۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
بررسی و آسیب‌شناسی قطعی گاز صنایع

بررسی و آسیب‌شناسی قطعی گاز صنایع

برنامه‌ریزی صحیح در زمان قطعی گاز صنایع و اعلام به موقع آن در کاهش آسیب‌های احتمالی به بخش تولید، نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه (سنا)، با توجه به اقدامات و تلاش‌های انجام شده در خصوص تامین گاز مانند واردات و یا سوآپ گاز در تقویت بخش عرضه، اما همچنان به راهکارهایی برای کاهش سوء مصرف در بخش تقاضا به خصوص در بخش خانگی در کنار تلاش برای افزایش تولید نیازمندیم.

در همین راستا و در خصوص کاهش سوء مصرف، دولت اقداماتی در دست اجرا دارد تا از این طریق احتمال قطعی گاز و یا سهمیه بندی آن به حداقل برسد. تعرفه‌گذاری پلکانی یا «IBT» یکی از این راه حل هاست که به تازگی توسط هیات دولت تصویب شده است. به این معنی که قیمت گاز در نرخ‌های کنونی برای عموم مشترکان عادی حفظ می شود اما، هزینه گاز برای پرمصرف‌ها به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

این مدل قیمت‌گذاری در اقتصاد،  به اصطلاح قیمت‌گذاری پلکانی نام دارد که به گمان کارشناسان حرکت خوبی برای کاهش مصرف «مدیریت نشده» محسوب می شود.

ضرورت «برنامه‌ریزی» برای قطعی احتمالیِ گاز
از طرفی دیگر، به زعم کارشناسان، ضروری است در صورت کاهش گاز و لزوم قطعی آن به خصوص برای صنایع، این اقدام با برنامه ریزی انجام شود تا کارخانه‌ها بتوانند با توجه به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی اعلام شده به اقداماتی چون تعمیرات و یا اورهال خود بپردازند تا از این طریق بخش تولید متحمل آسیب کمتری شود.

قائم مقام مدیر عامل هلدینگ آتیه خواهان در همین راستا، پیش‌تر به (سنا) گفته بود: در خصوص قطعی گاز و یا عدم تخصیص آن به برخی صنایع، بهتر است تا براساس دستورالعمل افشای اطلاعات، ناشران حداقل در صنایع سیمانی و فلزات اساسی به شفاف‌سازی در این زمینه و آثار آن بر تولید مبادرت می کردند.  

سود شرکت‌ها در مقابل ضرر اندک ناشی از قطعی گاز
رضا نازی، همچنین گفته بود که بحران انرژی هر میزان اثری که بر میزان تولید شرکت‌ها داشته باشد، شرکت ها اغلب تقاضای داخل و صنایع را تامین می کنند و در این میان هر خللی در سمت عرضه منتج به تقویت و رشد قیمت تعادلی می‌شود. براین اساس، به نظر می‌رسد این اتفاق اثر زیادی بر سود شرکت ها نداشته باشد.

مذاکرات مثبت فولادسازان با سه وزارتخانه برای تأمین گاز
با این حال و در شرایطی که فشار ناشی از احتمال قطعی گاز بر صنایع بزرگ از جمله صنعت فولاد سایه افکنده است، به تازگی فولادسازان با سه وزارتخانه صمت، نفت و نیرو مذاکراتی داشته اند که به نتایج مثبتی نیز ختم شده است.    

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص خبر داد: مذاکرات وزارت صمت و انجمن تولیدکنندگان فولاد با وزارتخانه‌های نفت و نیرو هفته آینده ادامه می‌یابد و امیدواریم به راهکارهای مثبتی در تأمین گاز و کاهش محدودیت‌ها برای صنایع دست پیدا کنیم.

وحید یعقوبی افزود: مذاکرات وزارتخانه‌های صمت، نفت و نیرو که با حضور اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد نتیجه مشخصی نداشت و مذاکرات در هفته آتی نیز ادامه خواهد یافت. در نشست روز گذشته نیز راهکارهای برون‌رفت صنایع از بحران قطعی گاز و برق در ایام سرد سال بررسی شد تا محدودیت کمتری بر صنایع فولاد اعمال شود.

وی تاکید کرد: هر سال واحدهای آهن اسفنجی از کارخانه های فولادی برنامه‌ریزی داشتند که در حدود ۱۵ تا۲۰ روز در دی ماه به سمت اورهال و تعمیرات بروند که این موضوع بهانه‌ای نیز برای همکاری با شرکت ملی گاز باشد، اما امسال از آذر ماه قرار بر قطع گاز واحدها شده که به طورقطع وضعیت تولید فولاد را با خطر مواجه می‌کند.
براین اساس، همان طور که اشاره شد، ضرورت برنامه‌ریزی صحیح در خصوص زمان قطعی گاز کارخانه‌ها و اعلام به موقع آن در کاهش آسیب‌های احتمالی نقش مهمی ایفا می کند.  

کد خبر: ۱۲۰٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha