۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
 راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور| پرداخت تسهیلات ۴ درصدی تا پایان سال ادامه دارد
مجری طرح گیاهان دارویی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور| پرداخت تسهیلات ۴ درصدی تا پایان سال ادامه دارد

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه قصد داریم پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور راه اندازی کنیم، گفت: متقاضیان تسهیلات چهار درصدی برای کشت گیاهان دارویی تا پایان سال جاری فرصت دارند اقدام کنند.

بازار؛ گروه کشاورزی: چند سالی است کشت گیاهان دارویی مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است و برای تشویق کشاورزان و سوق پیدا کردن به سمت کشت برخی گیاهان دارویی پر مصرف که ارزش صادراتی بالایی نیز دارد، اقدام به اعطای یکسری تسهیلات کم بهره کرده است.

به طوری که «حسین زینلی» مجری طرح گیاهان دارویی در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: به تمام کسانی که قصد کشت گیاهان دارویی را دارند متناسب با برنامه ای که وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی دارد برای بخش تولید وام ۴ درصد تعلق می گیرد. با این وجود برای بخش بازار این حوزه هنوز تسهیلاتی ارائه نشده است.

زینلی گفت: در بخش فرآوری، بازار و سورتینگ برنامه ریزی کرده ایم تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصد و بالاتر از آن وام ۱۰ درصد به بهره برداران بدهیم و این اعتبارات از طریق صندوق کارآفرینی امید به کشاورزان برای صنعت زنجیره گیاهان دارویی پرداخت شود. ما امیدواریم دولت این تسهیلات را هر چه سریعتر پرداخت کند تا بتوانیم در دسترس بهره برداران قرار بدهیم.

در بخش تسهیلات ۴ درصدی کشت و تولید گیاهان دارویی، تا به امروزدر مجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است

تا به حال ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی برای بخش تولید و کشت گیاهان دارویی اعطا شده است
وی در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند درصد از زارعان موفق شده اند از تسهیلات ۴ درصدی نامبرده استفاده کنند، گفت: حدود ۲۵۰۰ طرح به صندوق ارسال شده که به بخشی از این طرح ها در مجموع حدود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

زینلی تاکید کرد: نکته ای که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند این است که در قسمت تولید تسهیلات قابل پرداخت است و تا شروع سال ۱۴۰۱ نیز می توانند برای دریافت تسهیلات به وزارت جهاد کشاورزی درخواست بدهند.

تسهیلات بخش تجهیزات، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی با بهره بالا است لذا سرمایه گذاران استقبال نمی کنند

تسهیلات بخش تجهیزات، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی با بهره بالا است و از این تسهیلات استقبال چندانی نمی شود
مجری طرح گیاهان دارویی در خصوص تسهیلات و سرمایه گذاری های صورت گرفته برای تجهیزات این حوزه نیز اظهار داشت: برای تجهیزات، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و بازار برنامه های زیادی در وزارتخانه داریم. در واقع تسهیلات در این سه بخش با بهره های بالایی اعطا می شود و  این امر باعث می شود با توجه به اینکه این کار جدید است برخی هراس داشته باشند لذا دولت باید وارد شود و تجهیزات روز دنیا را از طریق سرمایه گذاران کشور وارد کند.

بایستی تمام عطرهای اسانس گیاهان دارویی را به صورت خالص در بیاوریم و فرموله کنیم و بر اساس فرمولاسیون صادر کنیم تا ارزش افزوده را چندین برابر ارتقا بدهیم لذا به زودی پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور راه اندازی می کنیم

 راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی کشور؛ بزودی 
وی با بیان اینکه قصد داریم پالایشگاه گیاهان دارویی بزنیم، گفت: در مراحل ابتدایی مثل سورتینگ، رنگ ها، اسانس، عصاره و غیره خودکفا هستیم اما نیاز است تکنولوژی های جدید تری وارد کشور شود.

زینلی افزود: در حقیقت کار بزرگی که باید انجام دهیم این است که تمام عطرهای اسانس را به صورت خالص در بیاوریم و آنها را فرموله کنیم و بر اساس فرمولاسیون صادر کنیم تا ارزش افزوده را چندین برابر ارتقا بدهیم. لذا در این راستا ما الان متقاضیان زیادی داریم  و امیدواریم سازمانهای متولی کمک کنند تا بتوانیم از این طریق ارزش افزوده گیاهان دارویی را چندین برابر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر در قسمت تولید نیاز به یکسری دستگاه های مکانیزاسیون داریم که خوشبختانه این امکانات به میزان کافی وجود دارد و دولت نیز در این بخش حمایت کننده است. اما در بحث مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی چون رشته های جدیدی هستند و کشور ما از این منظر دارای مزیت نسبی است، نیاز به حمایت های بیشتری داریم. ضمن اینکه رویکرد دنیا به این بخش است و لذا نباید این فرصت را از دست بدهیم.

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی به طور خاص روی کشت و فرآوری پنج گیاه دارویی «گل محمدی، حنا، گشنیز، زیره سبز و شیرین بیان» که ارز آوری برای کشور به همراه دارد کار می کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha