی سویه جدید کرونا خبر دهند و نگرانی در مورد اوج گیری نگران کننده واکسن را برطرف کنند.

 نکته مهم دیگری که وجود دارد عدم افزایش تولید نفت در کشورهای تولید کننده نفت شیل به دنبال افزایش قیمت نفت در بازار است. مساله ای که در شرایط عادی اتفاق می افتاد ولی بررسی ها نشان داده است که شرکتهای تولیدکننده نفت شیل در شرایط فعلی تمایل و انگیزه ای برای آن ندارند و معتقدند رشد کنونی قیمت نفت می تواند موقتی باشد.

با این وضعیت می توان انتظار داشت تصمیم اوپک در مورد میزان تولید بیشترین نقش را در عرضه ایفا کند. در سال ۲۰۲۰ و در اوج بحران کرونا کشورهای اوپک به همراه روسیه تصمیم گرفتند برای ممانعت از سقوط بیشتر قیمت نفت، تولید را کاهش دهند.

طی چندین جلسه حجم تولید این کشورها ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد ولی این روند موقتی بود و به تدریج شماری از کشورها اقدام به افزایش تولید کردند. هم اکنون میزان نفت تولید شده  توسط اوپک تنها ۵.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از قبل از همه گیری کرونا است ولی اخیرا خبرهایی در مورد تصمیم اوپک پلاس در افزایش میزان تولید به گوش می رسد که می تواند در بازار تغییرات زیادی ایجاد کند.

تحلیل گران بازار نفت بر این باورند در آینده نزدیک باید منتظر رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار باشیم. بانک امریکا در گزارش خود نوشت: «با از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و سفرهای هوایی، تقاضای نفت در دنیا رشد خواهد کرد. نکته مهم این است که سرعت افزایش تقاضا بیش از سرعت افزایش عرضه خواهد بود و این مساله سبب می شود تا قیمت نفت در بازار تا مرز ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند.»

در این گزارش رشد مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵.۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است و انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ میزان تقاضا ۳.۶ میلیون بشکه در روز ارتقا پیدا کند. در صورت تحقق این پیش بینی، ما شاهد بالاترین نرخ رشد سالانه تقاضای نفت در دنیا از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون خواهیم بود. البته این پیش بینی در صورتی محقق می شود که سویه اومیکرون مشکلی جدی برای اقتصاد دنیا ایجاد نکند و به عنوان سویه کم خطر معرفی شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha