۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
۳۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین کشور احیا می شود
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

۳۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین کشور احیا می شود

همدان - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پویش مردمی «احیای جنگل‌های زاگرس» در سطح سه هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ طرح پویش مردمی حفظ جنگل‌های زاگرس به منظور احیای جنگل‌های ۱۱ استان حاشیه زاگرس ظهرچهارشنبه با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان و مسئولین محلی در جنگل گیان نهاوند به نمایندگی از استان‌های زاگرس‌نشین آغاز شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم بابیان اینکه امروزه پدیده‌هایی چون تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و خشکسالی‌های مداوم، وجود آفات و بیماری‌های درختان جنگلی و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه از جمله چالش‌ها و تهدیداتی است که جنگل‌های زاگرسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و آنها را در معرض بحران قرار داده است، افزود: به دلیل رشد جمعیت و نیاز جنگل‌نشینان به سوخت، منبع غذایی برای دام‌ها و زمین‌های کشاورزی بهره‌برداری غیراصولی از این جنگل‌ها چهره آن‌ها را دگرگون کرده‌ است.

به منظور احیای جنگل‌های زاگرس پویش مردمی در نظر گرفته شده که هدف آن جلوگیری از نابودی جنگل ها با محوریت مشارکت مردمی و تلاش برای احیای آنهاست

مسعود منصور بابیان اینکه جز در نقاط معدودی نشانی از انبوهی سابق این جنگل‌ها دیده نمی شود؛ افزود: به منظور احیای جنگل‌های زاگرس پویش مردمی در نظر گرفته شده که هدف آن جلوگیری از نابودی جنگل ها با محوریت مشارکت مردمی و تلاش برای احیای آنهاست.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باتاکید بر اینکه پهنه رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه‌های زاگرس و وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و در شمال غرب، غرب و جنوب غربی کشور گسترده شده، گفت: جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند ضمن اینکه حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نهاوند از مناطق زاگرس‌نشین و دارای جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت است و تاکنون طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس در آن اجرا شده است، افزود: استان همدان برای آغاز اجرای این پویش مردمی انتخاب شد و همزمان در ۱۱ استان نیز عملیات اجرایی پویش شروع خواهد شد.

پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در سطح سه هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین انجام می‌شود

وی گفت: پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس در سطح سه هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های ۱۱ استان زاگرس‌نشین انجام می‌شود و در استان همدان نیز ۱۰ هکتار از جنگل‌های منطقه زیر پوشش قرار می گیرند.

منصور افزود: این برنامه مردمی با مشارکت دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی، همراهی و همکاری شورای روستاها، جوامع محلی، گروه‌های جهادی مسئولان دولتی و محلی، تشکل‌های زیست‌محیطی، بسیج سازندگی و هلال احمر با هدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا می شود و در این طرح با انجام عملیات بذرکاری گونه‌های بومی از جمله زالزالک، بلوط و درختان جنگلی در ۷۴ شهرستان استان‌های حاشیه زاگرس عزم خود را جزم کرده تا با استفاده از گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناطق به پایداری این جنگل‌ها کمک کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز گفت: این طرح در مسیرهای ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیا پایگاه ثابت اجرا می‌شود و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت و مردم قرار می‌گیرد تا در مناطق تعیین شده با راهنمایی کارشناسان منابع طبیعی کاشته شود.

همدان تجربه موفقی در اجرای پروژه جنگلکاری در استان همدان داشته و با توجه به اتمام طرح کاداستر اراضی ملی اجرای این طرح مکان محور خواهد بود

اسفندیار خزایی با بیان اینکه همدان تجربه موفقی در اجرای پروژه جنگلکاری در استان همدان داشته و با توجه به اتمام طرح کاداستر اراضی ملی اجرای این طرح مکان محور خواهد بود؛ به نقش مهم جنگل‌های زاگرس در حفظ خاک، تولید آب و تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و جذب گرد و غبار اشاره کرد و افزود: فشار سرزمین به طبیعت و جنگلهای زاگرسی روبه افزایش است و یکی از اولویتها و برنامه های سازمانی برای کاهش این موضوع و زاد آوری در جنگلها توجه و توسعه طرح های جنگلکاری در استانهای زاگرس نشین خواهد بود.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس اهمیت ویژه ای در تامین آب وحفظ خاک دارند، گفت: این جنگلها در معرض تهدیدات طبیعی و انسانی قرار دارند و چالشهای متعددی مانند تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای بیش از حد دام، تهاجم آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی این جنگل‌ها را تهدید می‌کند

تلاش شده از گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان استفاده شود
خزایی بابیان اینکه در اجرای این طرح تلاش شده از گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان استفاده شود، گفت: هدف از اجرای این نوع پویش مردمی تلاش برای پای کار آوردن مردم در حوزه حفاظت و حراست از جنگلها مراتع به عنوان سرمایه‌های خدادادی است که امیدواریم با اجرای طرح‌هایی از این دست شاهد توسعه  روز افزون جنگل‌های استان باشیم.

وی عنوان کرد: بدون تردید مردم مهمترین و موثرین نقش را در حفاظت از جنگلها و مراتع بر عهده دارند و مشارکت مردم در احیای جنگل‌ها و مراتع با توجه به تغییرات اقلیم و خشکسالی های پی در پی، اقدامات مخرب انسانی و چرای بیش از حد دام ها بسیار مهم و اثر گذار است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: توانسته‌ایم در اجرای طرح های جنگلکاری مشارکتی ضمن فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب مردم نسبت به حفظ و احیای عرصه های منابع طبیعی، به‌نوعی به مردم آگاهی دهیم که در این کار عام المنفعه وپسندیده سهیم شوند.

کد خبر: ۱۲۰٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha