۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک تشریح شد

عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک تشریح شد

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم در حوزه آب و خاک را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با موضوع ششمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، اظهار کرد: این نمایشگاه با محوریت سامانه های نوین آبیاری و ماشین آلات کشاورزی از تاریخ ۱۴ آذر در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار خواهد کرد که مصادف با روز جهانی خاک خواهد بود.

وی با بیان این که خاک یک عنصر حیاتی در زندگی بشر است، خاطرنشان کرد: حیات بشریت به عنصر آب و خاک وابسته است بنابراین اتحادیه علوم جهانی خاک از سال ۲۰۰۳ یک روز را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرده است و هر سال در ۵ دسامبر مصادف بر ۱۴ آذر، بزرگداشت خاک به صورت جهانی برگزار می شود و شعار امسال آن «توقف شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک» است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی در ایران از شوری رنج می برند.

اکبری تصریح کرد: با تصویب قانون حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی، دو وظیفه بر عهده معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است؛ یکی تدوین آیین نامه قانون حفاظت از خاک که ۵ ماه است به دولت ارسال شده است و دیگری خط مشی‌های خاک است که تا یکشنبه از کمیسیون زیربنایی دولت خارج خواهد شد.

وی در رابطه با گزارش ۱۰۰ روزه معاونت آب و خاک، عنوان کرد: حدود ۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زه‌کشی به بهره برداران تحویل داده شده است و حدود ۱۵ هزار هکتار در سامانه های نوین آبیاری اقدام شده است که مهمترین عملیات‌ برای بهره وری آب کشاورزی است.

اکبری افزود: ۷ هزار پروژه سامانه های نوین آبیاری در دست اجرا است که حدود ۱۵۰ هزار هکتار را شامل می شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۱۴۰۰ برای سامانه های نوین آبیاری اختصاص یافته اما تنها ۵۰۰ میلیارد تومان از این بودجه تخصیص یافته است و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی داریم.

اکبری با بیان این که یک هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های آب و خاک از محل مقابله با خشکسالی توسط دولت اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم در اختیار این معاونت قرار گرفته و منتظر تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان باقیمانده هستیم.

وی با اشاره به این که در بحث قنوات حدود ۱۵۲ کیلومتر احیا و بازسازی انجام شده است. گفت: دولت ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه قنوات تخصیص داده است و هم اکنون این مبلغ در اختیار ما قرار گرفته است و در استان‌ها اقدامات اجرایی را شروع کرده‌ایم، همچنین با بنیاد برکت نیز تفاهم نامه ای را امضا کرده‌ایم که بر اساس آن باید ۵۰ میلیارد تومان توسط این بنیاد در اختیار معاونت امور خاک قرار گیرد اما هنوز تخصیص آن انجام نشده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با شدت خشکسالی در کشور، اذعان کرد: ما با انباشت خشکسالی در کشور مواجه هستیم و حدود دو دهه است که با این چالش مواجهیم و زمین‌های ما آنقدر خشک و تشنه است که حتی اگر باران هم ببارد، بسیار زمان می‌برد تا این اراضی اشباع شود و به حجم بالایی از آب نیاز دارد.

وی با اشاره به فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، گفت: تخصیص آب این پروژه که ۹ هزار هکتار از آن در استان ایلام و مابقی در استان خوزستان است، کمی دچار مشکل بود که با پیگیری‌های انجام شده تخصیص آب برای ۲۵۵ هزار هکتار از این اراضی نهایی شده است.

اکبری ادامه داد: وظیفه ما در فاز اول این پروژه، تنها شبکه های فرعی بود و شبکه های اصلی آن توسط وزارت نیرو ساخته شده بود اما در فاز دوم وظیفه ساخت شبکه های اصلی و فرعی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که بر مبنای آن ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار مطالعاتی توسط موسسه جهاد نصر دریافت شده است.

وی افزود: تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای این طرح به ما ابلاغ شده است اما تخصیصی در این زمینه نداشته‌ایم، پروژه زه‌کشی اراضی گلستان هم حدود ۲۸۰ هزار هکتار است که ۹۸ هزار هکتار آن قبلاً اجرا شده و مابقی نیز با همکاری قرارگاه خاتم در حال انجام است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که زه‌کشی و آبیاری های نوین در گلستان بهره وری را افزایش می دهد، گفت: با استفاده از زه‌کشی در اراضی دیم استان گلستان، میزان تولید از ۸۰۰ کیلوگرم به ۲.۵ تا ۴.۵ تن در هکتار افزایش یافته است؛ با اتمام این پروژه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب بازچرخانی خواهد شد.

کشت زغفران در حوضه زاینده رود

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای در حوزه زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: در این حوضه، اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم، به عنوان مثال ۵۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده و در مجموع اقدامات صورت گرفته، راندمان آبیاری در حوضه زاینده رود به ۷۰ درصد رسیده است در حالی که متوسط راندمان آبیاری کشور ۴۵ درصد است.

اکبری افزود: حدود ۲۱۰۰ گلخانه در استان اصفهان ایجاد شده که یک هزار و ۱۰۰ هکتار آن در حوضه زاینده رود است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی سال های اخیر در حوضه زاینده رود، کشت زعفران انجام می‌شود که این محصول کم آب و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای پایداری تولید تهیه شده است، گفت: باید دعا کنیم که از مسیر خشکسالی با موفقیت عبور کنیم.

اکبری تاکید کرد: ادعای مطرح شده مبنی بر مصرف بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی صحیح نیست و طبق بررسی و اندازه گیری های انجام شده، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۶۴ درصد است.

وی افزود: کشت هندوانه ۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب در هکتار مصرف می‌کند که این میزان از مصرف آب گندم هم کمتر است و هندوانه با روش آبیاری تیپ تولید می شود.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: تهیه نقشه های مدیریت پذیری خاک با هدف تعیین الگوی کشت به صورت پایلوت در دشت های ۷ استان کشور در حال اجرا است که این تعداد در سال جاری به ۱۰ تا ۱۵ استان افزایش خواهد یافت.

وی در رابطه با سند ملی آب گفت: این سند به روز شده و به زودی توسط وزیر جهاد کشاورزی و با حضور رسانه ها از آن رونمایی خواهد شد.

تکذیب خبر قاچاق خاک از کشور

اکبری در رابطه با کلیپ های پخش شده در خصوص قاچاق خاک از کشور عنوان کرد: تا این لحظه مستندی مبنی بر اینکه در منطقه‌ای از کشور خاک قاچاق می‌شود به این معاونت ارسال نشده است؛ حدود سه سال قبل هم در جلسه با حضور رئیس جمهور وقت و نیروهای امنیتی مسئله را مطرح کردیم و همکاران امنیتی ما نیز تایید کردند که خاک از کشور قاچاق نمی شود.

وی افزود: درباره خاک صنعتی اجازه صادرات وجود دارد و این مسئله نیز قوانین خاص خود را دارد و باید با مجوز صورت گیرد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تا این لحظه هیچ نامه محرمانه و غیرمحرمانه و یا مستندی به دست ما نرسیده که خاک کشاورزی از ایران قاچاق می شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha