۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
خشکسالی ۱۲ ساله گریبانگیر بام ایران| هر سال دریغ از پارسال
برف‌هایی که باران شد؛

خشکسالی ۱۲ ساله گریبانگیر بام ایران| هر سال دریغ از پارسال

شهرکرد- کاهش بارندگی در چهارمحال و بختیاری به یکی از مشکلات مهم تبدیل شده است و این در حالی است که کمبود منابع آب برای کشاورزی، شرب و صنعت سال به سال در این استان تشدید می شود.

بازار؛  گروه استان ها: کاهش بارندگی در استان چهارمحال و بختیاری از ۱۲ سال گذشته آغاز شده و همچنان این روند ادامه دارد. سال به سال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش می یابد و منابع تامین کننده آب در این استان از جمله چشمه ها، قنات ها و چاه ها بی رمق تر از سال گذشته می شوند.

در سال زراعی جاری با وجود اینکه فصل بارش آغاز شده است اما بارندگی قابل توجهی در این استان رخ نداده است و میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۸ درصدی مواجه شده است.

میانگین بارش سال زراعی جاری در چهارمحال و بختیاری ۷۶ میلیمتر گزارش شده است که  این بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: بارندگی ها در چهارمحال و بختیاری هر ساله کاهش می یابد و خشکسالی در این استان تشدید شده است.

مهران چراغ پور ادامه داد: میانگین بارش سال زراعی جاری در چهارمحال و بختیاری ۷۶ میلیمتر گزارش شده است که  این بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان بارندگی سال زراعی جاری در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلند مدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هم اکنون وضعیت بارش در چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست و کمبود بارش ها طی سال های گذشته تاکنون جبران نشده است.

خشکسالی ۱۲ ساله گریبانگیر بام ایران| هر سال دریغ از پارسال

وی با اشاره به کاهش بارندگی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری،  تاکید کرد: میزان بارش در مقایسه با میانگین بلند مدت در شهرکرد ۳۵درصد، کوهرنگ ۴۷ درصد، بلداجی ۳۰درصد، فرخشهر ۵۳درصد،  فارسان ۴۲ درصد و اردل ۳۸درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: استان چهارمحال و بختیاری حدود ۱۲ سال است که با کاهش بارش ها مواجه شده است و بارش ها هر سال در این استان کاهش می یابد.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش دمای هوا موجب تغییر الگوی بارش در این استان شده و بارش ها طی سال های اخیر از نوع برف به باران تبدیل شده است و همین عامل سبب شده است که منابع آب به سرعت از استان خارج شوند.

سایه خشکسالی بر ۹۶ درصد چهارمحال و بختیاری
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری چندی پیش در مراسم پویش بذرکاری اعلام کرد: ۹۶ درصد وسعت این استان دچار خشکسالی است.

مجید نظری با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها در استان اصلاً خوب نبوده است، ادامه داد: وضعیت آب دهی منابع آب در این استان روز به روز وخیم تر می شود.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بهره گیری مناسب از منابع آب در این استان ضروری است و باید از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

میزان بارش در این استان طی دهه گذشته ۵۱ درصد کاهش داشته است و روند بارش ها در این استان تغییر کرده است و مانند گذشته نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میزان بارش در این استان طی دهه گذشته ۵۱ درصد کاهش داشته است و روند بارش ها در این استان تغییر کرده است و مانند گذشته نیست.

فردوس کریمی ادامه داد: دمای هوای استان نیز طی یک دهه گذشته تاکنون یک درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده و همین امر سبب شده است که الگوی بارش ها در این استان تغییر کند.

وی گفت: در حالی باید شاهد این باشیم که در زمستان بارش ها به صورت برف باشد و در مناطق مرتفع استان ذخیره سازی شود اما اینگونه نیست و بیشترین بارش ها به صورت باران است که به سرعت از منطقه خارج می شوند.

خشکسالی ۱۲ ساله گریبانگیر بام ایران| هر سال دریغ از پارسال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کاهش منابع تامین کننده آب جاری از جمله چشمه ها، رودخانه ها در این استان به وضوح مشاهده می شود، گفت: سرچشمه رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود در شهرستان کوهرنگ قرار دارد و به علت کاهش بارش ها در این منطقه شاهد کاهش میزان آب این دو رودخانه هستیم.

وی با بیان اینکه آبدهی چشمه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، تاکید کرد: آب دهی چشمه کوهرنگ که از مهمترین منابع تامین کننده آب رودخانه زاینده رود است مطلوب نیست و با کاهش شدید آب دهی مواجه شده است.

 با توجه به اینکه تا پایان زمستان سال جاری نیز بارش قابل توجهی در استان پیش بینی نشده است، خشکسالی در سال آینده در این استان تشدید می شود و باید با بهره گیری مناسب از منابع آب از هدر رفت این نعمت خدادادی جلوگیری کرد تا شاهد کاهش خسارت های خشکسالی در استان باشیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha