۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
دلایل بازگردانده شدن فلفل ایران از سوی روسیه| کشاورزان بی محابا از سموم کشاورزی استفاده می کنند
بازرس اتحادیه گلخانه داران در گفتگو با بازار اعلام کرد

دلایل بازگردانده شدن فلفل ایران از سوی روسیه| کشاورزان بی محابا از سموم کشاورزی استفاده می کنند

محمدی، بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور گفت: با توجه به قوانین بین المللی بار فلفل ارسالی ایران به روسیه به دلیل وجود آلاینده ها و باقی مانده سموم برگشت خورده و در همانجا معدوم شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با انتشار خبرهایی مبنی بر برگشت خوردن فلفل صادراتی ایران به کشور روسیه، به دلیل وجود آلاینده های بیش از حد مجاز باز هم بحث استفاده از سموم کشاورزی با دوره پایداری بالا و همچنین استفاده بیش از حد مجاز سموم مطرح شده است.

به گفته کارشناسان، استفاده بیش از اندازه مجاز از سموم کشاورزی یک تخلف محسوب می شود با این وجود هیچ سازمان و ارگانی در راستای جلوگیری از وقوع چنین تخلفی اقدامی نمی کند و همین امر موجب می شود گاه و بیگاه خبر بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی از کشورهای مبدا همچون عراق و روسیه رسانه ای می شود.

هیچ استاندارد یا مکانیزمی برای اینکه کشاورز را مجبور کند از سموم کشاورزی در حد استانداردهای جهانی استفاده کند در کشور وجود ندارد؛  لذا کشاورزان غالبا بی محابا استفاده میکنند

کشاورزان بی محابا از سموم کشاورزی استفاده می کنند چون نظارتی بر آنها نمی شود
کرم رضا محمدی بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور ضمن تایید اینکه فلفل صادراتی ایران به روسیه به دلیل وجود آلاینده ها بیش از حد مجاز برگشت خورده است به خبرنگار «بازار» گفت: دلیل رخ دادن چنین مسائلی این است که هیچ استاندارد یا مکانیزمی برای اینکه کشاورز را مجبور کند از انواع کود و سموم کشاورزی در حد استانداردهای جهانی استفاده کند در کشور وجود ندارد. لذا کشاورزان غالبا بی محابا از کود و سموم مختلف استفاده می کنند.

محمدی با بیان اینکه محصولات کشاورزی که در داخل توزیع می شود نیز در حال حاضر بدون هیچ کنترلی از منظر وجود باقی مانده سموم یا آلاینده ها به دست مصرف کنندگان می رسد گفت: در اغلب بازارها و مقاصد صادراتی چنین اتفاقاتی رخ داده است و شاهد هستیم بار ارسالی به دلیل وجود باقی مانده سموم معدوم می شود و طی چند سال اخیر کشور روسیه نیز استانداردهای سخت گیرانه ای برای محصولات ایران قرار داده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی فائو و استانداردهای ملی سه مورد باید در محصولات کشاورزی رعایت شود؛  بالا نبودن فلزات سنگین، عدم وجود باقی مانده سموم و همچنین بالا نبودن نیترات در محصول که همگی عامل های بیماری های داخلی و سرطان است. اما متاسفانه چنین مواردی در کشور غالبا بررسی و رعایت نمی شود. در شرایطی که سازمان حفظ نباتات متصدی این امر است.

بایستی  قبل از اینکه محصولی به مرحله توزیع برسد در میادین مرکزی میوه و تره بار کل کشور آزمایشات لازم روی آن انجام شود و در همانجا سلامت یا عدم سلامت محصول مشخص شود

با دستورالعمل کار درست نمی شود بایستی آزمایشگاه هایی در میادین مرکزی تره بار راه اندازی شود
بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در پاسخ به این سوال که چرا چنین مساله مهمی از سوی سازمان های متولی پیگیری نمی شود گفت: ما در این بخش یک اشکال ساختاری داریم و آن اینکه فکر می کنند با دستور العمل و ابلاغ، کار درست می شود! در حالی که باید مکانیزمی درست شود تا بر اساس آن محصول کشاورزی که از مزرعه بیرون می آید را به آزمایشگاه ببرند و در صورتی که سه فاکتور مطرح شده یعنی عدم وجود باقی مانده سموم، بالا نبودن فلزات سنگین و همچنین عدم وجود نیترات، در آن رعایت نشده بود آن را به اصطلاح در لیست سیاه قرار بدهند.

وی افزود: الان کشورهای دیگر از جمله کشور عراق از چنین مکانیزمی برای بررسی سلامت محصول کشاورزی ارسالی جهت ورود به بازار خود استفاده می کند چرا ما نمی توانیم چنین اقدامی را انجام بدهیم!

محمدی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که در بازار داخل نیز بایستی قبل از اینکه محصولی به مرحله توزیع برسد در میادین مرکزی میوه و تره بار کل کشور آزمایشات لازم روی آن انجام شود و در همانجا سلامت یا عدم سلامت محصول مشخص شود.

بر اساس  قوانین بین المللی فلفل های آلوده ارسالی ایران در روسیه معدوم می شود و دیگر به سیستم توزیع داخلی کشور بازگردانده نمی شود

مطابق قوانین بین المللی فلفل های آلوده در روسیه معدوم می شود
وی در پاسخ به این سوال که آیا محصولات برگشت خورده از کشورهای خارجی از جمله فلفلی که از سوی روسیه اجازه ورود به آن داده نشده به کشور باز میگردد و در بازار داخل توزیع می گردد یا خیر گفت: تا جایی که بنده می دانم جلوگیری از ورود بار آلوده به روسیه در آستارا خان انجام شده و بر اساس قوانین بین المللی در همان جا معدوم می شود.

محمدی افزود: از سوی دیگر بر اساس قوانین بین المللی تجاری که این بار را به روسیه صادر کرده اند باید ۳ برابر مبلغ فعلی به صورت نقد به طرف روسی بابت ضرر و زیان بپردازند.

کد خبر: ۱۲۱٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha