۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
چالش کم‌آبی در لرستان حاصل سومدیریت و تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

چالش کم‌آبی در لرستان حاصل سومدیریت و تصمیمات غیرکارشناسی مسئولان است

لرستان- حسن پور، کارشناس حوزه آب با اشاره به ضروت توزیع عادلانه حق‌آبه، گفت: چالش کم‌آبی امروز حاصل سومدیریت و تصمیمات غیرکارشناسی وزارت نیرو است.

عطا حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: متاسفانه سهم حقابه لرستان از  بالادست رعایت نمی‌شود و در حقیقت از ۱۲ میلیون متر مکعب آبی که از استان خارج می‌شود حتی کشاورزان استان حق ندارند از موتور تلمبه برای برداشت آب استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه در گذشته استان‌های پایین‌دست مانع از برداشت آب می‌شدند، افزود: چهار رودخانه بزرگ «سیمره»، «سزار»، «کشکان» و «زال» از لرستان سر چشمه می‌گیرند که منشأ بیش از نیمی از آب‌های استان خوزستان می‌باشند اما تصمیم‌گیری برای برداشت این آب توسط استان‌هایی که صاحب آب هستند صورت نمی‌گیرد بلکه توسط استان هایی زیردست انجام می‌شود.

کارشناس حوزه آب ادامه داد: حق برداشت را از ما سلب کردند و اجازه ندادند «سد معشوره» احداث شود، در حالی که اگر سد معشوره احداث شده بود هیچ گاه معمولان، پلدختر و خوزستان را آب نمی‌برد، این وضعیت به دلیل تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی وزارت نیرو  بود که ضرر آن علاوه بر دولت به مردم نیز تحمیل شد.

لزوم احداث سد معشوره
وی عنوان کرد: در حال حاضر هم اگر بخواهند با احداث سدهای «بختیاری» و «معشوره» مخالفت کنند نه تنها در آینده با مشکلات سیلابی مواجه می‌شویم بلکه شاهد بی آبی نیز خواهیم بود؛ به هر حال ایران یک سرزمین خشک است و در دوره باستان یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش برای اولین بار مهندسی آب را شروع و کنترل آن را آغاز کردند.

حسن پور خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم بزرگترین دشمن آب در سرزمین ایران، آفتاب است چون باعث تبخیر یک سوم حجم آب‌ موجود در مخازن سدها می‌شود بنابراین مهندسی، هدایت، کنترل و تقسیم بندی آب از هزاره‌های دور پیش از تاریخ تاکنون در ایران رواج داشته است ولی متأسفانه در سالیان اخیر مسئولان نتوانسته‌اند مدیریت خوبی بر آب ایران داشته باشند.

وی تصریح کرد: تصمیمات غیر کارشناسی و نادرستی که طی سنوات اخیر گرفته شده، سبب خشکسالی زاینده رود، یزد و حتی استان‌های پر آبی مانند لرستان شده است؛ آبخوان های بزرگ لرستان مانند «گرین»، «سفیدکوه» و «اشترانکوه» در حقیقت منشاء شکل گیری آب‌های زایشی در سطح زمین هستند که این آبخوان‌ها نیز با مشکل مواجه شده‌اند و اگر ما نتوانیم آب را ذخیره کنیم قطعاً در آینده به مشکل برمی‌خوریم و آن حق آبه‌ای که انتظار داریم هیچگاه نصیب مردم لرستان که صاحب این آب هستند و یا حتی استان خوزستان در پایین دست نمی‌شود.

توزیع آب عادلانه باشد
کارشناس حوزه آب با اشاره به لزوم مدیریت صحیح بر منابع و مصارف آب در همه استان‌ها، گفت: همیشه در هزاره های پیش از تاریخ و در دوره باستان شخصی به نام «میراب» مسئول تقسیم و توزیع آب بوده است و در روستاهای ایران اسنادی پیدا شده است که در حقیقت جیره‌بندی آب را به درستی برای مردم تقسیم کرده‌اند که این جیره بندی همان حق‌آبه است؛ یعنی مثلا اگر در روستای بالادست چشمه یا سرابی وجود داشت، هر شخص به همان میزان حق برداشت آب را داشت که دیگری در روستای پایین دست داشته است.

وی بیان کرد: متأسفانه در دولت‌های قبل، آب به درستی تقسیم نشده و صاحبان آب از آب بی‌بهره مانده به طوریکه هیچ کشاورزی حق نداشت موتور تلمبه را در رودخانه کشکان فرو برد و ۵ اینچ آب مصرف کند و اینگونه بود که زمین آنها در کنار آب خشک می‌شد که طبیعتاً این کشاورز حق دارد وارد فضای دیگری شود و به این نوع بی عدالتی اعتراض کند.

حسن‌پور افزود: تا زمانی که مدیریت درستی بر آب منطقه‌ای استان حاکم نشود، هیچ گاه نمی‌توانیم به حق خودمان برسیم؛ اگر کار به کاردان سپرده شود یعنی یک مدیر متخصص و دانایی که اشراف کاملی بر روی آب و مسائل اجتماعی و مردم‌شناسی در محل داشته باشد و بر آب منطقه‌ای استان حاکم شود مطمئنا می توان حق آبه مردم استان را گرفت.

توزیع آب نیازمند مدیریت صحیح است
وی عنوان کرد: طبق قانون توزیع عادلانه آب، هیچگاه از این ۱۲ میلیون متر مکعب آبی که از استان خارج می‌شود حتی یک چهارم از این میزان آب سهم لرستان نیست؛ تا زمانی که مدیریت صحیحی بر استان حاکم نشود این وضع ادامه دارد؛ آیا آن سهمی که کشاورزان ما از رودخانه‌های ما می‌برند همان سهمی است که خوزستانی‌ها و یا ایلامی‌ها و کرمانشاهی‌ها از سیمره میبرند؟ پس زمانی مردم ما از این فلاکت خارج می‌شوند که یک مدیریت صحیحی بر آب منطقه‌ لرستان حاکم شود که متاسفانه وجود ندارد.

کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: لرستان و نه هیچ کدام از استان‌های کویری کم آب نیستند، فقط یک مدیریت نیاز است؛ چگونه پیشینیان ما از دوره اشکانی در ۲۲۰۰ سال پیش از کویر ایران آب را از عمق ۲۰ کیلومتری استخراج کردند و در سطح دشت آن را سرازیر کردند و توانستند آن را مدیریت کنند به گونه‌ای که حتی یک نفر بر اثر کم آبی از بین نرفته است ولی اکنون با وجود بیشتر شدن بارش‌ها به مشکل برخورده‌ایم؟ پس همه این مسائل نتیجه سو مدیریت و نبود مدیریت کافی است و اگر قانون عادلانه توزیع آب اجرا شود هیچ استانی دچار مشکل نمی‌شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      سده محشوره حق مردم لرستان هست