۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
ارتقای نظام حکمرانی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه حسابداری
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران مطرح کرد

ارتقای نظام حکمرانی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه حسابداری

علوی، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: استفاده از ظرفیت‌های بالقوه حسابداری نظام حکمرانی در کشور را ارتقا می‌دهد.

به گزارش بازار، محمد علوی با اشاره به اینکه بنا به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، پانزدهم آذرماه روز حسابدار است افزود: با وجود قوانین و مقررات مناسب و توجهی که به مقوله حسابداری در کشور شده، اما هنوز دستگاه‌های اجرایی به اهمیت حرفه حسابرسی آنطور که باید پی نبرده‌اند.

علوی ضمن تبریک فرارسیدن روز حسابدار به تمامی حسابداران و فعالان صنعت سلامت مالی در کشور گفت: برای نشان دادن اهمیت حرفه حسابداری در هر اجتماعی باید نشان دهیم که این حرفه چه نقشی را در این عرصه بازی می‌کند. حرکت پول در جامعه مدرن از یک بخش به بخش دیگر همان نقشی را دارد که حرکت خون در کالبد یک موجود زنده ایفا می‌کند. حرکت خون به این کالبد حیات می‌بخشد و باعث می‌شود اندام‌های آن فعالیت داشته باشند. حالا اگر به یک اقتصاد امروزی نگاه کنیم می‌بینیم ارتباط بین بخش‌های مختلف اقتصاد، ارتباط بین تولیدکننده، عرضه‌کننده با مصرف‌کننده و متقاضی با حرکت پول از یک بخش به بخش دیگر برقرار می‌شود و استمرار پیدا می‌کند.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران با بیان اینکه حسابداران حرکت پول در میان انبوهی بنگاه اقتصادی و دولت و شهروند را کنترل می‌کنند گفت: آنچه اقتصاد را سرپا نگه می‌دارد عملیات مالی دولت، بنگاه‌ها و شهروندان است و این عملیات باید تحت نظارت تمامی مردم قرار بگیرد تا سلامت جامعه تضمین شود، تا اگر بخشی از جامعه قادر به کارکردی صحیح در مجموع این ارگانیسم نیست عملکردش اصلاح شود و اگر در بخشی از این کالبد شاهد عفونت هستیم آن را درمان کنیم.

علوی با تاکید بر اینکه چنین نقشی برعهده حسابداران و کادر مالی است گفت: از این‌روست که باید درک غلط یا بهتر بگویم ناقص از حسابداری به عنوان دفترداری که پاسخ‌گوی صرفاً صاحب‌کارش است را تصحیح کنیم و به آن به مثابه حرفه‌ای بنگریم که علاوه بر این وظیفه سنتی، پاسخ‌گوی جامعه است و در نقش نماینده شهروندان در نظارت بر عملکرد مالی عمل می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل داشتن روز حسابدار در تقویم یک جامعه پیشرفته ضروری است چراکه این حرفه برای تمامی قشرهای مختلف جامعه مهم و تأثیرگذار است، از دیدگاه همه ملت ارزشمند و معتبر است، برای همه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اهمیت دارد و با ایجاد سلامت مالی تقویت‌کننده انسجام ملی است.

این اقتصاددان و کارشناس مالی درخصوص نقش حسابداری در نظام حکمرانی اقتصادی هم گفت: از یک نظر، وقتی به قوانین و مقرراتی که در چند دهه اخیر تصویب شده از «قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به‌عنوان حسابداران رسمی» تا امروز که شاهد تصویب مجموعه گسترده‌ای از مقررات و قوانین در حوزه مبارزه با فساد، ارتقای شفافیت اقتصادی، مبارزه با پول‌شویی و جرایم سازمان‌یافته، راهبری شرکتی و ... بوده‌ایم همگی در جهت اعتلای سلامت مالی در کشور بوده‌اند.

علوی ادامه داد:، اما از طرف دیگر نقایص و کاستی‌های جدی را هم شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال در نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر به نقش حسابداری توجه نشد و ده‌ها میلیارد دلاربه افراد (حقوقی و حقیقی) اختصاص پیدا کرد که فاقد حداقل نظارت‌پذیری مالی بودند. پس از سویی برخی بسترسازی‌های قانونی انجام شده، اما از طرف مقابل در حوزه اجرایی هنوز اهمیت نظارت مالی مورد توجه قرار نگرفته است. همین مسأله را ما در حوزه حسابرسی بیمه‌ای و حسابرسی مالیاتی نیز شاهد هستیم که به جای استفاده از خدمات نظارتی حسابرسان کماکان دستگاه‌های بعضاً ناکارآمد بوروکراتیک را تقویت کرده‌ایم.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران درخصوص راهکارها درراستای افزایش نقش آفرینی حسابرسی و نظارت مالی گفت: مسأله خاص ما در شرایط کنونی این است که چگونه می‌توانیم در بهبود و ارتقای نظام‌های حکمرانی در کشور موثر باشیم. برای این امر، به طور خاص بر ظرفیت‌های بالقوه‌ای تاکید داریم که جامعه حرفه‌ای حسابرسی کشور از آن برخوردار است، اما کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون اصلی‌ترین کار اعضای جامعه حسابداران رسمی ارائه خدمات اعتباربخشی به فعالیت بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی از طریق حسابرسی صورت‌های مالی آن‌هاست. اما مساله‌ای که به همان میزان اهمیت دارد استفاده از توان حرفه‌ای این موسسات در حسابرسی مالیاتی و بیمه‌ای بنگاه‌های اقتصادی است.

علوی بابیان اینکه در درسال‌های اخیر، حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای اشخاص مشمول ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۴) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی، به صورت مستقل توسط مدیریت‌های ذی‌ربط در سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی انجام شده است گفت: اجرای مستقل حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای توسط سازمان‌های یادشده، علاوه بر صرف منابع مالی قابل توجه از محل بودجه عمومی سازمان‌های مزبور، از آنجایی که اشخاص یاد شده، در کل سال همواره درگیر حسابرسی و بازرسی و پاسخگویی به سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظارتی می‌شوند، موجب اتلاف وقت و انرژی غیرقابل توجیه و نارضایتی آنان از سازمان‌ها و نهادهای نظارتی مربوط، می‌شود. این همه در حالی است که ظرفیت قانونی برون‌سپاری آن به موسسات حسابرسی عضو جامعه وجود دارد.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی درخصوص ظرفیت‌های این جامعه هم گفت: امروز حدود ۲۵۰ موسسه حسابرسی در اقتصاد ایران فعالند که کارکنان حرفه‌ای آن‌ها بالغ بر ۱۵ هزار نفر هستند و تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول فعالیت هستند. همچنین این موسسات حدود ۳۰ هزار واحد تولیدی، بازرگانی و خدماتی را در سراسر کشور حسابرسی مالی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه اقتصاد ایران امروز تنها از بخشی از ظرفیت جامه حسابداران رسمی استفاده می‌کند افزود: با توجه به آمار کارکنان بخش مالی بنگاه‌های خصوصی و دولتی و عمومی و آمار دانشجویان رشته حسابداری در کل کشور که همواره یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها بوده، ظرفیت عظیمی برای توسعه صنعت سلامت مالی در ایران و به تبع آن ارتقای شفافیت و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که مناسبت‌هایی مانند روز حسابدار می‌تواند توجه‌ها را به این ظرفیت‌های عظیم سوق دهد.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha