۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب در کولرهای سلولزی| واردات محصولات خارجی با وجود کافی بودن تولید داخل
فعال صنعت کولرهای سلولزی در گفتگو با بازار مطرح کرد

کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب در کولرهای سلولزی| واردات محصولات خارجی با وجود کافی بودن تولید داخل

سعیدی، فعال صنعت پدهای سلولزی با بیان اینکه مصرف آب در کولرهای سلولزی ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد گفت: ظرفیت تولید پدهای سلولزی ما سالانه ۳۵ هزار مترمکعب است اما باز شاهد واردات نمونه های خارجی هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کشور با بحران شدید آب دست و پنجه نرم می کند. بر اساس آخرین آمار اعلامی حدود ۶۵ درصد مخازن سدها خالی است. از مجموع ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم مخازن سدهای کشور تنها ۱۷ میلیارد ۶۷۰ میلیون مترمکعب آنها آب دارد.  

حالا نگرانی ها درباره تامین آب در روزهای گرم سال آینده به اوج خود رسیده است. برخی از کارشناسان حوزه آب می گویند که ذخایر آبی تهران تنها جوابگوی ۳ ماه آینده است.

هرچند که مسئولین شرکت آب و فاضلاب این ادعا را تکذیب و غیر کارشناسی اعلام کرده اند، اما آنگونه که شهریاری معاون آب منطقه ای تهران به بازار می گوید: بحران در این حوزه جدی است. بحرانی که گذر از آن با یک نسخه و راه حل امکان پذیر نیست.

هرچند که بخش زیادی از آب مصرفی مربوط به حوزه کشاورزی است اما نمی توان سهم کولرهای آبی در اضافه مصرف مشترکین خانگی را نادیده گرفت. طبق گفته های محمدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، ۱۱ درصد آب شرب مصرف در کشور مربوط به کولرهای آبی است. حتی برخی دیگر از منابع خبری مصرف روزانه آب در کولر  را ۴۰۰ مترمکعب اعلام می کنند.

این آمار به خوبی نشان می دهد که مدیریت مصرف در این بخش می تواند چه کمکی بزرگی به کشور بکند. جالب است که بدانید تنها با استفاده از پدهای سلولزی مصرف آب در کولرها ها بین ۴۰ تا ۸۰ مترمکعب کاهش پیدا می کند. احسان سعیدی سرپرست فروش بزرگترین شرکت تولید کننده پد سلولزی در خاورمیانه، در اینباره به بازار می گوید: این پدها نه تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آب کمتری در کولرها مصرف می کنند بلکه میزان خنکای تولید شده توسط آنها حدود ۳۰ درصد بیشتر کولرهای دارای پوشال معمولی است. به گفته او، این شرکت ظرفیت تولید ۳۵ هزار مترمکعب پد در سال را دارد، با این وجود واردات این محصول به کشور همچنان ادامه دارد. 

او در ادامه گفت: حدود ۲ سال پیش طی نامه ای به وزارت صمت خواهان ممنوعیت واردات پدهای سلولزی به کشور شدیم اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداده است. متن کامل گفتگوی بازار با احسان سعیدی سرپرست فروش یکی از شرکت های  تولید کننده پد سلولزی را در ادامه  می خوانید :

*استفاده از کولرهای سلولزی چه مزیتی نسبت به کولرهای آبی معمولی دارد؟
در کولرهای سلولزی به جای پوشال از پدی استفاده می شود که حدود ۳۰ درصد خنکی بیشتری تولید می کند. جدای از این مقدار تبخیردر آن بسیار کمتر بوده و به همین دلیل مصرف آب را هم تا حد زیادی کاهش می دهد. به عبارت دیگر استفاده از این کولرها در کشوری که با بحران آب و برق دست و پنجه نرم می کند بسیاری مقرون به صرفه و منطقی است.  

استفاده از پدهای سلولزی  منجر به صرفه جویی بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب در کولرها می شود. همچنین به لحاظ سرمایشی این کولرها هم حدود ۳۰ درصد خنکی بیشتری دارند

*بهره وری این پوشال ها چقدر بیشتر است و تا چه میزان منجر به صرفه جویی در مصرف آب می شود؟
اینکه استفاده از این پوشال تا چه میزان مصرف آب در کولرها را کاهش می دهد مساله ای است که در بخش تحقیق و توسعه شرکت در حال بررسی است. اما به صورت حسی به ما ثابت شده که استفاده از این پوشال ها یا همان پدهای سلولزی  منجر به صرفه جویی بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف آب می شود. با توجه به اینکه ایران درگیر خشکسالی شدیدی است اگر این ادعای ما به اثبات علمی هم برسد به طور قطع سهم ما از بازار بیشتر هم خواهد شد.

جدای از این به لحاظ سرمایشی این کولرها حدود ۳۰ درصد خنکی بیشتری دارند. معمولا چند هفته بعد از استفاده، راندمان پوشال های معمولی افت می کند در حالیکه ما ۳۶ ماه استهکام و مانایی محصول خود را تضمین می کند. به عبارت دیگر این محصول ۳ تا ۵ سال باید بدون کوچکترین افت کیفیتی کار کند.

*به لحاظ قیمت و کیفیت آیا تولیدات داخلی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است؟
جالب است که بدانید از نظر کیفیت با برندهای خارجی برابری می کنیم. آزمایش های مفصلی که درباره راندمان – تبخیر و میزان سرمایش تولیدی توسط کولرهای سلولزی انجام شده به خوبی ادعای ما را ثابت می کند. از نظر هزینه تولید و قیمت تمام شده به قدری ارزنده بودیم که کولرسازان بزرگ کشور ترجیح دادند که محصولات ما را جایگزین پدهای وارداتی کنند.

*هم اکنون کولرهای سلولزی چه سهمی از بازار را دارند؟
در طول سال های گذشته یک تغیر نسلی در حال اتفاق افتادن است و هر سال شاهد افزایش تولید و البته فروش کولرهای سلولزی در کشورهستیم اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده ایم. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که هم اکنون حدود ۲۰ درصد کولرهای آبی مصرفی در کشور سلولزی هستند.

*دلیل اینکه این کولرها سهمی کمی از بازار را به خود اختصاص داده اند، چیست؟
پدهای سلولزی به نسبت قیمت بالاتری نسبت به پوشال معمولی دارند شاید این مساله موجب نگرانی برخی از مشتریان شده است. اماشاید پوشال های سلولزی در مقایسه با پوشال های معمولی گران تر باشند اما در عوض راندمان و کارایی آنها خیلی بیشتر بوده ضمن اینکه این محصولات از ۳۶ ماه گارانتی هم برخوردار هستند. جدای از این پوشال های معمولی تقریبا هر سال تعویض می شوند در حالیکه پدهای سلولزی بین ۳ تا ۵ سال نیازی به تعویض ندارند. در واقع استفاده طولانی مدت از این محصول قیمت بالای آن را پوشش داده و خرید آن را توجیه پذیر می کند.

قیمت پدهای سلولزی ۵ برابر پدهای معمولی است. اما درعوض راندمان و کارایی آنها خیلی بیشتر بوده و ۳۶ ماه گارانتی دارد یعنی محصول ما ۳ سال بدون هیچ افت کیفیتی کار می کند. پوشال های معمولی تقریبا هر سال تعویض می شوند در حالیکه پدهای سلولزی بین ۳ تا ۵ سال نیازی به تعویض ندارند

*پدهای سلولزی معمولا با چه قیمتی در بازار فروخته می شود؟
قیمت پد سلولزی تقریبا ۵ برابرپوشال معمولی است.

*با توجه به مصرف پایین و بهره وری کولرهای سلولزی آیا مذاکراتی به نهادها و شرکت های دولتی برای استفاده از این محصولات به جای کولرهای آبی پر مصرف صورت گرفته است؟
مذاکرات با نهادهای دولتی هم شروع شده است. اما ارگان دولتی برای اینکه زیر بار استفاده از این کولرها بروند به مستندات علمی و پژوهشی دقیق و کامل نیاز دارند که ما در حال جمع آوری آنها هستیم.

*با توجه به اینکه مدعی هستید بزرگترین تولیدکننده پدهای سلولزی در خاورمیانه هستید آیا صادراتی هم دارید؟
صدور محصولات تولیدمان به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس هم در حال انجام است. جدای از این با کشورهایی لهتسان انگلستان ایتالیا هم مذاکراتی را انجام داده و و نمونه هایی را ارسال کردیم. امیدوارم که هر چه سریع تر شاهد شروع صادرات به کشورهای اروپایی هم باشیم.

*بازار استفاده از کولرهای سلولزی در سایر کشورها چطور است؟
تقریبا می توان گفت که استفاده از پوشال معمولی در سایر کشور ها دیگر مرسوم نیست و عملا دیگر این محصولات از دور خارج شده اند. باید بگوییم که پدهای سلولزی در سایر کشورها بازار مناسبی دارد. جالب است که بدانید این پد فقط در کولرهای آبی مصرف ندارد و در جاهایی همچون مرغدای نیروگاه ها و گلخانه ها به عنوان واسط تبخیری از پد سلولزی استفاده می شود.

*پیش از اینکه شرکت شما شروع به تولید تامین پدهای سلولزی چگونه انجام می شود؟
قبل از اینکه شرکت ما تولید این پدها را شروع کند ناچار بودیم که نیاز کشور را استرلیا، چین و تایلند تامین کنیم. اما ما حالا  با شرکت هایی همچنین مثل آبسال، سپهر الکتریک و لورج و برخی دیگر از کولرسازان بزرگ کشور مذاکراتی انجام داده و در سبد تولیدی آنها قرار گرفته ایم.

ما بزرگترین تولیدکننده پدهای سلولزی در خاورمیانه هستیم. ظرفیت اسمی تولید  ما ۳۵ هزار مترمکعب و ظرفیت واقعی سال گذشته ما ۳۰ هزار مترمکعب بود. این حجم از تولید نه تنها کفاف نیاز داخل را می دهد بلکه امکان صادرات هم وجود دارد. با این وجود واردات پد همچنان به کشور ادامه دارد

*حالا چطور؟ آیا بازهم واردات انجام می شود؟
همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودم ما بزرگترین تولیدکننده پدهای سلولزی در خاورمیانه هستیم. ظرفیت اسمی تولید در مجموعه ما ۳۵ هزار مترمکعب و ظرفیت واقعی سال گذشته ما ۳۰ هزار مترمکعب است. این حجم از تولید نه تنها کفاف نیاز داخل را می دهد بلکه امکان صادرات هم وجود دارد. جدای از ظرفیت بالای تولید، درسال های گذشته توانسته ایم خودمان را به عنوان تولیدکننده مطرح که قدرت رقابت با برندهای بزرگ دنیا را دارد را ثابت کردیم. با این وجود تامین بخشی از نیاز داخلی همچنان از واردات صورت می گیرد. دو سال پیش طی نامه ای به وزارت صمت اعلام کردیم که ظرفیت بالایی در تولید پدهای سلولزی در داخل کشور وجود دارد و واردات آن باید ممنوع شود. اما این اتفاق تا حالا رخ نداده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha