۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
کاهش وقوع جرم با شناسایی بسترهای فساد توسط حسابداران
دبیرکل انجمن حسابداری ایران عنوان کرد

کاهش وقوع جرم با شناسایی بسترهای فساد توسط حسابداران

پرتوی، دبیرکل انجمن حسابداری ایران گفت: توجه به حسابداری و حسابرسی در سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند از وقوع جرم جلوگیری کند.

به گزارش بازار، ناصر پرتوی به مناسبت هفته حسابداری، با محوریت" اهمیت و جایگاه حسابداری در صنعت و اقتصاد کشور" در گفتگو با شبکه خبر افزود: سال ۲۰۰۷ فدراسیون بین المللی حسابداران، دوم تا هشتم دسامبر را هفته حسابداری نامگذاری کرد و بیش از ۱۲۰ کشور آن را پذیرفت.

وی اضافه کرد: در ایران نیز ۴ یا ۵ سازمان اصلی حسابداری شامل: سازمان حسابرسی (دولتی)، جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداری ایران و انجمن حسابداران خبره در یک گردهمایی، روز ۱۵ آذر را روز ملی حسابداری نامگذاری کردند و سال گذشته (سال ۹۹) در تقویم کشور ۱۵ آذر ماه روز حسابداری ثبت شد.

پرتوی در مورد سابقه حسابداری در ایران گفت: در سال ۱۳۲۳ حسابداری دو طرفه وارد کشور شد و بعد از آن شاهد ورود این رشته به دانشگاه‌های کشور بودیم افراد مختلفی این رشته را انتخاب کردند و شاهد حضور سازمان‌های دولتی، NGO و شرکت‌های خصوصی در حوزه حسابداری هستیم.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران، به تعداد دانشجویان این رشته اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۴۵۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد کل دانشجویان کشور در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند که رقم قابل توجهی است.

وی در خصوص تفاوت بین حسابداری و حسابرسی هم توضیح داد: حسابداری در اصل یعنی ایجاد نظم و انضباط مالی، و وظیفه ذاتی حسابداران این هست که به مدیران در تهیه صورت‌های مالی یا همان تراز نامه مالی کمک کنند تا بتوانند دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت یا یک شخصیت حقوقی یا حقیقی را مشخص کنند.

پرتوی ادامه داد:، اما حسابرسی به صورت خلاصه صحت و سقم اطلاعاتی که حسابداران برای آن شخصیت حقوقی یا حقیقی تهیه می‌کنند را ارزیابی و بررسی می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر فسادهایی که رخ می‌دهد پس از وقوع، شناسایی می‌شود، اما حسابداران می‌توانند قبل از وقوع ورود کنند و بسترهای فساد را شناسایی و گزارش کنند که این روش پیشگیری فساد قبل از وقوع، مهمترین راه پیشگیری است.

وی به نبود دانش حسابداری در بین مدیران اشاره کرد و گفت: در زمانی که حسابرسان گزارش مالی تهیه می‌کند تا به مجامع یک شرکت ارائه دهند یک شخصیت حقوقی یا یکی از اعضای مجمع که دارای دانش کافی است باید حساب‌های شرکت را رصد و کنترل کند که متاسفانه اعضای مجامع، مدیران شرکت‌ها یا افراد، دارای دانش اولیه‌ای حسابداری و بینش مالی نیستند که باید در این عرصه آموزش ببینند.

دبیرکل انجمن حسابداری ایران در خصوص اینکه چه مرجعی ماموریت نظارت بر فعالیت حسابداران و حسابرسان را بر عهده دارد گفت: سازمان‌های مختلفی از جمله سازمان حسابرسی (دولتی)، جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره است که وظیفه نظارت را عهده دار هستند.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha