۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
آبی کرونایی و قرمز شدن وضعیت قیمت‌ها| نبض ضعیف اقتصاد در بازارهای ساحلی بوشهر
بازار گزارش می دهد؛

آبی کرونایی و قرمز شدن وضعیت قیمت‌ها| نبض ضعیف اقتصاد در بازارهای ساحلی بوشهر

بوشهر- کاهش بیماران کرونایی و آبی‌شدن رنگ استان بوشهر سبب‌ساز بازگشایی و رونق دوباره بازارهای ساحلی شده اما بالا بودن قیمت اجناس، گردشگری تجاری را دچار مخاطره کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، بازارهای استان به ویژه بازارها و پاساژهای ساحلی گناوه و دیلم و دلوار خلوت شدند و رکود بر بازار حاکم شد و هر چه جلوتر می‌رفتیم وضعیت بازار کم‌رونق‌تر و ضعیف‌تر می‌شد.

افزایش شمار مبتلایان و بستری‌ها و فوتی‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت و روز به روز وضعیت شهرهای استان بوشهر به رنگ نارنجی و قرمز درآمدند؛ این مساله در کسب و کار و تجارت نیز تاثیرگذار بود و بازارها خلوت و کم‌مشتری شد.

تابستان امسال و به دنبال ثبت رکوردهای پیاپی تلفات و مبتلایان کرونا، وضعیت بازار و کسب و کار و بازرگانی به بدترین موقعیت خود رسید و فقط سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها و مغازه‌های ضروری اجازه فروش داشتند و این روند تا شهریور نیز ادامه یافت.

کرونا آبی شد و بازارها شلوغ
از اواسط شهریور به تدریج شاهد زرد و آبی شدن وضعیت کرونایی استان بودیم و در آبان ماه حدود ۹۰ درصد شهرستان‌های استان بوشهر به رنگ آبی درآمدند و این مساله سبب شد که بار دیگر بازارها و پاساژها رونق بگیرند و مغازه‌ها به فروش اجناس رنگارنگ و متنوع بپردازند و در آذر ماه تمام شهرستان‌های استان بوشهر آبی کرونایی و بازارها شلوغ‌تر شدند.

صاحبان فروشگاه‌ها و فعالان بازار در استان به ویژه در گناوه و دیلم و دلوار با خوشحالی از وضعیت کنونی بازارها، ابراز امیدواری کردند که با گسترش واکسیناسیون و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این وضعیت ثابت بماند و شاهد رونق بیشتر بازارها باشیم.

عبدالرضا رضوانی فعال بازار گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خوشبختانه با تسریع واکسیناسیون و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت کرونا بهتر شده و امیدواریم که بهتر نیز بشود.

وی افزود: در دو سال اخیر بارها با دستور ستاد کرونا، بازار و کسب و کارها، تعطیل یا معلق و کاسبان متضرر شدند.

این فعال بازار گناوه گفت: اکنون بار دیگر با مجوز ستاد کرونا، پاساژها رونق گرفته و امیدواریم این روند تداوم یابد.

افزایش قیمت اجناس سبب شده که خرید مردم کاهش یابد و امیدواریم با تدابیر مسئولان، قیمت‌ها کمتر شود تا بازار مثل روال سابق شود

وی تصریح کرد: البته افزایش قیمت اجناس سبب شده که خرید مردم کاهش یابد و امیدواریم با تدابیر مسئولان، قیمت‌ها کمتر شود تا بازار مثل روال سابق شود.

امید ایران‌پور از فعالان بازار دلوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: در ۱۸ ماه گذشته خیلی عقب افتادیم و کسب و کار تعطیل و تق و لق شد و بسیاری از فعالان بازار ورشکست شدند.

وی یادآور شد: اکنون با بهبود شرایط کرونایی در جامعه، رونق به بازار برگشته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

این فعال بازار افزود: متولیان امور باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بازاریان، خسارت دو سال اخیر را جبران کنند تا بار دیگر شاهد رونق بازار باشیم.

بازاریان در افزایش قیمت‌ها مقصر نیستند
آرش عربزاده فعال بازار در مرکز استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بازاریان و کاسبان بیشترین قشری هستند که از کرونا متضرر شدند و حتی برخی افراد ورشکست شدند و شغل‌های زیادی از بین رفت.

وی اضافه کرد: از اواسط شهریور و مهر و با تغییرات رنگ کرونا، بار دیگر بازارها فعال شده ولی باید تا رونق کامل بازار و رسیدن به وضعیت مطلوب، صبر کنیم.

عربزاده گفت: مسئولان دولتی باید از کسب و کارهای زیان دیده حمایت کنند و تسهیلات بدون سود پرداخت کنند تا بار دیگر روی پای خود بایستند.

این فعال بازار افزود: کارمندان دولت و سایر مشاغل عمومی و دولتی، متضرر نشدند و هر ماه حقوق خود را بدون کم و کاست گرفتند ولی بخش خصوصی بسیار آسیب دید و کسی هم به فکر نیست.

وی ادامه داد: خانواده‌های زیادی منتظر حمایت دولت هستند تا مشاغل از دست رفته را بازیابی کنند و به روال عادی برگردند.

عربزاده تاکید کرد: در بحث افزایش قیمت‌ها نیز بازاریان مقصر نیستند و نرخ تورم در واقع سراسری است که باید فکری اساسی شود.

محمد بدری شهروند بوشهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وضعیت شهر از لحاظ کرونایی آبی شده و بازارها هم رونق گرفته ولی اجناس خیلی گران است و به قول بوشهری‌ها قیمت‌ها مثل «تش» سرخ است.

وی بیان کرد: تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن و تجارت باید نظارت بیشتری داشته و کاری کنند که قیمت‌ها کمتر شده تا مردم بتوانند خرید کنند.

این شهروند گفت: کاسبان از کرونا متضرر شدند و باید به آنها کمک شود ولی این کمک نباید موجب نابودی خانواده‌ها شود و قیمت‌ها باید کاهش یابد.

بازاریان در ایام کرونا واقعا همکاری بی نظیری داشتند و متحمل ضررهای زیادی نیز شدند که باید نسبت به حمایت از کاسبان و بازاریان و تولیدکنندگان اهتمام ورزیم

سید حسین حسینی رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان بوشهر نیز در ارتباط با وضعیت بازار استان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بحمدالله پس از یک دوره سخت کرونایی، با واکسیناسیون سراسری و رعایت پروتکل‌ها، با مجوز ستاد کرونا بازارها بازگشایی شده و بار دیگر شاهد رونق بازار هستیم.

وی افزود: بازاریان در ایام کرونا واقعا همکاری بی نظیری داشتند و متحمل ضررهای زیادی نیز شدند که باید نسبت به حمایت از کاسبان و بازاریان و تولیدکنندگان اهتمام ورزیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: قیمت اجناس بالاست و البته نظارت خوبی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تعزیرات حکومتی و سایر نهادهای ذیربط انجام می‌شود ولی برای کنترل بیشتر بازار، باید کاسبان همکاری بیشتری کنند.

حسینی گفت: دولت سیزدهم از همه توان و ظرفیت موجود برای کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات در بازار استفاده کرده و شاید این مسئله، مقداری نیاز به زمان بیشتری داشته باشد ولی شک ندارم که بار دیگر آرامش و ثبات به بازار برمی‌گردد.

وی بیان کرد: نباید مردم متضرر شوند و هر واحد صنفی که گرانفروشی و کم‌فروشی کند قطعا با برخورد و جریمه توسط ناظران مواجه می‌شود.

علاوه بر صدمات ناشی از کرونا، کاهش سطح مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس، بازار بوشهر را از رونق انداخت و گناوه و دلوار و بوشهر واقعا متضرر شدند که باید نسبت به جبران این خسارات اقدام شود

مصطفی‌گراشی رئیس اتاق اصناف بوشهر نیز درباره تأثیرات همه‌گیری کرونا بر وضعیت اصناف استان بوشهر یادآور شد: کرونا واقعا ضربات غیر قابل جبرانی بر پیکره اقتصاد وارد کرد و اصناف بیشترین ضرر را متحمل شدند چون در فواصل زمانی زیادی، تعطیل شدند و نتوانستند فروش کنند.

وی افزود: علاوه بر صدمات ناشی از کرونا، کاهش سطح مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس، بازار بوشهر را از رونق انداخت و گناوه و دلوار و بوشهر واقعا متضرر شدند که باید نسبت به جبران این خسارات اقدام شود.

رئیس اتاق اصناف بوشهر بیان کرد: گردشگری بوشهر و گناوه و دیلم و دلوار در واقع متاثر از بازار شلوغ این مناطق است و وقتی بازارها تعطیل شود، گردشگری تجاری نیز کم‌رنگ می‌شود که در ایام کرونا به شدت این موضوع را احساس کردیم.

گراشی افزود: مردم در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار به امید بازار ارزان قیمت وارد بوشهر و گناوه و دلوار و دیلم و سایر بازارهای ساحلی می‌شوند و وقتی با اجناس گران قیمت مواجه شوند به تدریج شاهد عدم استقبال مردم خواهیم بود و این خسارت غیر قابل جبران است.

وی اضافه کرد: مسئولان باید نسبت به جبران خسارات وارده بر بازاریان و اصناف فکری اساسی کنند و اگر این مسئله را رها کنند روز به روز شاهد ورشکست شدن بازاریان هستیم و اشتغال نیز به خطر می‌افتد.

جذابیت به بازار گناوه و دیلم برگردد
به نظر می‌رسد با فعال‌تر شدن بازارها و رونق یافتن بازارهای ساحلی دلوار و گناوه و دیلم و بوشهر، باید نسبت به ایجاد جذابیت در بازار نیز اقدامی اساسی شود که کاهش قیمت‌ها و برگشت به روال سابق، می‌تواند گره‌گشا باشد وگرنه گناوه و دیلم روز به روز خلوت‌تر و خالی از مشتری می‌شوند.

اهمیت و جذابیت اصلی گناوه و دیلم و دلوار که مشتریان را از شمالی‌ترین و غربی‌ترین و شرقی‌ترین و جنوبی‌ترین نقاط کشور جذب می‌کرد در واقع تنوع اجناس و تفاوت معنادار قیمت‌ها بود که اکنون قیمت‌های بالا سبب شده که مردم رغبتی به خرید نداشته باشند.

کارگروه اشتغال و همچنین کارگروه تنظیم بازار استان و سایر مدیران ارشد استان، در کنار پیگیری وضعیت ته‌لنجی، باید در بحث ساماندهی به بازارهای ساحلی نیز ورود کنند تا شاهد هجوم مردم از شرق و غرب و شمال و جنوب کشور به بازارهای ساحلی استان بوشهر باشیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha