۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
ایست کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها| سیلوها پر و دامداری‌ها خالی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

ایست کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها| سیلوها پر و دامداری‌ها خالی

ساری- تکمیل بودن ظرفیت انبارها و سیلوهای بنادر ترافیک دریایی را پشت لنگرگاه های مازندران دامن زده و کشتی ها منتظر پهلوگیری برای تخلیه کالاها هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: متولیان بنادر مازندران معتقدند سیلوها و انبارهای ذخیره کالاها و نهاده‌ها تکمیل است و این عامل سبب شده تا کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها بمانند.

انباشت نهاده‌ها در بنادر و سیلوها در حالی است که نفس گاوهای باردار و آبستن در کشتارگاه بی گناه بریده می‌شود اما در انبارهای گمرک ۵۰۰ هزار تن نهاده خاک می‌خورد.

یک دامدار مازندرانی با بیان اینکه برای هر رأس گاو یک کیلو سبوس سهمیه داده می‌شود، از مسئولان خواست تا پاسخ دهند چگونه با این میزان شکم گاوهای گرسنه را سیر کنند.

جعفر علی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه دلخوشی زندگی من به داشتن چند رأس گاو و گوسفند بود و امسال با گران شدن سبوس و نهاده چندین رأس گاوهای مولد را فروختم، گفت: باید فاتحه دامداری را با چنین رویه‌ای خواند.

اکنون دامداران به این بهانه که برای دام‌هایشان خوراک نیست، گاوهای آبستن و باردار را به زیر تیغ قصابان می‌برند و از سوی دیگر به دلیل تکمیل بودن ظرفیت انبارها، کشتی‌ها در لنگرها منتظر ترخیص کالاها هستند.

۵۰۰ هزار تن نهاده و کالا در بنادر مانده است
حدود ۵۰۰ هزار تن نهاده و کالا در سیلوها و انبارهای گمرکات و بنادر مازندران وجود دارد که بخش قابل توجهی به دلیل ماندگاری بالا دچار آفت زدگی شدند و قابلیت ترخیص برای مصرف را ندارند.

ایست کشتی ها در لنگرگاه ها| سیلوها پر و دامداری ها خالی

تولیدکنندگان مشکلاتی نظیر ثبت سفارش، قبض انبار، ارز تخصیصی را دلیل ترخیص نشدن کالاها از بنادر و گمرکات مطرح می‌کنند. محمدعلی سعیدی مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه سال قبل ۱۵ کشتی در لنگرگاه داشتم و نمی‌توانستیم بار در انبار ذخیره کنیم، گفت: این به آن دلیل بود که انبارهایمان از نهاده و کالا پرشده بود.

وی با اظهار اینکه تکمیل ظرفیت انبارها و عدم تخلیه کشتی‌ها به دلیل نبود ظرفیت به معنای مرگ و بن بست بندر است، خواستار همکاری دستگاه‌های مختلف برای خروج و ترخیص کالاها از بنادر شد.

فروش پشت گمرکی کالا و نهاده
در حالی که تولیدکننده و دامدار لنگ یک کیلو نهاده برای سیرکردن شکم دام‌ها است تا جلوی کشتار آن را بگیرد در خارج از بندر، برخی واردکنندگان و واسطه‌ها، با زد و بند اقدام به فروش نهاده‌ها و کالاها به صورت پشت گمرکی می‌کنند تا جلوی خواب سرمایه را بگیرد.

به گفته یکی از تولیدکنندگان، واردکنندگان از طریق واسطه‌ها برخی محموله‌های باری را در پشت درب گمرکات به فروش می‌رسانند و با دریافت پول خود، اسناد بار را به نام خریدار و شخص دیگری می‌زنند.

ترخیص کالاها از گمرکات به فرایندهایی نظیر ثبت سفارش، تخصیص ارز، بانک عامل، قبض انبار و غیره بستگی دارد تا تکلیف ۴۷۰ هزار تن نهاده و کالای موجود و مانده در سیلوهای بنادر مشخص شود.

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره کالاهای دپو شده اظهار داشت: بخشی از کالاهای دپو شده مربوط به سال قبل است و بیش از ۶۰۰ هزار تن کالا در سه بندر استان وجود دارد.

وی با اظهار اینکه به صورت مرتب با توجه به ظرفیت انبارها کالاها وارد و ترخیص می‌شود، گفت: فرآیند ترخیص کالا نیازمند ثبت سفارش، اسناد مالکیت و ارائه مجوزهای قانونی از جمله کد رهگیری بانک برای مشخص شدن ارز است.

ایست کشتی ها در لنگرگاه ها| سیلوها پر و دامداری ها خالی

وی دریافت کد رهگیری بانک را از جمله مشکلات فراروی برای ترخیص کالا بیان کرد و گفت: مقرر شد کالاهایی که مشکل کد رهگیری بانک دارند گمرک با دریافت دیگر مجوزها نسبت به ترخیص آن اقدام کنند.

دریافت کد رهگیری بانک از جمله مشکلات فراروی برای ترخیص کالا است و مقرر شد کالاهایی که مشکل کد رهگیری بانک دارند گمرک با دریافت دیگر مجوزها نسبت به ترخیص آن اقدام کنند

یوسفی منش از صاحبان کالاها خواست تا نسبت به ترخیص کالاها اقدام لازم و عاجل داشته باشند، درباره فاسد شدن نهاده‌ها در انبارها نیز گفت: صاحبان کالاها باید در ترخیص آن تسریع داشته باشند.

وی با اشاره به ورود رئیس کل دادگستری و دادستان نسبت به ترخیص کالاها گفت: یکی از مشکلات در ترخیص کالاها بازارگاه محسوب می‌شود زیرا یکی از مجوزهای نهایی بازارگاه بوده و تا زمانی که مجوز نباشد نمی‌توان کالا را ترخیص کرد.

ناظر گمرکات مازندران گفت: مجوز در سامانه‌ای توسط جهاد کشاورزی صادر می‌شود و باید موانع فراروی رفع شود.

به گزارش بازار، با گذر از شهرهای بندری مازندران نظیر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار می‌توان کشتی‌هایی را دید که در نزدیکی ساحل توقف کرده اند و منتظر اعلام برای ورود به لنگرگاه هستند تا کالاهایشان را تخلیه کنند.

تکمیل بودن ظرفیت سیلوها و انبارها، روند تخلیه و بارگیری کشتی‌ها را کند کرده است.

کد خبر: ۱۲۰٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha