۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
منابع تامین اجتماعی از کارگر و کارفرما اما حاکمیت از آن دولت است| تحریم عامل فشاردولت بر تولیدکننده
مدیرعامل شرکت مهنام به بازار گفت:

منابع تامین اجتماعی از کارگر و کارفرما اما حاکمیت از آن دولت است| تحریم عامل فشاردولت بر تولیدکننده

کرج- مدیرعامل شرکت مهنام گفت: منابعی که سازمان تامین اجتماعی را شکل می دهدمتعلق به کارگر و کارفرماست، اما هیچ کارگر و کارفرمایی درسازمان تامین اجتماعی حاکمیت ندارد و فشار کسریها روی کارگر و کارفرماست.

«نوراله عابدی» در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش فشار دستگاه های دولتی بر تولید کننده از زمان تشدید تحریم ها گفت: به عنوان مثال زمانی که قطعی برق وجود داشت ما برای ادامه تولید باید از ژنراتور استفاده کنیم اما برای تهیه هزار لیتر گازوئیل قادر نبودیم از شرکت نفت گازوئیل تهیه کنیم. برای دادن گازوئیل به دستگاه های مختلف از استانداری و فرمانداری گرفته تا اداره برق و غیره ارجاع می دادند. در این بین گاهی برق قطع بود و سیستم قادر به پاسخگویی نبود. در آخر ما پشیمان شده و ترجیح دادیم گازوئیل آزاد خریداری کنیم.

عابدی افزود: زمانی هم که روغن نبود برای تامین آن با مشکل مواجه بودیم. اگر روغن نباشد تولید ما می خوابد. اینها مسائلی است که یک مجموعه تولیدی را با مشکل مواجه می کند. مگر من چقدر فرصت دارم که یک روز دنبال روغن، یک روز دنبال گازوئیل یا آرد باشم؟ در شرایطی که به شدت قیمت ها هم چندین برابر شده است، من نقدینگی را چطور تامین کنم. اگر از بانک وام بگیرم قادر نیستم سود آن را پرداخت کنم.

امروز گفته می شود سود بانک برای تولید کننده ۱۸ درصد است اما بانک هایی مثل صادرات، ملت، شهر یا غیره خود تسهیلات ۱۹ درصد می دهند و به ازای هر یک روز تاخیر در پرداخت اقساط، ۶ درصد جریمه به تولید کننده تعلق می گیرد که به روز گرفته می شود؛ بین ۲۵ تا ۲۶ درصد هزینه مالی شرکت های تولیدی می شود و کسی قادر نیست این ۲۶ درصد هزینه را پرداخت کند. مگر سود تولید چقدر است که ۲۶ درصد سود و هزینه های مالی را پرداخت کند

وی ادامه داد: امروز گفته می شود سود بانک برای تولید کننده ۱۸ درصد است، اما بانک هایی مثل صادرات، ملت، شهر یا غیره خود تسهیلات ۱۹ درصد می دهند و به ازای هر یک روز تاخیر در پرداخت اقساط، ۶ درصد جریمه به تولید کننده تعلق می گیرد که به روز گرفته می شود. بین ۲۵ تا ۲۶ درصد هزینه مالی شرکت های تولیدی می شود و کسی قادر نیست این ۲۶ درصد هزینه را پرداخت کند. مگر سود تولید چقدر است که ۲۶ درصد سود و هزینه های مالی را پرداخت کند؟

مدیرعامل شرکت مهنام با بیان اینکه تولید کننده باید ۳۰ درصد بابت حقوق به تامین اجتماعی پرداخت کند که ۷ درصد متعلق به کارگر و ۲۳ درصد متعلق به کارفرماست، تاکید کرد: پس منابعی که سازمان تامین اجتماعی را شکل می دهد متعلق به کارگر و کارفرماست. اما هیچ کارگر و کارفرمایی در سازمان تامین اجتماعی حاکمیت ندارد. در نتیجه از اقشار ضعیف و تولید کننده می گیرند و دولت که بزرگترین اصل را باید پرداخت کند، قادر به پرداخت نیست. در نهایت فشار روی کارگر و کارفرما وجود دارد.

سازمان تامین اجتماعی به ازای یک دقیقه تاخیر بعد از پایان ماه تولید کننده را ۲۵ درصد سالیانه جریمه می کند
عابدی اضافه کرد: مطلبی که وجود دارد حاکمیتی است که این سازمان ها بر تولید کننده ها دارند. یعنی وقتی به هر دلیلی تولید کننده نتوانست تا روز آخر ماه بیمه را پرداخت کند و یک دقیقه از ۱۲ شب بگذرد، سازمان تامین اجتماعی بلافاصله ۲۵ درصد سالیانه جریمه می کند و با توجه به اینکه هیات را خودشان تشکیل می دهند باید به خودشان مراجعه کنیم. آنها هم بلافاصله اجرا می گذارند و کاری به این ندارند که یک واحد تولیدی می خوابد یا نمی خوابد.

وی تاکید کرد: اینها مقرراتی است که باید اصلاح شود. تولید کننده باید ۲۶ درصد هزینه مالی بانک، ۲۳ درصد هزینه بیمه، ۹ درصد ارزش افزوده و ۲۵ درصد مالیات عملکرد را پرداخت کند.

عابدی با اشاره به اینکه ما موظف به پرداخت ارزش افزوده هستیم، گفت: با توجه به اینکه ما تولید کننده نهایی هستیم و محصول نهایی را تولید می کنیم باید در بازار بفروشیم. چون محصولات ما تاریخ انقضا دارد مجبوریم قبل از تاریخ انقضا به هر قیمتی و هر شرایطی شده به مغازه دار بفروشیم و در واقع  اراده تولید کننده بر آنها حاکم نیست. ما برای فروش محصولات باید به مغازه دارها اجاره دهیم و شلفِ اجاره کنیم وگرنه به ما اجاره نمی دهند.

از طرفی دارایی به ما می گوید، شما باید محصولاتتان را به فعال اقتصادی بفروشید. منِ تولید کننده از کجا بدانم و بشناسم چه کسب فعال اقتصادی است. این موضوع به من ارتباطی ندارد من مسئول وصول مطالبات دارایی نیستم. اما این مقررات را گذاشته و تولید کننده را جریمه می کنند که چرا کالا را به فعال غیر اقتصادی فروخته است. من تولید کننده هستم و محصولاتم تاریخ انقضا دارد و مجبورم قبل از نابودی محصولم را بفروشم. اینها باعث می شود که تولید کننده جانش به لبش برسد

مدیرعامل شرکت مهنام اظهار کرد: از طرفی دارایی به ما می گوید، شما باید محصولاتتان را به فعال اقتصادی بفروشید. منِ تولید کننده از کجا بدانم و بشناسم چه کسب فعال اقتصادی است. این موضوع به من ارتباطی ندارد من مسئول وصول مطالبات دارایی نیستم. اما این مقررات را گذاشته و تولید کننده را جریمه می کنند که چرا کالا را به فعال غیر اقتصادی فروخته است. من تولید کننده هستم و محصولاتم تاریخ انقضا دارد و مجبورم قبل از نابودی محصولم را بفروشم. اینها باعث می شود که تولید کننده جانش به لبش برسد.

عابدی با بیان اینکه اداره بهداشت از چندین قسمت نظارت می کند، افزود: ما نمی گوییم نظارت نکنند اما نظارت روی محصول تولیدی من باشد نه روی شیشه ای که ما از شرکتی که دارای استاندارد است و برای پر کردن محصولمان خریداری کردیم. قبلا" یکبار استاندارد آن در شرکت تولیدی شیشه بررسی و تایید شده است و دوباره کاری می شود. و در هر دو مرحله توسط تولید کننده شیشه و من هزینه پرداخت می شود و اینها هزینه هایی است که بر تولید کننده تحمیل می شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha