۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
واردات مدیریت شده؛ نسخه مجلس برای صنعت خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

واردات مدیریت شده؛ نسخه مجلس برای صنعت خودرو

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: طبق طرح ساماندهی خودرو در کشور، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات و یا سایر کالاها و خدمات، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو را دستورکار بررسی شده در کمیسیون صنایع و معادن برشمرد و گفت: این طرح در مجلس دهم بررسی و تصویب شد اما شورای نگهبان از ماده ۴ آن ایراد گرفت که این ماده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با برگزاری جلسات بسیار و با حضور کارشناسان و نمایندگان شورای نگهبان اصلاح شد.

عزت الله اکبری تالارپشتی در تشریح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، توضیح داد: این ماده درباره واردات مدیریت شده خودرو است؛ هرچند کمیسیون صنایع و معادن به دنبال تامین ارز موردنیاز واردات خودرو از محل ارز منشا خارجی و واردات خودرو به ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو بود اما از آنجا که بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس مطرح کرد که سازوکار تشخیص ارز منشا خارجی را ندارد، به درخواست هیات رئیسه مجلس، ارز منشا خارجی حذف شد تا در طرح‌های آینده این موضوع لحاظ  شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در نهایت و براساس مصوبه مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

وی درباره تاثیر این مصوبه بر بازار خودرو، توضیح داد: ساختار خودروسازی در کشور ایراد اساسی دارد و مردم از این موضوع گلایه‌های بسیار دارند. دولت در ایران خودرو ۶ درصد سهام دارد اما به نوعی ۲۰۰ درصد دخالت می‌کند این روند موجب شده که ایران خودرو بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha