۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
طرح مزد توافقی روستاها ظلم به کارگران است | باور نادرست مجلس
عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور:

طرح مزد توافقی روستاها ظلم به کارگران است | باور نادرست مجلس

سمنان- عرب احمدی عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با بیان اینکه طرح مزد توافقی روستاها ظلم به کارگران است، گفت: باور مجلس از کمبود هزینه زندگی در روستاها اشتباه محض است.

رضا عرب احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به طرح مزد کار توافقی که مجلس بر روی آن بحث دارد، بیان کرد: این طرح به واقع نپخته است و همانطور که ما در جاهای دیگر نیز اعلام کردیم، واقعاً انتظار نداشتیم چنین چیزی در مجلس مطرح شود، طرح مزد توافقی بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی در روستا و بر حسب یک باور اشتباه که زندگی در روستا ارزان‌تر از شهر است بنا گذاشته شده که اصلاً و ابداً چنین چیزی صحت ندارد.

وی با بیان اینکه طرح ناپخته مجلس دو موضوع یا دو هدف و محور را دنبال می‌کند که یکی افزایش اشتغال در روستا و دیگری مهاجرپذیر کردن روستاها است که اتفاقاً این طرح در تضاد با هر دوی آن‌ها است، افزود: به واسطه خشکسالی و فقدان زیرساخت‌هایی که نمایندگان باید به آن‌ها توجه داشته باشند نه مسائلی مانند مزد روستاییان نه کشاورزی و نه صنعت در روستاها وجود ندارد از سوی دیگر وقتی در یک شهر همجوار مزد کامل و بیشتری به یک روستایی می‌پردازند، چرا کارگر روستایی باید در روستای خود بماند و به شهر نرود؟

عرب احمدی با بیان اینکه همیشه دستمزدها از تورم عقب بوده و این نوع طرح‌ها این عقب ماندگی را بیشتر هم می‌کند، می‌گوید: برخی می‌خواهند مانع اجرای همسان‌سازی دستمزدها شوند و لذا کارهایی از این دست را انجام می‌دهند از سوی دیگر باید گفت سابقاً بسیار از این طرح‌ها داشتیم که به نام حمایت آمدند اما دست آخر هیچ نتیجه‌ای نداشتند مانند خارج کردن کارگاه‌های زیر پنج نفر و مناطق ویژه و آزاد اقتصادی از شمول قانون کار که نتیجه‌اش را دیدیم.

وی با بیان اینکه چنین طرح‌هایی قانون کار را زیر سوال می‌برد، گفت: ابتدا باید قانون کار به درستی اجرا شود و بعد درباره دیگر موضوعات صحبت کنیم چرا که مغایرت این طرح با شعار مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید واضح است وقتی شما نتوانید درباره نیروی انسانی و کار که بزرگترین سرمایه است اقدامی صورت دهید که او را راضی نگه دارید چطور می‌خواهید تولید کشور را پشتیبانی کنید؟

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با بیان اینکه دستمزد حداقلی در روستاها باعث می‌شود روستاییان از کار در روستاها فرار کنند، گفت: وقتی کارگران به حداقل دستمزد راضی نمی‌شوند چگونه به کمتر از حداقل رضایت می‌دهند؟ امروز نمایندگان مجلس بگویند که با حداقل حقوق در روستاها چطور می‌توان زندگی کرد؟ مگر گرانی برای خانوار روستایی وجود ندارد؟ آیا مشکلات اقتصادی در روستاها نیست؟ لذا ما اعتقاد داریم که چنین طرح‌هایی باید از دستور کار خارج شوند و به جای آن به زیرساخت‌های اقتصادی و تولیدی روستاها در بخش فرآوری، تبدیلی، معادن، کشاورزی و.... پرداخت تا موقعیت کار ایجاد شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha