۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی
گزارش خبری بازار؛

چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی

تبریز- چالش های صنایع استان به دلیل قطعی گاز با موضوع «برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکت های فولادی توسط وزارت نفت» مورد بررسی کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان ها: جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی صبح پنج شنبه با حضور دبیر شورای گفتگو و نمایندگانی از دادگستری استان، هماهنگی امور اقتصادی استانداری، شرکت گاز، انجمن فولاد ، انجمن متالوژی، انجمن سازندگان قطعات خودرو و برخی از شرکت های تولیدی استان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

ضرورت رعایت عدالت در تخصیص سهمیه گاز برای استان های مختلف
یونس ژائله، دبیر شورای گفتگوی آذربایجان شرقی و رییس اتاق تبریز در این جلسه گفت: موضوع عدالت در تخصیص سهمیه گاز برای استان های مختلف یکی از مهم ترین خواسته های بخش خصوصی آذربایجان شرقی بوده به گونه ای که با توجه به سردی آب و هوا و حجم بالای صنایع در این منطقه، شرایط مصرف گاز در این استان متفاوت با دیگر استان ها است.

بر اساس مصرف گاز در هر تن تولید در واحدهای فولادی استان ها، می توان مشخص کرد که سهمیه هر استان به چه مقدار باید کاهش یابد و در غیر این صورت، موضوع عادلانه نخواهد بود

وی ادامه داد: بر اساس مصرف گاز در هر تن تولید در واحدهای فولادی استان ها، می توان مشخص کرد که سهمیه هر استان به چه مقدار باید کاهش یابد و در غیر این صورت، موضوع عادلانه نخواهد بود.

چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی

ژائله افزود: از مسئولان دولتی می خواهیم در این زمینه فکری به حال بخش خصوصی کنند. اینکه در فصل تابستان با کمبود برق مواجه باشیم و در فصل زمستان با مشکل گاز، دغدغه بزرگی برای صنایع ایجاد کرده است. 

نیروگاه تبریز همچنان از مازوت استفاده می کند
طاهر روحی، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر نیروگاه از مازوت استفاده می کند که مشکل کشوری بوده و نیاز به دوگانه سوزی دارد. در جلسه ای که در استانداری تشکیل شد، مصوباتی در این خصوص تعیین و مقرر شد انجمن فولاد استان این موضوع را به واحدهای فولادی استان اطلاع رسانی کرده و سریعا اقدامات فنی لازم به عمل آمده و همچنین لیست واحدهائی که قادر به استفاده از سوخت جایگزین هستند، اعلام شود.

وی ادامه داد: اگر این موضوع مدیریت نشود در فصل سرما با مشکل جدی تری مواجه خواهیم شد، در زمان کمبود برق نیز توانستیم با مدیریت لازم، مشکل را حل کنیم.

چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی

احتمال تعطیلی واحدهای فولادی به دلیل کمبود گاز
کریم رحیمی، رئیس هیات مدیره انجمن فولاد استان نیز در این جلسه گفت: ۲۴ درصد تعداد واحدهای فولادی کل کشور، ۱۵ درصد کل تولید کشور و ۸ درصد کل صادرات فولاد کشور، سهم استان آذربایجان شرقی است و با بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در کل استان، بالغ بر ۷ هزار نفر اشتغال زائی مستقیم و بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

در زمان کمبود برق و گاز اقدام به قطعی انرژی در واحد های فولادی استان می شود که ادامه این روند منجر به تعطیلی واحد ها خواهد شد

وی ادامه داد: با این حال در زمان کمبود برق و گاز اقدام به قطعی انرژی در واحد های فولادی استان می شود که ادامه این روند منجر به تعطیلی واحد ها خواهد شد. در نیمه اول سال به دلیل گرمای زیاد هوا در استان های جنوبی، از سهم برق نیمه غربی کشور کاسته و به آنها اختصاص داده می شود و در نیمه دوم سال با وجود سردی هوا قضیه برعکس می شود و ۸۵ درصد سهمیه گاز در فاز اول کم می شود. درخواست مطالبه و پیگیری تبعیض و ناعدالتی سهمیه ها را داریم؛ از طرفی اینکه چرا فقط بخش فولادی مدنظر است، جای سوال دارد.

توزیع سهمیه گاز اختصاص داده شده از سوی شرکت نفت برعهده سازمان صمت است
خسرو آریان پور، مدیر بهره برداری شرکت گاز استان نیز در این جلسه گفت: محدودیت اعلام شده، مابین دو وزارتخانه نفت و صمت صورت گرفته است، توزیع سهمیه اختصاص داده شده از سوی شرکت نفت برعهده سازمان صمت بوده و خارج از اختیار ما است. از تاریخ ۲۲ آبان محدودیت ها برای ما اعلام شده درحالی که هیچکدام اعمال نشده است.

وی ادامه داد: سهمیه اعلام شده در ابتدا روزانه ۸۰ هزار متر مکعب بود که با انجام مکاتباتی، این مقدار را به ۱۷۰ هزار مترمکعب افزایش دادیم در صورتی که واحدهای فولادی از تاریخ ۲۲ تاکنون ۷۰۰ هزار مترمکعب مصرف روزانه داشتند. در خصوص اجحافی که در حق استان آذربایجان شرقی در خصوص تخصیص سهمیه گاز صورت گرفته، باید نمایندگان مجلس همکاری لازم را داشته باشند و با تشکیل جلسه با وزیران به این موضوع بپردازند.

چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی

وجود تبعیض در اختصاص سهمیه گاز
میرحسین شریعت دوست، رئیس هیات مدیره انجمن متالوژی استان نیز در این جلسه گفت: مهمترین نکته، وجود یکسری تبعیض در سهمیه گاز است. همچنین باید مشخص شود که چه کسی باید پیگیر حل مشکل باشد. مورد بعدی مشخص شدن مقداری است که هر واحد باید در مصرف خود کاهش دهد و مجاز به استفاده از چه مقدار است.

یونس اکبرپور پایدار، رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: درخواست ما توزیع عادلانه سهمیه گاز در تمامی استان ها است.

برای جبران افت گاز کشور باید از سهمیه تمامی واحد های فولادی کشور کسر کرد، همچنین می توان از واحد ها خواست که ساعات کاری شیفت های خود را کاهش دهند

حسین نائب درختان، نماینده آذر فولاد امین در این جلسه گفت: برای جبران افت گاز کشور باید از سهمیه تمامی واحد های فولادی کشور کسر کرد، همچنین می توان از واحد ها خواست که ساعات کاری شیفت های خود را کاهش دهند.

فرهاد نیک نفس، مدیر عامل فولاد ظفر نیز در این نشست گفت: در بحران به وجود آمده در مورد برق همکاری لازم را انجام دادیم ولی این بحران رفته رفته تبدیل به یک فرآیند می شود و باید به فکر حل مشکل در بلند مدت بود.

چالش صنایع آذربایجان شرقی به دلیل قطعی گاز| احتمال تعطیلی واحدهای فولادی

دلیل اصلی قطعی های برق و گاز، عدم توجه به زیر ساخت ها است
نسرین درخشانی، مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه گفت: دلیل اصلی قطعی های برق و گاز، عدم توجه به زیر ساخت ها است. علیرغم اینکه در ذیل ماده (۱۲) رفع موانع تولید، طرح هائی وجود دارد و باید عملی شوند ولی مغفول واقع شده و باعث ایجاد کمبود ها شده است.

وی ادامه داد: علیرغم تاکید ماده (۲۵) قانون بهبود محیط کسب و کار، به عدم اولویت قطعی برق و گاز صنایع، لیکن اولویت قطعی گاز وزارت نفت در زمان کمبود با صنایع است. در قراردادهای شرکت گاز با مشترکین خود نیز به جای پیش بینی وجه التزام خسارات ناشی از قطعی که ماده ۲۵ قانون بهبود به آن تاکید داشته، در صورت مواجهه با کسری، شرکت های گاز قادر به قطع گاز واحد هستند.

درخشانی گفت: تمامی این اتفاقات ناشی از عدم وجود تامین کننده دیگر به جز شرکت گاز است که واحدها، مجبور به امضای هر نوع قراردادی شده و در نهایت صنعت در همه شرایط مظلوم واقع می شود. همچنین جدا از این مشکلاتی که همواره گریبانگیر صنایع می شود، نا عدالتی دیگری در برنامه اولویت بندی قطعی گاز وزارت نفت اتفاق افتاده است.

وی افزود: در برنامه وزارت نفت متاسفانه مشاهده می شود که ظرفیت در نظر گرفته برای صنایع فولاد استان بسیار کمتر از صنایع فولادی استان های کرمان، هرمزگان، اصفهان و خوزستان است چنانچه کمبودی در کشور وجود دارد، باید این موضوع در تمامی استان ها باشد.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha