۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
راه آهن اینچه- شاهرود سهم ایران را در تجارت خارجی افزایش می دهد
مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲:

راه آهن اینچه- شاهرود سهم ایران را در تجارت خارجی افزایش می دهد

گرگان- اعتماد، مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ با بیان این که مسیر ریلی اینچه برون- شاهرود یک مطالبه استانی است، گفت: احداث این خط سهم ایران را در تجارت خارجی افزایش می دهد.

محسن اعتماد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: مسیر ریلی اینچه برون- شاهرود یک مطالبه استانی است که اتاق بازرگانی و بخش خصوصی آن را پیگیری می کند و برای این کار نیاز است تا بررسی شده طرح توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ افزود: برای اجرا باید بررسی مهندسی دقیق با رویکرد ۵۰ الی ۱۰۰ ساله انجام شود که آیا ما می تونیم بخش زیادی از بازار آسیای میانه را از کریدور شمال به جنوب، جذب کنیم یا خیر؟

وی ادامه داد: مسیر راه آهن شاهرود به دلیل لزوم ایجاد تونل های متعدد و شیب و فراز صیاد مسیر دشواری است و هزینه فنی زیادی هم لازم دارد.

اعتماد بیان کرد: هم اکنون کشورهای همسایه، کریدورهای زیادی از جمله مسیر لاجورد از افغانستان تا ترکیه، بندر ترکمن باشی تا باکو و ترکیه و غیره ایجاد کرده و در حمل و نقل کالا و صادرات و واردات، کشور را دور می زنند و یا مسیر پاکستان به چین و مسیر روسیه به پاکستان که در حال احداث است لذا ما باید سهم خود را از این بازار بگیریم.

وی اضافه کرد: ما علاوه بر بهره برداری کامل از ظرفیت های فعلی باید در زمینه ایجاد مسیر جدید (اینچه برون- شاهرود) هم ورود کنیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: چون این پروژه هنوز ردیف اعتباری ندارد، نمی‌توان گفت که جایگزین برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار است.

وی با بیان این که این پروژه به برآورد هزینه نیاز دارد، گفت: برای احداث یک کیلومتر راه آهن ۳۰ الی ۳۵ میلیارد تومان لازم است و اگر در این مسیر تونل هم ایجاد شود هزینه ها افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha