۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
راه اندازی راه آهن سریع السیر چین_لائوس؛ اولین گام کریدور جنوب شرق آسیا

راه اندازی راه آهن سریع السیر چین_لائوس؛ اولین گام کریدور جنوب شرق آسیا

راه‌آهن چین_لائوس یک پروژه اتصال بین طرح یک کمربند_یک جاده پیشنهادی چین و استراتژی لائوس برای تبدیل از یک کشور محصور در خشکی به یک هاب متصل به خشکی است.

به گزارش بازار، شی جین پینگ رئیس جمهور چین که دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز است، با تونگلون سیسولیت دبیر کل کمیته مرکزی حزب انقلابی خلق لائوس و رئیس جمهور لائوس در روز جمعه در فضای مجازی دیدار کرد.

در این دیدار، رهبران دو کشور به طور مشترک در یک مراسم مجازی شاهد افتتاح راه آهن چین_لائوس بودند در حالی که اولین قطار عازم چین بعد از ظهر جمعه پس از راه‌اندازی این راه‌آهن حرکت کرد.

راه‌آهن چین_لائوس یک پروژه اتصال بین طرح یک کمربند_یک جاده پیشنهادی چین و استراتژی لائوس برای تبدیل خود از یک کشور محصور در خشکی به یک هاب متصل به خشکی است.

این راه آهن همچنین، فرصت های جدیدی را به ارمغان می آورد و حرکت عظیمی را در تقویت اقتصاد لائوس، این کشور واقع شده در جنوب شرقی آسیا ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر آن، مسیر قطار، شهر کونمینگ چین را به پایتخت لائوس یعنی وینتیان متصل می‌ کند و برنامه‌های بزرگی برای راه‌آهن سریع‌ السیر دارد که در نهایت از طریق تایلند و مالزی به سنگاپور امتداد میابد. 

این خط راه آهن سریع السیر به ارزش ۵.۹ میلیارد دلار، شش سال پس از اجرای اولین مرحله از طرح های بزرگ پکن برای اتصال داخلی بخشهای توسعه نیافته چین به بنادر دریایی شلوغ سنگاپور با قطار افتتاح شد.

نوار ۴۱۴ کیلومتری از فولاد و بتن، مرز شمالی لائوس را با استان یوننان چین به مرز تایلند در وینتیان، پایتخت لائوس، از طریق ۱۶۷ پل و ۷۵ تونل متصل می کند. با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، قطارهای جدید، سفر جاده‌ای ۱۵ ساعته را با کمتر از چهار ساعت طی کرده در حالی که نوید موج جدیدی از تجارت و گردشگری را از چین برای یکی از فقیرترین کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌دهد.

تحلیلگران می گویند که برای پکن، این اقدام کلیدی افتتاحیه پروژه کلیدی کمربند و جاده است که هدف آن نه تنها توسعه یوننان از طریق اتصال آن به برخی از بزرگترین اقتصادهای جنوب شرقی آسیا، بلکه کشاندن منطقه بیشتر به مدار چین است.

روث بانومیون استاد دانشگاه تاماسات تایلند، اعلام کرده که از دیدگاه چینی، این راه آهن چین را قادر می‌سازد تا به قاره آسیای جنوب شرقی به عنوان بخشی از سرزمین داخلی نگاه کند.

لائوس امیدوار است که این خط به تبدیل کشور از محصور در خشکی به خشکی کمک کند و گردشگران و سرمایه گذاران خارجی بیشتری را به داخل بکشاند و در عین حال کالاهای خود را بیشتر به خارج ارسال نماید.

تجارت بین چین و لائوس حجم زیادی نیست و لائوس که کشوری محصور در خشکی است به نقاط بیشتری برای اتصال به دنیای خارج نیاز دارد، بنابراین به طور بالقوه این راه آهن می تواند به توسعه اقتصاد لائوس در درازمدت کمک کند.

 با این حال، کشاورزان و تولیدکنندگان کوچک تنها در صورتی از مزایای آن بهره مند خواهند شد که لائوس متعهد به ساخت جاده هایی باشد که برای اتصال با قطارهای جدید به آن نیاز دارند، در غیر این صورت، این راه آهن تنها یک خط ترانزیتی خواهد بود.

لائوس متعهد شده است که ۳۰ درصد از قیمت ۵.۹ میلیارد دلاری این پروژه را پوشش دهد که بیشتر آن با وام هایی از چین همراه با زمین و منابع طبیعی به عنوان وثیقه تامین می شود. از آن جایی که راه آهن ساخته شده توسط چین تبدیل به یک تغییر دهنده بازی برای توسعه تنها کشور محصور در خشکی در منطقه جنوب شرقی آسیا می شود، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد، تجارت و گردشگری لائوس خواهد داشت و ارتباط این کشور با سایر مناطق را تقویت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha