۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
پیشتازی لبنیات مازندران در صادرات| برندسازی جای فله فروشی
بازار گزارش می‌دهد؛

پیشتازی لبنیات مازندران در صادرات| برندسازی جای فله فروشی

ساری- صادرات ۶۰۰ هزار تنی محصولات مازندران نشان می دهد که صنایع لبنی با برندینگ توانسته بازارهای مختلف جهان را فتح و تصاحب کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن شرکت‌های لبنی برند و صاحب نام همانند کاله مازندران و کارخانه‌های صنعتی توانسته بخشی از بازارهای هدف و صادراتی جهانی را قبضه کند، اگرچه میزان صادرات در سال جاری با جهش روبرو بود اما همچنان تا هدف و افق صادراتی سه میلیارد دلاری راه درازی درپیش است.

طبق آمارها بیش از ۲۹ درصد صادرات استان مازندران را فرآورده‌های لبنی تشکیل می‌دهند که شامل انواع پنیرهای طبیعی، دوغ، شیر و شیرخشک است و بیشتر محصولات از طریق کارخانه‌های لبنی آمل صادر می‌شود.

پنج واحد لبنی در آمل فعالیت دارد و بیش از سه هزار تن انواع فراورده‌های لبنی شامل بستنی، پنیر، ماست، دوغ، دسر و غیره تولید می‌کنند و محصولات این واحدها به کشورهای مختلف از جمله عراق، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه و دیگر کشورهای حوزه خزر صادر می‌شود.

فعالیت ۱۸ هزار نفر در صنعت لبنیات
حسین اسلامی رئیس جهاد کشاورزی آمل با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین واحدهای تولید لبنیات کشور در این شهرستان قرار دارد، افزود: بیش از ۱۸ هزار نفر در واحدهای لبنی شهرستان مشغول کار هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار کشورهای مختلف از جمله، عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه را مقصد صادرات فرآورده‌های لبنی شهرستان ذکر کرد و گفت: بازارهای جهان با برندینگ فتح می‌شود و توسعه آن در شهرستان از جمله مزیت‌ها است.

پیشتازی لبنیات مازندران در صادرات| برندسازی جای فله فروشی

وی با تاکید بر توسعه برندینگ اظهار داشت: باید مبدا و مقصد را طراحی کنیم و اکنون بسیاری از محصولات لبنی با برند کاله به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

مازندران ظرفیت‌های بالایی برای صادرات محصولات لبنی دارد و در حال حاضر عمده بار مسئولیت صادرات این بخش بر دوش یک شرکت به نام کاله است و به اعتقاد کارشناسان باید نسبت به برندسازی در این حوزه تلاش بیشتری صورت گیرد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه ۲۹ درصد ارزش صادرات کالاهای استان در سال جاری مربوط به فراورده‌های لبنی است، ارزش کل صادرات ۵۹۲ هزار تنی کالا از استان را بیش از ۱۸۲ میلیون دلار ذکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه امروز برندها در بازار حرف اول را می‌زنند و دیگر نمی‌تواند فله فروشی کرد، افزود: مازندران در حوزه لبنیات دارای پتانسیل بالایی است و زیرساخت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

امروز برندها در بازار حرف اول را می‌زنند و دیگر نمی‌توان فله فروشی کرد، مازندران در حوزه لبنیات دارای پتانسیل بالایی است و زیرساخت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده است

وی کشورهای عراق، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان را از جمله مقاصد صادراتی فرآورده‌های مختلف نظیر لبنیات ذکرکرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که رقبای زیادی در بازار وجود دارد و توجه به برند، کیفیت و بسته بندی می‌تواند سبب ماندگاری شود.

پیشتازی لبنیات مازندران در صادرات| برندسازی جای فله فروشی

قوانلو سرمایه در گردش و نقدینگی را مهمترین مشکلات فراروی صنایع از جمله لبنی بیان کرد و گفت: طی سال‌های اخیر واحدهای قابل توجهی با حمایت‌های صورت گرفته به چرخه تولید برگشتند.

علاوه بر فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، مواد معدنی، سیمان، فلزات معمولی و مصنوعات، اجزا و قطعات خودرو چوب و اشیای چوبی و زغال چوب، کیوی، آب میوه وغیره در رتبه‌های بعدی ارزش صادراتی کالاهای مازندران قرار دارند و صادرات کالا از مازندران در طی فروردین تا آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل به لحاظ وزنی ۴۹ درصد رشد داشته است.

کارشناسان و فعالان صنایع لبنی براین باور هستند که در صورت ایجاد فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم می‌توان سهم لبنیات استان را در سبد صادراتی افزایش داد.

صنایع لبنی در صادرات پیشتاز هستند
محمد جعفری کارشناس صنایع غذایی و لبنی با اظهار اینکه صنایع لبنی در بین محصولات غذایی برای صادرات پیشتاز است و کارنامه درخشانی دارد، بر لزوم برنامه ریزی برای ارتقای ارزش افزوده در این بخش تاکید کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه متأسفانه مواد اولیه صنایع لبنی به دلیل مسائلی نظیر فرسایش آب و خاک و کمبود و گرانی نهاده‌ها هر روز گران می‌شود، اظهار داشت: باید هزینه‌های تولید شیرخام به عنوان ماده اولیه را کاهش داد.

وی با عنوان اینکه هنوز طرح پالایشگاه شیر در استان ایجاد و راه اندازی نشده است، گفت: باید با اجرای این طرح محصولات لبنی را به سمت محصولات کیفی‌تر و بازار پسندتر سوق دهیم.

جعفری همچنین بر لزوم جایگزینی دام‌های کم بهره به جای دام‌های دورگه و یا نژاد اصیل برای افزایش سرانه تولید شیر تاکید کرد.

دامداری‌های مازندران سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند و کمتر از ۳۰۰ هزار تن آن را تحویل کارخانه‌ها می‌دهند و امید می‌رود با ساخت پالایشگاه و توسعه صادرات، مردم روستاها به سمت تولید دام‌های شیری تشویق و بسیاری از مشکلات دامداران سنتی استان رفع شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha