۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
یزد مقصد ارزان و گران گردشگران | راهکارهای خروج گردشگری از کما
بازار یزد گزارش می‌دهد؛

یزد مقصد ارزان و گران گردشگران | راهکارهای خروج گردشگری از کما

یزد- نخستین شهر خشت و خام دنیا پس از ثبت جهانی و در پساکرونا ظرفیت جذابی برای گردشگران محسوب می‌شود. این گزارش به پتانسیل‌های گردشگری در یزد و راهکارهای خروج از کما در پساکرونا پرداخته است.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: ظرفیت غنی گردشگری مثلث طلایی ایران یعنی استان‌های اصفهان، فارس و یزد در دوران پساکرونا ظرفیت جذابی برای گردشگران محسوب می شود که در میان آنها شهر ثبت جهانی یزد و برخی شهرستان‌های این استان دارای تنوع اقامتگاه ها از نظر هزینه اقامت به نسبت سایر مقاصد است.

با وجود تلاش های فراوان برای معرفی شهر یزد بعد از ثبت جهانی و چند برابر شدن ورود گردشگران داخلی و خارجی طی چند سال ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اما با شیوع کرونا، آثار منفی کاهش گردشگران بر روی اقتصاد استان نمایان شد.

در بحث هزینه ها بویژه اقامت در هتل، هتل های سنتی بافت تاریخی با درهای چوبی، ورودی های کاهگلی، هشتی ها تو در تو، پنجره‌های رنگین، حوض آبی، طاقچه و ده ها جذابیت قدیمی مشترک در کنار برخی اقامتگاه های بومگردی با قیمت های مناسب بهترین پیشنهاد با کمترین هزینه است.

اقامت در شهر زیبایی ها
این اقامتگاه ها و هتل‌های مقرون به صرفه برای اقامت در یزد در مرکز بافت تاریخی ثبت جهانی این شهر زیبا در مجاورت آثار معروفی همچون امیرچخماق و بازارهای قدیمی قرار دارند و یک خانواده اصیل ایرانی می تواند با هزینه ای حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال چند روز را با خاطره دوران قدیم و عطر و بوی کاهگل را روی پشت بام این هتل ها، اقامتگاه ها و خانه های بومگردی و زیبایی شب های کویر، تداعی کرده و ورق بزنید البته نکته مهم انتخاب زمان مناسب برای سفر به این استان و شهرستان هایی همچون بافق است که باید موردتوجه جدی گردشگران باشد تا به قولی «گرمازده» و «سرمازده» نشوند.

ظرفیت غنی گردشگری مثلث طلایی ایران یعنی استان‌های اصفهان، فارس و یزد در دوران پساکرونا ظرفیت جذابی برای گردشگران محسوب می شود

بهترین ماه برای سفر به یزد، اردیبهشت ماه است؛ اگرچه شلوغ ترین زمان سفر به یزد، فروردین مخصوصا تعطیلات عید است با این حال، شاید ارزان ترین زمان سفر به یزد تابستان باشد ولی در عین حال با توجه به شدت گرما در این نقطه کشور بویژه در مناطقی همچون بافق، این زمان نامناسب ترین زمان نیز از نظر آب و هوایی برای سفر محسوب می شود.

در نقطه مقابل، فصل پاییز یکی از بهترین فصل های سفر به این استان محسوب می شود چون هم خلوت است و هم آب و هوای خوبی بر شهر حاکم می باشد و اگر خانواده‌ای به دنبال کویرگردی و لذت غرق شدن در ریگزارها هستید، فصل پاییز بهترین زمان است تا از صبح تا شب، با درجه دماهای مختلف از خنک تا گرم و سرد، با کویر و زیبایی های آن خاطره سازی کنند فصل زمستان هم با وجودی که هزینه ها در این استان کاهش می یابد ولی خشک و سوزناک بودن سرمای هوا، سفر به یزد پیشنهاد نمی شود با این حال اسفندماه که هوا به تعادل می رسد می تواند زمان مناسبی برای سفر باشد.

یزد با گران ترین و ارزان ترین هزینه های اقامت
در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهر یزد از نظر هزینه های اقامت گردشگران به نوعی گران‌ترین مقصد کشور محسوب می شود ولی در عین حال ارزان ترین اقامتگاه ها را نیز دارد، گفت: در حالی برخی هتل های یزد اتاق های تا پنچ میلیون تومان دارند که در مقابل آن، برخی اقامتگاه های بومگردی و هتل های تک ستاره، اتاق و تخت با قیمت شبی ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم دارند.

مصطفی فاطمی با اشاره به تنوع جذاب هزینه اقامت در اقامتگاه های بومگردی و سنتی یزد تصریح کرد: هتلداران و فعالان حوزه گردشگری برای استقبال از گردشگران و مهمانان از سرای جهان و شهرهای مختلف کشور این تنوع و بسته متنوع هزینه ای را تعریف کرده اند تا همه اقشار بتوانند به این شهر ثبت جهانی سفر کرده و خاطراتی خوش را از کویر به یادگار ببرند.

وی با بیان اینکه  هر گردشگر می توانند با جستجو در وبسایت های گردشگری، ضمن اطلاع از هزینه ها، اقامتگاه های بومگردی و هتل های تک ستاره و دو ستاره را با کمترین هزینه رزو کند، ابراز کرد: شهرستان های مهریز و بافق در این بخش تلاش های خوبی داشته اند و با استقبال گردشگران مواجه شده اند در عین حال میبد و اردکان نیز مقصد بعدی گردشگران برای اقامت بوده است.

تأمین امنیت بافت تاریخی و حمایت از فعالان گردشگری
رئیس مجمع نمایندگان استان یزد درباره وضعیت و ظرفیت های گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یزد ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد و تا سال ۹۸ و پیش از کرونا ما هم در حوزه سرمایه گذاری و هم در فعالیت‌های عمرانی مرتبط با حوزه گردشگری سیر صعودی داشت اما پس از آن سیر نزولی به خود گرفته است، گفت: بدنه گردشگری استان یزد در شرایط فعلی با ضعف بسیار زیادی روبرو شده و رفع این موضوع به وسیله حمایت و کمک از فعالان گردشگری امکان‌پذیر است.

برخی اقامتگاه های بومگردی و هتل های تک ستاره، اتاق و تخت با قیمت شبی ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم دارند

محمدصالح جوکار با تاکید بر اینکه حمایت از صنعت گردشگری در شرایط فعلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ما به راحتی شهر یزد را شهر جهانی می‌دانیم اما آیا واقعا استانداردهای شهر میراث جهانی در یزد وجود دارد؟ قطعا این چنین نیست و مردمی که در بافت تاریخی یزد دارند حتی احساس امنیت هم نمی‌کنند.

تقویت زیرساخت ها و حمایت از سرمایه گذاران
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس یازدهم نیز طی روزهای قبل در نشست با مسئولان استان یزد ضمن اشاره به اینکه نخستین مشکل استان یزد در حوزه گردشگری مشکل زیرساخت حمل و نقل است، می گوید: باید در بحث پرواز، حمل و نقل ریلی و سایر موارد زیرساخت حمل و نقل توجه بیشتری داشته باشیم.

محمدرضا دشتی با بیان اینکه سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمایل برای مشارکت در حوزه خرید لوکوموتیو و فعالیت در این عرصه را دارد و تنها باید ما زمینه لازم برای این منظور را فراهم کنیم، ابراز کرد:  مسائل حوزه گردشگری از پراکندگی بسیار بالایی برخوردار است و باید کمیته‌های تخصصی تشکیل شود و جمع‌بندی این کمیته‌ها در این نشست ارائه شود.

استفاده از ظرفیت گردشگری تمام شهرستان ها
در این خصوص استاندار یزد چندی قبل در اولین نشست شورای ویژه توسعه گردشگری استان یزد با توجه به اینکه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های تعالی و پیشرفت و توسعه استان یزد است در دولت سیزدهم نسبت به توسعه این بخش عزم جدی داریم.

مهران فاطمی با اشاره به ظرفیت های گردشگری ارزشمند موجود در شهرستان های استان اعلام کرده بود:  گرچه یزد در مرکز استان واقع شده و از مزیت ویژه ثبت جهانی برخوردار است اما بحث گردشگری ما نباید متوقف بر شهر یزد باشد بلکه باید در عین حال که شهر یزد نقطه تمرکز ما است لیکن باید به ظرفیت های شهرها و شهرستان های دیگر نیز توجه کرده و بخشی از زمان هر جلسه شورای ویژه توسعه گردشگری را به یکی از  شهرستان ها اختصاص دهیم.

امیدواری به گردشگری
به نظر می رسد اگر استان یزد بخواهد به مقصدی دائمی برای تمام اقشار کشور و دنیا اعم از قشر فرهنگی، دوستدار بناهای تاریخی و سنتی، دوستدار طبیعت و کویر و گردشگران عادی تبدیل شود باید بر تنوع بسته های هزینه اقامتگاه ها و نیز تعریف بسته های حمایتی بیفزاید و تقویت زیرساخت ها، حمایت از سرمایه گذاران و توجه به تمام شهرستان ها و معرفی آثار همه مناطق استان را در دستور قرار دهد. در این صورت می توان امیدوار به رشد گردشگران و خروج گردشگری از کما بعد از دوران پساکرونا و افزایش اشتغال پاک در سطح استان یزد بود.

نخستین مشکل استان یزد در حوزه گردشگری مشکل زیرساخت حمل و نقل است

نکته دیگر اینکه، با وجود مشکلات اقتصادی، یزد همچنان برای گردشگران خارجی که توجه خاصی به هزینه‌کردهای سفر دارند، مقصدی مطلوب به شمار می‌رود زیرا میانگین هزینه‌های اقامت، خوراک، حمل‌ونقل و... در آن در قیاس با شهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز و مشهد به مراتب کمتر است و از سوی دیگر، تاکنون برای گردشگران خارجی یکی از امن‌ترین و محبوب‌ترین استان‌ها بوده ‌است.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha