۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
رونق و رکود بورس از فیلتر دولت می گذرد!
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رونق و رکود بورس از فیلتر دولت می گذرد!

عبداللهی کارشناس سرمایه گفت: اگر خروجی آخر مذاکرات منفی باشد قطع به یقین دلار رشد عجیب و غریب پیدا می کند که بر روی همه بازارها از جمله بورس تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

بازار؛ گروه بورس: کاویان عبداللهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به عوامل مربوط به روند نزولی بورس، گفت: عوامل مختلف و متعددی در این زمینه نقش دارند که مهمترین آن، ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت گذاری دستوری، مدیریت نادرست در بحث توزیع گاز و برق، نرخ بهره بین بانکی و... هستند و بازار بورس را کاملا تحت شعاع خود قرار داده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث ارز ۴۲۰۰ یکی از مسائلی است که در بازار بورس بخوبی اثار ان را می بینیم. متاسفانه برخی از شرکت ها ارز ۴۲۰۰ تومانی را می گیرند و با یک حاشیه سود کم کالاهایی که تهیه کردند را در بازار می فروشند. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی که به این شرکت ها تخصص داده می شود، حذف کنند حتما در قبال این حذف  دچار  ریسک و ضرر می شوند.

ریزش بورس از فیلتر دولت می گذرد
عبداللهی افزود: با توجه به فضایی که در بدنه اقتصاد و بازار بورس دیده می شود دولت نقش کلیدی در تحولات دارد به دلیل اینکه عواملی که باعث می شود بورس ریزش پیدا کند یا نکند از فیلتر دولت خارج می شوند. بحث رگلاتوری یا بحث قانونگذاری با خراب کردن اقتصاد یک فاصله خیلی کوچک دارد که در این خراب یا آباد شدن اقتصاد دولت نقش مهمی دارد. از این رو دولت باید بداند در بدنه اقتصاد چی می گذرد و به چه چیزی احتیاج دارد.

او در پاسخ به این پرسش که ادامه دارد شدن مذاکرات چه تاثیری در روند بورس می گذارد گفت: خروجی مذاکرات حتما در  بازارهای اقتصادی ما تاثیر دارد و حرف بی ربطی نیست. ولی این نکته را نیز اضافه کنم که با یک جلسه مذاکرات نتیجه تا حدودی مثبت شود یا منفی نباید آنقدر در بازار تاثیر داشته باشد بلکه نتیجه نهایی باید در روند اقتصاد تاثیرگذار باشد. به نظر من، اگر خروجی آخر مذاکرات منفی باشد قطع به یقین دلار رشد عجیب و غریب پیدا می کند که بر روی همه بازارها از جمله بورس تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

عبداللهی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا دولت از ریزش شاخص های بورس برای کنترل تورم استفاده می کند؟ پاسخ داد: نمی شود بگوییم برای کنترل تورم استفاده می کند ولی دولت اقداماتی را انجام می دهد که برای کنترل تورم می تواند از آن ها استفاده کند و متاسفانه آن حرکت ها باعث شده که در بازار تاثیر منفی بگذارد. دولت هیچ راهی جز فروش اوراق ندارد و مجبور می شود که اوراق منتشر کند و می خواهد از این طریق نقدینگی و پول ها را از دست مردم جمع کند. و در قیمت گذاری سیمان و خودرو دخالت می کند وقصد دارد تا حدودی بازار را کنترل کردند قطع به یقین بر روی بازارسهام تاثیر منفی می گذارد. دولت باید بداند که از این طریق نمی تواند تورم را کنترل کند  یا کاهش بدهد!

کد خبر: ۱۲۱٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha