۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۱
بی توجهی به ساماندهی نرخ ارز نگران کننده است| ضرورت ثبات قیمتی و تک نرخی شدن در بازار
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «بازار»:

بی توجهی به ساماندهی نرخ ارز نگران کننده است| ضرورت ثبات قیمتی و تک نرخی شدن در بازار

بگلریان، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: چنانچه تصمیماتی در خصوص ثبات بخشی و تک نرخی شدن ارز گرفته نشود علاوه بر پابر جاماندن رانت و فساد، قیمت این کالا در بازار نوسانی و با شیبی بالا ادامه دار خواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز در حالی افزایشی شده است که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت بی اساس و به دور از منطق بوده چرا که اتفاق خاصی در متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد نشده است تا نرخ ارز را تحت تاثیر خود قرار دهد.

البته نرخ بالای تورم به طور مستقیم بر رشد قیمت همه کالاها و خدمات دربازار تاثیر گذاشته است و ارز نیز به عنوان یک کالای مورد داد و ستد دربازار از این قاعده مستثنی نیست، اما قیمت ارز به دلیل آنکه نرخ همه کالاها و خدمات به تبع آن دچار تغییر قیمت می شوند، از حساسیت بسیار بالایی در بازار برخوردار است، در چنین شرایطی است که مسئولان باید نسبت به ساماندهی و اصلاح نرخ ها در این بازار مهم سرنوشت ساز بی تفاوت نباشند.

البته علاوه بر مسائل داخلی عوامل خارجی نیز این روزها چون چگونگی انجام مذاکرات و نتیجه آن بر تغییر نرخ ارز در بازار تاثیر گذاشته که این روند التهاب بازار ارز را بیشتر کرده است.

از طرفی با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ مطرح نشده است، بنابراین معلوم نیست سرنوشت ارز چگونه خواهد شد اما کارشناسان اقتصادی و بعضا سیاست گذاران معتقدند؛ تک نرخی شدن ارز می تواند راهکاری درست برای ساماندهی قیمت این کالا البته با حفظ چارچوب ها باشد.

حرکت در مسیر تک نرخی کردن ارز راهکاری درست برای پایان رانت ارزی و توجه به ثبات بخشی نرخ ارز در بازار است به شرط اینکه دهک های پایین درآمدی جامعه با اجرای چنین سیاست گذاری هایی با مشکل معیشت مواجه نشوند

تک نرخی شدن ارز و ثبات بخش قیمت آن در بازار ضروری است
«روبرت بگلریان» عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «بازار» معتقد است؛ حرکت در مسیر تک نرخی کردن ارز راهکاری درست برای پایان رانت ارزی و توجه به ثبات بخشی نرخ آن در بازار است به شرط اینکه دهک های پایین درآمدی جامعه با اجرای چنین سیاست گذاری هایی با مشکل معیشت مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون نتوانسته است بر اقتصاد و معیشت مردم تاثیرگذار شود گفت: هر گونه سیاست گذاری ارزی باید با سیاست های پولی و مالی همراه باشد تا اجرای آن تورم را در جامعه تشدید نکند. از طرفی نیز چنانچه تصمیماتی در خصوص تک نرخی شدن ارز گرفته نشود باید همچنان منتظر نوسانی بودن قیمت ارز با شیبی رو به بالا در بازار بود.

قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد درآستانه ۳۰ هزار تومان قرار دارد این افزایش قیمت در صورت کم توجهی مسئولان و سیاست گذاران به اجرای سیاست های ارزی نگران کننده است چرا که با رشد نرخ ارز در بازار فشارزیادی به مردم بخصوص قشر کم درآمد وارد می شود

سرکوب قیمت ارز اشتباه است با راهکارهای کارشناسانه قیمت ارز اصلاح و تثبیت شود
بگلریان با تاکید بر اینکه نرخ ارز در بازار باید اصلاح شود گفت: قیمت دلار هم اکنون در بازار آزاد درآستانه ۳۰ هزار تومان قرار دارد این افزایش قیمت در صورت کم توجهی مسئولان و سیاست گذاران به اجرای سیاست های درست ارزی نگران کننده است چرا که با رشد نرخ ارز در بازار فشار زیادی به مردم بخصوص قشر کم درآمد وارد می کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha