۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
فقدان اتحاد سیاسی اعضا مهمترین دلیل عدم موفقیت «اکو»| اما و اگرهای بسیار در مسیر آینده
استاد دانشگاه پومانا آمریکا با بازار مطرح کرد

فقدان اتحاد سیاسی اعضا مهمترین دلیل عدم موفقیت «اکو»| اما و اگرهای بسیار در مسیر آینده

«تام لی» معتقد است که نبود وحدت و اتحاد سیاسی و اقتصادی میان اعضای اکو مهمترین علت موفق نبودن این سازمان منطقه ای است.

بازار؛ گروه بین الملل: «سید ابراهیم رئیسی» روز شنبه در دومین سفر خارجی خود و به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان، به عشق آباد پایتخت این کشور سفر کرد تا در پانزدهمین اجلاس سران همکاری های اقتصادی (اکو) شرکت کند. رئیس جمهور، صبح روز یکشنبه پس از حضور در نشست اکو، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

وی تاکید کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌ های منطقه‌ای به عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌ های دو و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» است.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد که مجموعه «اکو» علاوه بر بهره‌مندی ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است.

باید گفت علی رغم پتانسیل های تجاری منطقه اکو، تجارت در این منطقه کمتر از ده درصد بوده و سازمان اکو تاکنون نتوانسته جهت تقویت روابط تجاری میان اعضاء به دستاوردی برسد.

در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور «تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*بلوکهای تجاری منطقه ای چه اهمیتی برای رشد اقتصادی و تجاری کشورهای عضو دارند؟
همگرایی اقتصادی از طریق بلوک های تجاری منطقه ای میسر می باشد زیرا کشورها از طریق بلوک های تجاری می توانند روابط تجاری و اقتصادی فی مابین را تقویت کرده و زمینه های لازم و زیر ساخت های مناسب برای تجارت بین خود را فراهم کنند.

*سازمان «اکو» مشتمل بر جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان است. دلیل موثر نبودن این سازمان به رغم چنین پتانسیلی چیست؟
نبود وحدت و اتحاد سیاسی و اقتصادی میان اعضاء اکو مهمترین علت موفق نبودن این سازمان منطقه ای است. واقعیت این است که اعضاء مهم این سازمان از لحاظ سیاسی و ژئوپلیتیکی با یکدیگر اختلاف داشته و نمی توانند در زمینه اقتصادی با هم همگرا شوند.

*پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) به میزبانی شهر عشق آباد ترکمنستان برگزار شد. با توجه به عضویت ایران در سازمان شانگهای و موقعیت مهم ایران در اتصال چین به اروپا؛ روسیه و آسیای مرکزی به خلیج فارس آیا شاهد تحولی در سازمان اکو خواهیم بود؟
خیر زیرا ایران در حال حاضر تحت تحریم های شدید ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در صورتی که ایران بتواند در مذاکرات وین به توافقی با ایالات متحده امریکا دست یابد و تحریم ها علیه آن لغو شود می توان گفت تجارت در این منطقه تا حدودی رونق خواهد گرفت.

*با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا تجارت درون منطقه‌ای اکو کماکان کمتر از ۱۰ درصد است. چگونه می توان این میزان را افزایش داد؟ آیا اساسا کشورهای این سازمان پتانسیل افزایش تجارت درون منطقه ای را دارند؟
اگر اعضاء اختلافات خود را کنار بگذارند و بتوانند در زمینه های سیاسی و اقتصادی همکاری های بیشتری انجام دهند و همچنین تحریم های غرب علیه ایران لغو شود، می توان به افزایش تجارت در این منطقه امیدوار بود.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha