۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
پوست اندازی سیستم بانکی در ایران؛ پدیده‌ای به‌نام نئوبانک| مجوزها چگونه صادر می شود؟
«بازار»گزارش می دهد

پوست اندازی سیستم بانکی در ایران؛ پدیده‌ای به‌نام نئوبانک| مجوزها چگونه صادر می شود؟

سیستم بانکداری کشور در حالی مسیر پیشرفت را در پیش گرفته است که به گفته کارشناسان، بانکداری تمام الکترونیک و دیجیتال نیازمند ایجاد بسترها و تجهیزات لازم بخصوص حفظ امنیت و اطلاعات مشتریان است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه طی ۲ دهه اخیر با الکترونیکی شدن خدمات بانکها، امورات بانکی برای مشتریان به خوبی تسهیل و این شیوه بانکداری مانع از هدر رفت وقت و هزینه هم برای کاربران و هم سیستم بانکی شده است اما اکنون سرویس دهی بانکها در مسیر توسعه با چند پله بالاتر درحال انجام است طوری که با پیشرفت کامل خدمات بر بستر الکترونیک شعب بانک ها به تدریج جمع آوری می شوند.  پیشرفتی که با دیجیتالی شدن کامل خدمات، بانکداری سنتی جای خود را به بانکداری مدرن تمام دیجیتال خواهد داد و این پوست اندازی با ظهور نئوبانکها مسیر نوینی را پیش روی مشتریان بانکی قرار خواهد داد.

نئوبانکها که تلفیقی از بانکداری دیجیتال و فناوری نوین است، خدمات رسانی به مشتریان و عموم مردم را به قدری آسان کرده اند که هر فردی با استفاده از موبایل هوشمندی که در دست دارد به راحتی و در لحظه می تواند خدمات بانکی را بدون هیچ مشکلی دریافت کند، طوری که در آینده نزدیک هوش مصنوعی به عنوان ارکان اصلی نئو بانک ها، بار بخش عظیم عملیات بانکی را یک تنه بر دوش خواهد کشید.

از آنجایی که از سال ۹۱ صدور مجور برای راه اندازی بانک جدید داده نمی شود، در چنین شرایطی به جای راه اندازی بانک های جدید باید مدل های دیگری را در بانکها ایجاد کرد طوری که شبکه بانکی فعلی در داخل خود خدمات را متنوع و به روز کنند و و در عمل یک بانک جدید را با خدمات نوین تخصصی در درون خود ایجاد کنند

صدور مجوز تاسیس بانک جدید فقط در قالب نئو بانک
«مهران محرمیان» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، دراین باره در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه در تلاشیم تا سیستم بانکداری کشور با خدمات متنوع در مسیر پیشرفت همگام و همطراز با دنیا باشد گفت: از آنجایی که از سال ۹۱ صدور مجور برای راه اندازی بانک جدید داده نمی شود، در چنین شرایطی به جای راه اندازی بانک های جدید باید مدل های دیگری را در بانکها ایجاد کرد طوری که شبکه بانکی فعلی در داخل خود خدمات را متنوع و به روز کنند و و در عمل یک بانک جدید را با خدمات نوین تخصصی در درون خود ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع بانکداری نوین چون ایجاد نئوبانکها و بلوبانکها در پی پیشرفت خدمات بانکی دنیا ضرورتی اجتناب ناپذیراست که البته هم اکنون چند بانک کشور نیز توانسته اند در داخل خود بانک، خدمات بانکی مدرن را به صورت جزیره ای اما تحت نظارت و مسئولیت بانک راه اندازی کنند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، در ادامه افزود: هم اکنون بانک های خاورمیانه، سامان، ایران زمین، بانک رسالت و ... با ایجاد زیرساخت های لازم و تجهیز سیستم ها و امکانات خود به بانکداری تمام دیجیتال همچنین بهره گیری از فن آوری ها نوین در عرصه بانکداری دیجیتال توانسته اند در این مسیر گام بردادند که بی تردید سایر بانک ها نیز در آینده نزدیک از رقابت در سرویس دهی متاسب و مدرن به مشتریان در این راستا جا نمی مانند تا در آینده شاهد خدمات گسترده نئوبانک ها در کشور شویم.

بانک مرکزی پیشنهادهای کارشناسانه  خود را طوری که خدمات بانکی به صورت تمام دیجیتال به مشتریان ارایه شود، به مجلس داده است، از طرفی نیز اعلام شده؛ چنانچه مجوزی برای تاسیس بانکی جدید داده شود باید فقط به صورت بانک دیجیتال یا همان نئو بانک باشد

ارایه صفر تا ۱۰۰ خدمات بانکی در بستر الکترونیک با ظهور نئو بانک ها
محرمیان افزود: مزایای دیجیتالی شدن سرویس ها و خدمات بانکی این است که حتی مشتریان برای افتتاح حساب نیز به شعبه بانک مراجعه نمی کند و صفر تا صد خدمات بانکی را از طریق گوشی موبایل و ... به راحتی دریافت می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که مجلس شوری اسلامی هم اکنون در حال بررسی طرح بانکداری جدید است، آیا بانک مرکزی پشنهادهای کارشناسانه خود را در خصوص چگونگی ارایه خدمات رسانی مدرن بانکی و یا چابک شدن سیستم بانکداری در کشور البته با ایجاد خدمات رسانی اینترنتی گسترده ارایه کرده است یا خیر؟ گفت: بله همینطور است، بانک مرکزی پیشنهادهای کارشناسانه خود را طوری که خدمات بانکی به صورت تمام دیجیتال به مشتریان ارایه شود به مجلس داده است، از طرفی نیز اعلام شده است؛ چنانچه مجوزی برای تاسیس بانکی جدید داده شود باید فقط به صورت بانک دیجیتال یا همان «نئو بانک» باشد نه اینکه بانکداری با ایجاد شعبه فیزیکی باشد چرا که اکنون خدمات دهی بانکها در دنیا با پیشرفت فن آوری های نوین همراه است و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، اضافه کرد: البته هم اکنون اقدامات لازم در این زمینه در اکثر بانک ها در حال انجام است اما کامل نیست و باید سیستم بانکداری کشور کاملا مدرنیزه و غیر حضوری شود.

 حفظ اطلاعات مشتریان بانکی و امنیت آن درمقابل هکرها و مجرمان سایبری ضروری است، بنابراین داده ها و پایگاههای اطلاعات بانکی ابتدا باید زیر چتر امنیت قوی قرار گیرند، طوری که با بانکداری تمام الکترونیک و دیجیتال مشکلی اطلاعات مشتریان را تهدید نکند، بنابراین ابتدا باید تجهزات و امکانات لازم در این عرصه فراهم شود

ضرورت حفظ اطلاعات مشتریان و امنیت آن در بانکداری تمام دیجیتال
«محسن صادقی» کارشناس بانکی نیز در گفتگو با «بازار» گفت: اگرچه چند سالی است بانک ها اقدامات خوبی را در راستای اجرای بانکداری الکترونیک انجام داده اند و بیشتر سرویس های پرداخت و ... بصورت آنلاین و اتوماتیک صورت می گیرد اما این خدمات تمام و کامل نیست، بنابراین کامل شدن خدمات بانکی بصورت اینترنتی آنگونه که بتوان همه خدمات را با اطمینان و بدون دغدغه از بانک ها دریافت کرد نیاز به کار کارشناسی و زمان بیشتر دارد.

وی به موضوع حفظ اطلاعات مشتریان بانکی و امنیت آن درمقابل هکرها و مجرمان سایبری اشاره کرد و گفت: داده ها و پایگاههای اطلاعات بانکی ابتدا باید زیر چتر امنیت قوی قرار گیرند طوری که با بانکداری تمام الکترونیک و دیجیتال مشکلی اطلاعات مشتریان را تهدید نکند، بنابراین ابتدا باید تجهزات و امکانات لازم در این عرصه فراهم شود.

این کارشناس بانکی در ادامه افزود: حرکت در مسیر بانکداری تمام دیجیتال ضروری است و نباید از پیشرفت های جهانی در این عرصه عقب ماند اما فعلا وجود شعب برای حضور فیزیکی مشتریان در بانکها چون دریافت خدمات تسهیلات و افتتاح حساب و ... باید باشد مگر اینکه سامانه ها و زیرساخت ها برای ارایه خدمات به طور کامل فراهم و تجهیزات و ارتباطات با سایر حوزهای مرتبط با بانک و مشتری و ... در دسترس باشد. طوری با که دریافت کد ملی از مشتری تمام اطلاعات چون بدهی، اقساط، گردش مالی، موضوع مالیات و ... به راحتی میسر شود. صادقی تصریح کرد: بحث امنیت اطلاعات با ظهور نئو بانکها و بانکداری پیشرفته المترونیکی بسیار مهم است که در این راستا بسترهای حفاظتی باید طوری باشد که انجام اموربانکی برای بانک ها و مشتریان دردسرسازو با مخاطره نباشد.

به گزارش «بازار»؛ بانکهای کشور اگر چه در مسیر بانکداری مدرن و دیجیتال گام بر می دارند و خدمات بانکی نیز هم اکنون به صورت اینترنتی به راحتی انجام می شود اما سیستم بانکداری کشور همچنان با پیشرفته های دنیا در این عرصه فاصله دارد که البته با اصلاح ساختار نظام بانکی و توجه بانک مرکزی به دیجیتالی شدن بانکها می توان افق روشنی را پیش روی بانکداری کشور ترسیم کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha