۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
اثر مخرب نوسانات قیمت گاز روی سهام فولاد
کف قیمت سهام فولاد کجاست؟

اثر مخرب نوسانات قیمت گاز روی سهام فولاد

در حال حاضر تامین گاز فولاد مبارکه از ۱۰ به ۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته و در ادامه به ۴ میلیون مترمکعب کاهش می یابد و همین مساله می تواند روی تولید و ارزش سهام این شرکت منفی بگذارد.

بازار؛ گروه بورس: در دو هفته گذشته ارزش سهام فولاد مبارکه از ۱۲۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان کاهش یافته است و این مساله فراتر از موضوع اصلاح شاخص بوده، زیرا در همین مدت شاخص کل افت چندانی نداشته و بیشتر نوسانات به صورت درجا زدن بوده است، یکی از مسائلی که در هفته های اخیر روی خروج سرمایه از این نماد تاثیر داشته خبر افت گازرسانی به صنایع ایران بوده که از هفته های پیش برای پتروشیمی ها اجرا شده و بعد از آن نوبت به فولادی ها رسید.

وضعیت سوخت رسانی در فولاد مبارکه
برخی اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که فولاد مبارکه دارای ۶ میلیون لیتر موجودی گازوییل در مخازن خود است که برای ۶ روز قطعی برق پاسخگو است، از طرف دیگر وزارت نفت تنها ۱۸ درصد مخازن را پر کرده و در این کار تاخیر دارد و می تواند همین مساله شرایط را بدتر هم کند. همچنین گفته می شود که فولاد مبارکه دارای ۱ ماه ذخیره آهن اسفنجی و ۱ ماه ذخیره اسلب است،  با این حال محدودیت شدید برق و گاز، تولید ورق گرم و ورق سرد این شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد و در ادامه، این شرکت احتمالا اقدام به خرید اسلب از فولاد هرمزگان یا خوزستان می کند تا تداوم تولید محصولات خود را تا فروردین ۱۴۰۱ دنبال کند، اما به طور قطع تولید طبق روال معمول نخواهد بود و می تواند روی عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا هم تاثیر بگذارد.

مدیران فولاد قصد دارند  براساس استراتژی جدید سهام شرکت های فولادی و معدنی دیگری را خریداری کنند تا به دلیل افت تولید و ... بتوانند نیاز خود را تامین کنند، همین موضوع می تواند یک سیگنال منفی برای سهامدارن خرد باشد، زیرا  حقوقی فولاد هم عرضه سهام خود را برای خرید سهام شرکت های کوچکتر را اجرایی می کند

در حال حاضر تامین گاز فولاد مبارکه از ۱۰ به ۸ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته و در ادامه به ۴ میلیون مترمکعب کاهش می یابد و همین مساله می تواند روی تولید این شرکت در میان مدت اثر منفی بگذارد، حالا باید دید که این شرکت در همین مدت چقدر از سهامداران خود حمایت می کند؟ زیرا به تازگی مدیرعامل این فولاد گفته قصد دارد که براساس استراتژی جدید سهام شرکت های فولادی و معدنی دیگری را خریداری کنند تا به دلیل افت تولید و ... بتوانند نیاز خود را تامین کنند، همین موضوع می تواند یک سیگنال منفی برای سهامدارن خرد باشد، زیرا آنها نمی دانند شرایط در آینده چطور خواهد شد و حقوقی فولاد هم عرضه سهام خود را برای خرید سهام شرکت های کوچکتر را اجرایی می کند، بنابراین روند افت ارزش سهام کلید خورده و پیش بینی می شود که این کاهش قیمت حتی تا کف ۷۰۰ تومان هم ادامه داشته باشد.

گزارش شش ماهه فولاد در کدال نشان می دهد که به نسبت میانگین ماهانه درآمد حاصل از فروش این شرکت بیشتر بوده که می تواند ناشی از افزایش قیمت ارز باشد، به عبارت دیگر در آبان ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته، در حالی که مجموع ۷ ماهه درآمد این شرکت ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است

گزارش شش ماهه فولاد مبارکه
 همچنین گزارش شش ماهه این شرکت در کدال نشان می دهد که به نسبت میانگین ماهانه درآمد حاصل از فروش این شرکت بیشتر بوده که می تواند ناشی از افزایش قیمت ارز باشد، به عبارت دیگر در آبان ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته، در حالی که مجموع ۷ ماهه درآمد این شرکت ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است، البته نباید نادیده گرفت که قیمت ارز در یک بازه زمانی شش ماهه روند صعودی خود را از قیمت ۲۲ هزار تومان آغاز کرده و هم اکنون در کانال ۲۹ هزار تومان معامله می شود. بنابراین افزایش درآمد این شرکت طبیعی بوده، اما این مساله می تواند  رشد کاذب ناشی از ارز باشد، همچنین با افزایش نوسانات سوختی این شرکت و نتیجه بخش شدن مذاکرات، درآمد این شرکت به شدت افت کند ...

وضعیت تکنیکالی فولاد مبارکه نشان می دهد که دو حالت برای این نماد وجود دارد؛ اگر در این هفته نماد روی حمایت آر اس آی۳۰  برگردد می توان به تثبیت شدن در این محدوده قیمتی امیدوار بود، در غیر این صورت احتمالا تا قیمت ۷۰۰ تومان افت خواهد داشت که برابر با افزایش ۳۰ درصدی زیان برای سهامداران همراه است. بررسی وضعیت سایر اندیکاتورها هم شرایط خوبی را نشان نمی دهد، زیرا مک دی و ایچیموکو سیگنال منفی و خروج سرمایه از این نماد را تایید کرده اند و ممکن است این مساله همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha