۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
طرح ویژه وزیر نیرو برای رشد سرمایه گذاری تجدید پذیرها| نیروگاه‌های خورشیدی سوخت مجانی می گیرند!
تولیدکننده تجهیزات نیروگاههای تجدیدپذیر مطرح کرد

طرح ویژه وزیر نیرو برای رشد سرمایه گذاری تجدید پذیرها| نیروگاه‌های خورشیدی سوخت مجانی می گیرند!

فرداد، فعال صنعت برق از طرح ویژه وزیر نیرو برای افزایش سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها خبر داد و گفت: طبق این طرح نیروگاه های خورشیدی و بادی هم سوخت مجانی دریافت کرده و مجاز به صادرات آن هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی : «مدت زمان بازگشت سرمایه در نیروگاه های تجدید پذیر از ۱۲ سال به ۴ سال می رسد.»

این بخشی از گفته های محمد حسین فرداد یک فعال صنعت برق در گفتگو با «بازار» است که البته تحقق آن یک شرط دارد و آن هم موافقت دولت و وزارت نفت با طرح پیشنهادی وزیر نیروست.

او به بازار می‌گوید: طبق این طرح نیروگاه های خورشیدی و بادی همچون نیروگاه های فسیلی سوخت مجانی دریافت کرده و مجاز به صادرات آن هستند تا از این محل بخشی از هزینه های آنها جبران شود. فرداد که معتقد است تولید برق از انرژی های نو توجیه اقتصادی بالایی دارد، گفت: مشکل اینجاست که ما قیمت تمام شده برق تولید شده در نیروگاه های تجدید پذیر را با نیروگاه هایی مقایسه ای می کنیم که سوخت مجانی دریافت می کنند. او که تولید کننده سیلیکون(ماده اصلی پنل های خورشیدی) است، از تولیدات ایرانی می گوید که از نظر قیمت پایین تر از محصولات چینی است. محصولاتی که کشورهای اروپایی و آمریکایی بازار هدف صادراتی آنهاست.

متن کامل گفتگوی «بازار» با «محمد حسین فرداد» مدیرعامل شرکت صنایع سیلیکون آراز را در ادامه می خوانید:

گاز را به صورت مجانی در اختیار سایر نیروگاه ها قرار داده و فاکتور سوخت در قیمت تمام شده تولید برق این نیروگاه ها را لحاظ نمی کنیم. بعد می گوییم  توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی توجیه اقتصادی بالایی دارد

*برخی بر این باورند که بهره وری نیروگاه های تجدید پذیرها پایین بوده و به همین دلیل قیمت تمام شده تولید برق از نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی صرفه اقتصادی بالاتری دارد. این تصور تا چه اندازه درست است؟
احداث نیروگاه های تجدید پذیر ذاتا توجیه پذیر است. قیمت تولید برق از انرژی بادی و خورشیدی در کشورهایی همچون ایران پایین تر از نیروگاه های دیگر است. اما مساله اینجاست که ما گاز را به صورت مجانی در اختیار سایر نیروگاه ها قرار می دهیم و عملا فاکتور سوخت در قیمت تمام شده تولید برق این نیروگاه ها را لحاظ نمی کنیم  و بعد می گوییم  توسعه نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی توجیه اقتصادی بالایی دارد.

*طبق هدف گذاری انجام شده قرار است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر تا پایان دولت سیزدهم ایجاد شود. این هدف تا چه اندازه قابل دست یافتن است و چه زیرساختی برای تحقق این وعده وجود دارد؟
استراتژی وزیر نیرو این است که معادل سوخت مجانی که در اختیار نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی قرار داده می شود به نیروگاه های تجدید پذیر هم سوخت داده شود. اینگونه نیروگاه های خورشیدی و بادی با صادرات بخشی از آن می توانند هزینه های خود را جبران کنند. اگر این طرح اجرایی شود نه در ۴ سال اما ظرف مدت ۶ سال می توان حدود ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث کرد.

به همین دلیل از وزارت نفت خواسته شده که این سوخت مجانی که در اختیار نیروگاه های فسیلی گذاشته می شود به تجدید پذیر ها داده شود. راه دیگر این است که می تواند منجر به توسعه نیروگاه های تجدید پذیر در کشور شود واقعی کردن قیمت سوخت است. البته اجرای این طرح فشار مالی شدیدی را به مردم وارد می کند. به عنوان مثال قیمت هر کیلو وات برق از کمتر از ۱۰۰ تومان به حدود ۲ هزار تومان می رسد.

استراتژی وزیر نیرو این است که معادل نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی  به نیروگاه های تجدید پذیر هم سوخت مجانی داده شود تا آنها از طریق صادرات آن بخشی از هزینه های خود را پوشش دهند. با اجرای این طرح مدت زمان بازگشت سرمایه در تجدید پذیرها از ۱۲ سال به ۴ سال می رسد

*مدت زمان بازگشت سرمایه در نیروگاه های تجدید پذیر هم اکنون چقدر است؟
مدت زمان بازگشت سرمایه در تجدید پذیرها با نرخ فعلی خرید تضمینی برق بین ۱۰ تا ۱۲ سال است. در حالیکه اگر معادل نیروگاه های حرارتی به تجدید پذیر هم سوخت مجانی داده شود تا آنها اجازه صادرات داشته باشند، مدت زمان بازگشت سرمایه در انرژی های نو به ۴ تا تا ۵ سال کاهش پیدا می کند.

*فعالان صنعت برق مدعی اند بهره وری تجهیزات مصرفی در نیروگاه های بادی و خورشیدی که توسط تولید کنندگان داخلی ساخته می شود بسیار پایین است. این در حالی است که قیمت آنها بالاتر از نمونه های مشابه خارجی است؟
در این صنعت رقبای جدی وجود دارد. به عنوان مثال ما در حوزه انرژی خورشیدی نیروگاهی نداریم که همانند یک نیروگاه چینی سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق تولید کند. حتی آلمانی ها فرانسوی آمریکایی و استرلیایی هم قدرت رقابت با این تولید کننده چینی را ندارند. استراتژی مادر مجموعه این بوده که اشل و سایرمان قابل رقابت با رقیب چینی باشد. این باعث شده که بهای تمام شده محصولات ما کاهش پیدا کرده و از نظر فناوری قدرت رقابت با تولیدکنندگان چینی را داشته باشیم.

*قیمت سیلیکون (ماده اصلی سلول های خورشید) تولیدی شما چقدر بوده و نمونه های مشابه خارجی آن با چه قیمتی فروخته می شود؟
سیلیکون به عنوان محصول تولیدی ما یک محصول میانی است. بهای این محصول هم اکنون در بازار ایران تنی ۶ هزار دلار است. در حالیکه نمونه مشابه چینی این محصول در شانگهای تنی حدود ۶۵۰۰ دلار است. به عبارت دیگر ما با تولید در مقیاس بالا  توانسته ایم که قیمت تمام شده خود را کاهش داده و رقابتی کنیم. ضمن اینکه هم زمان کیفیت تولیدات خود را هم بالا برده ایم.

*تولیدات سیلیکونی شما جوابگوی هدف گذاری انجام شده در وزارت نیرو است؟
توان تولید ما در یک سال جوابگوی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی است؛ این مقدار چندین برابر ظرفیتی است که همه ساله در کشور نیروگاه احداث می شود. به همین دلیل بیشترین تمرکز ما روی صادرات است. به گونه ای که تجهیزات مورد نیاز ۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در داخل مصرف و مابقی تولیداتمان را صادر کنیم. راز موفقیت ما در رقابت با چینی ها تولید در مقیاس بالاست. تولید در مقیاس بالا موجب شده که در عین کیفیت بالای محصولاتمان، قیمت تولیداتمان کمتر از چینی ها باشد.

*قرار است به چه کشورهایی صادرات داشته باشید؟
هم اکنون موفق به دریافت نمایندگی فروش محصولات در اسپانیا شده ایم. جدای از این مذاکرات خود را با آلمانی ها که از کشورهای پیشرفته در حوزه انرژی خورشیدی است، هم آغاز کریم. حتی به کشورهای قاره آمریکا مثل کانادا و مکزیک تولیداتمان را صادر خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha