۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
یزد مهد سامانه‌های اینترنتی فراگیر| اپلیکیشن یزدی محور عرضه اینترنتی
بازار گزارش می‌دهد؛

یزد مهد سامانه‌های اینترنتی فراگیر| اپلیکیشن یزدی محور عرضه اینترنتی

یزد- ۱۲۴ استارتاپ در استان یزد در قالب چهار شتاب دهنده در حال فعالیت هستند که نشان می دهد استارتاپ‌ها و سامانه‌های اینترنتی شاخص یزد پتانسیل‌های خوب این استان در اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند.

محمودرضا رحمانی، بازار؛ یزد به عنوان یکی از استان‌های شاخص در حوزه های اقتصادی است این استان به عنوان یکی از استان‌های شاخص در بحث سامانه‌های اینترنتی به‌ویژه در مباحث اقتصادی کلان کشور شناخته می شود.

بر اساس اطلاعات موجود ۱۲۴ استارتاپ در استان یزد در چهار شتابدهنده سندباد، پیشگامان کویر، فرداد و مرکز رشد پارک علم و فناوری در حال فعالیت هستند؛ ضمن آنکه از ۴۵۰ شرکت نوآور موجود در این استان، ۳۲۰ شرکت در پارک علم و فناوری یزد مستقر است. 

جوانان بیکار
یزد از استان های موفق در حوزه فضای مجازی محسوب می شود و بسیاری از جوانان بیکار با تحصیلات دانشگاهی در اپلیکیشن‌های مختلف از جمله تلگرام، واتساپ و اینستاگرام اشتغال دارند. برخی هم با ایجاد سایت خرید و فروش محصولات از کانال های مختلف و ایجاد بسترهایی به عنوان واسطه برای فروش محصولات مختلف وارد عمل شده اند. 

با توجه به سطح پوشش اینترنت حتی در تمام روستاهای استان، زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت در حوزه فضای مجازی فراهم است و بیشتر شرکت‌های فعال در داخل شهرها به عنوان واسطه، محصولات روستایی و شهری که خریداری کرده اند را در اینترنت معرفی کرده و نسبت به فروش آن اقدام می کنند.

یزد از استان های موفق در حوزه فضای مجازی محسوب می شود و بسیاری از جوانان بیکار با تحصیلات دانشگاهی در اپلیکیشن‌های مختلف از جمله تلگرام، واتساپ و اینستاگرام اشتغال دارند

عمده استارتاپ ها و سامانه های اینترنتی شاخص استان یزد که در کشور زبانزد شده، اقتصادمحور و یا مرتبط با حوزه های اقتصادی که نمونه های آن در حوزه های حمل و نقل ، شهری، بازار عرضه و تقاضا و... قابل رصد است.

معرفی چند اپلیکیشن
اکوبار(سامانه هوشمند اعلام بار)،«شهربین»(سامانه رصد و گزارش مشکلات شهری)، «پذیرش ۲۴» سامانه‌ای برای نوبت‌دهی، پارسی دوز(معرفی بهترین خیاطان)، داروچی(سامانه هوشمند دارو و سلامت)، بازرگام(سامانه فروش آنلاین میوه)، تنها بخشی از اپلیکیشن‌ها و سامانه های اینترنتی است که توسط جوانان یزدی راه اندازی و عمدتاً کشوری شده و با استقبال خوبی به‌ویژه در کلان‌شهرها مواجه شده اند.

به تازگی سامانه «بازرگام» که از سال‌ها قبل در راستای تأمین کالای باکیفیت، کاهش هزینه ها و همچنین صرفه جویی در زمان با هدف رفاه حال عموم جامعه و دسترسی مردم به میوه با کیفیت و ارزان، حراج میوه برای توزیع میوه درب منزل متقاضیان در استان‌های بزرگی همچون تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کرمان، گیلان، البرز، آذربایجان شرقی و یزد آغاز به کار کرده و هم اکنون نیز در حال توزیع اینترنتی میوه و سبزیجات، خشکبار، نوشیدنی‌ها، اقلام استوایی و ماسک و... به قیمت‌های مصوب بوده متولی توزیع اینترنتی برخی کالاهای اساسی همچون مرغ و تخم مرغ در ۹ استان شده است. استارتاپ بازرگام با سرمایه‌گذاری خرد ۵۱ هزار نفر، محصولات کشاورزی را از دست کشاورزان با ۲۵ درصد زیر قیمت بازار و با کیفیت تضمین شده به مصرف کننده می‌رساند.

یزد مهد سامانه‌های اینترنتی فراگیر | اپلیکیشن یزدی محور عرضه اینترنتی

نظارت کامل بر عرضه اینترنتی اقلام اساسی
ناگفته نماند که هر چند توزیع اینترنتی اقلام اساسی به صورت رسمی از روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه در این شش استان آغاز شد ولی این کار، به صورت آزمایشی از چند روز قبل در تهران و کرج آغاز شده بود در این خصوص مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز عرضه اینترنتی برنج، روغن و شکر از روز (چهارشنبه) خبر داده و گفته است که از هفته آینده نیز عرضه برخی اقلام لبنی از طریق درگاه‌های اینترنتی میسر خواهد شد.

اسماعیل قادری‌فر با بیان اینکه از روز چهارشنبه در استان تهران علاوه بر عرضه مرغ منجمد و تخم مرغ با قیمت مصوب، شکر، روغن و برنج نیز از طریق سامانه بازرگام عرضه می‌شود، ابراز کرد: برای جلوگیری از هرگونه تضییع حق شهروندان، نظارت کامل بر این سامانه از طریق سازمان تعاونی روستایی انجام می‌شود، همچنین در شهرهای مشهد، شیراز و یزد، مرغ منجمد و تخم مرغ به شکل اینترنتی و از طریق همان سامانه بازرگام عرضه می‌شود.

برای جلوگیری از هرگونه تضییع حق شهروندان، نظارت کامل بر این سامانه از طریق سازمان تعاونی روستایی انجام می‌شود

اپلیکیشن بازرگام پیش از این نیز انواع میوه و صیفی را به فروش می‌رساند، اما اکنون در بخش تنظیم بازار کالاهای اساسی ورود پیدا کرده است و با کار، کالاهای اساسی در کمتر از ۲۴ ساعت با قیمت مصوب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و خرید از این سامانه هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب برای شهروندان در بر ندارد.

در این طرح هیچ هزینه‌ ای بابت حمل و نقل از خریداران دریافت نمی‌ شود و اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد همچنین در خرید اینترنتی محدودیتی برای مصرف کنندگان خانگی وجود ندارد و با ارسال لوکیشن، مکان خرید و خریدار مشخص می شود که این محصول برای مصرف خانگی یا غیرخانگی مورد استفاده قرار گرفته است.

تلاش در جهت حذف واسطه ها 
ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم درباره فعالیت این سامانه به خبرنگار بازار با بیان اینکه سامانه بازرگام با هدف توزیع کالاهای اساسی با نظارت بر نحوه توزیع، جلوگیری از گران‌فروشی و حذف واسطه‌ها در استان یزد راه‌اندازی شده است، گفت: جهاد کشاورزی استان یزد این سامانه را به منظور توزیع کالاهای اساسی و با هدف نظارت بر نحوه توزیع، جلوگیری از گرانفروشی و حذف واسطه‌ها در عرضه اقلام اساسی مردم از جمله مرغ، تخم مرغ، برنج راه اندازی کرده است.

جعفری مدیر توسعه بازرگانی این سازمان هم با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان نیز با بیان اینکه در راستای حمایت از مصرف کننده و تامین امنیت غذایی از مزرعه تا سفره این سامانه شروع بکار کرده است ، اظهار امیدواری کرد تا با نظارت و توزیع کالاها در این سامانه شاهد افزایش بازار پسندی محصولات نیز باشیم.

یزد مهد سامانه‌های اینترنتی فراگیر | اپلیکیشن یزدی محور عرضه اینترنتی

تشکیل شورای ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان یزد 
به منظور ارتقای جایگاه صنایع دانش بنیان و استارتاپ ها و سامانه های اینترنتی باید کارهای جدیدی در سطح استان انجام شود و حمایت از این مجموعه ها افزایش یابد که در این خصوص به تازگی استاندار یزد در دیدار با مدیران شرکت‌های دانش بنیان استان یزد گفت: توجه به نیازهای شرکت‌های دانش محور و توسعه اقتصاد دانش بنیان اولویت اول استان یزد خواهد بود.

مهران فاطمی در این دیدار بر لزوم تشکیل شورای ویژه اقتصاد دانش بنیان و فناور در استان یزد افزود: این شورا که نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان در مدت دو هفته آینده اعضای آن را مشخص می‌کنند، ماهانه با حضور استاندار تشکیل جلسه خواهد داد تا مشکلات پیش روی توسعه این شرکت‌ها را بررسی و راهکار رفع آن را نیز به صورت عملی ارائه کند.

رتبه دوم یزد در ایجاد زیرساخت ها و رتبه پنجم در استفاده از فناوری اطلاعات 
درباره وضعیت فعلی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها در استان یزد نیز مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد، جایگاه فناوری دیجیتال و کسب و کارهای الکترونیکی در اقتصاد جهانی را قابل توجه دانست و گفت که این استان در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات «IDI» رتبه دوم را در کشور دارا است.

توجه به نیازهای شرکت‌های دانش محور و توسعه اقتصاد دانش بنیان اولویت اول استان یزد خواهد بود

محمدرضا پاکدل درباره وضعیت استان در سه شاخص «IDI» یعنی دسترسی، مهارت و استفاده از فناوری اطلاعات به خبرنگار بازار بیان می‌کند: یزد در دسترسی به زیرساخت ها و مهارت استفاده از فناوری اطلاعات جایگاه دوم را در کشور دارد اما در شاخص سوم، یعنی استفاده از این حوزه در جایگاه پنجم قرار دارد.

در واقع از لحاظ زیرساختی رتبه دوم ایران متعلق به استان یزد است ولی در استفاده از آن در رتبه پنجم قرار دارد که این نقیصه تنها با تقویت حمایت از جوانان تحصیلکرده و نخبه استان، معرفی مشاوران مجرب در کنار یک متولی خاص دولتی و ارائه تشویق ها و تسهیلات مناسب قابل حل شدن است که امیدواریم با قولی که استاندار جوان یزد در خصوص تشکیل شورای ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان داده اند این موضوع نیز حل شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha