۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کارخانه چدن خوسف سرپا شد| بن‌بست سرمایه‌گذاری با ضعف زیرساخت ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کارخانه چدن خوسف سرپا شد| بن‌بست سرمایه‌گذاری با ضعف زیرساخت ها

بیرجند- کارخانه چدن خوسف با سرمایه گذاری خارجی در قلب کویر خراسان جنوبی بعد از تعطیلی چندماهه اکنون فعال شده و ۸۰ درصد تولید آن به دیگر کشورها صادر می شود.

بازار، گروه استان‌ها: نقش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد و تأثیر آن بر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست، همچنین کمبود سرمایه در هر منطقه عامل اصلی گرفتاری مردم و افتادن آنها در فقر و تنگدستی است.

خراسان جنوبی نیز علی‌رغم اینکه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است هنوز نتوانسته جایگاه خود را به خوبی در صنعت و اقتصاد کشور پیدا کند و این به دلیل کمبود سرمایه‌‎گذاری به ویژه سرمایه‌گذار خارجی است که دغدغه اصلی آنها زیرساخت است و در خراسان جنوبی ضعف شدیدی در این موضوع وجود دارد. در همین راستا با سیدحسن جعفری، مشاور کارخانه چدن خوسف که سرمایه‌گذار آن چینی است گفت‌وگو کردیم تا این مسائل را از دید بخش خصوصی بررسی کنیم.

صادرات ۸۰ درصد تولیدات شمش چدن خوسف
سیدحسن جعفری، مشاور کارخانه چدن خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ابتدا دلیل تعطیلی این واحد را که سرمایه‌گذار آن چینی است شیوع کرونا دانست و گفت: با شیوع کرونا و نگرانی‌هایی که وجود داشت سرمایه‌گذار و کارکنان آن توسط سفارت چین به چین برای تزریق واکسن و موارد دیگر بازگشتند.

وی اظهار کرد: حدود ۶ تا ۸ ماه این واحد تعطیل بود و دوباره به صورت آزمایشی راه‌اندازی، که به دلیل افت قیمت در بازار جهانی با مشکلات زیادی روبه‌رو شد تا نهایت در مرداد ماه سال جاری به طور رسمی بازگشایی شد.

به گفتۀ وی اکنون ۳۶۵ نفر نیروی ایرانی در این کارخانه مشغول به کار هستند و ۱۰۰ نفر نیز چینی به عنوان مهندسین فعالیت می‌کنند و روزانه ۲۵۰ تن شمش چدن تولید می‌شود.

جعفری تصریح کرد: از چدن تولید شده در کارخانه ۸۰ درصد آن به کشورهای دیگری مانند چین، پاکستان و برخی مواقع به استرالیا صادر می‌شود.

کارخانه چدن خوسف سرپا شد| بن‌بست سرمایه‌گذاری با ضعف زیرساخت ها

راه‌اندازی کارخانه فولاد با تولید سالانه ۲۹۵ هزار تن
مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف در زمینه طرح توسعه این واحد تولیدی نیز عنوان کرد: راه‌اندازی تولید فولاد را در دست اقدام داریم که در مرحله صدور مجوز و تأیید از محیط زیست است که به صورت سالانه ۲۹۵ هزار تن تولید خواهد داشت.

جعفری افزود: البته در گام اول این پروژه به صورت آزمایشی راه‌اندازی می شود و مانند کارخانه چدن سالانه فقط ۱۰۰ هزار تن تولید خواهد کرد تا به مرحله رسمی برسد، همچنین با راه‌اندازی این بخش نیز میزان اشتغال به ۶۹۵ نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه واحد تولیدی کک را هم  در خوسف فعال کرده ایم، گفت: در این واحد کک که ماده اولیه چدن است تولید می‌شود و میزان تولیدی آن یک پنجم نیاز است که مابقی را از کارخانه طبس تأمین می‌کنیم.

به گفتۀ وی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای کارخانه چدن ۲۷ میلیون دلار بود که اکنون به ۷۵ میلیون دلار رسیده است و برای فولاد نیز ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ماشین‌آلات خریداری و ۹۷ درصد آماده راه‌اندزی است.

جعفری اضافه کرد: همچنین سرمایه‌گذار در نظر دارد برای فرآوری فولاد، شرکت دیگری راه‌اندازی کند که ورق نورد است و آن هم در صورت راه‌اندازی ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر اشتغال‌زایی دارد و ماشین‌آلات خریداری شده و اکنون مشکل فقط آب است.

زیرساختی که وجود ندارد
مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای طرح توسعه وجود دارد تأمین آب است که سی و یک و نیم (۳۱.۵) لیتر آب در ثانیه مورد نیاز است و مصوبه حمایتی هم داده شده که شهرک صنعتی این موضوع را رفع کند، ولی به طور کلی برای تولید چدن ۶ لیتر آب در ثانیه داریم که مناسب است.

جعفری با بیان اینکه بعد از استقرار در شهرک‌های صنعتی پولی که برای زمین داده می‌شود لازم است که صرف زیرساخت‌ها شود، اظهار کرد: جاده دسترسی هنوز خاکی است و گفته شده که اعتبار برای آن نداریم و در سال ۱۴۰۱ تخصیص داده می‌شود.

به گفتۀ وی جاده دسترسی به دلیل شنی بودن آن نیاز دارد که هر از چندگاهی تیغه کشی شود که هنوز این اقدام هم انجام نشده است.

وی از دیگر مشکلات موجود را نبود پست ۱۳۲، مخابرات، اینترنت و برق دانست و گفت: برای تمام این موارد قول‌هایی داده شده است که به دلیل نبود اعتبار در سال جاری، وعده سال ۱۴۰۱ داده‌‎اند که با تخصیص اعتبار رفع شود، چرا که گویا فقط پست ۱۳۲ حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کارخانه چدن خوسف سرپا شد| بن‌بست سرمایه‌گذاری با ضعف زیرساخت ها

با رفع مشکلات به شهرک صنعتی خارجی تبدیل می‌شویم
مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف گفت: از آنجایی که سرمایه‌گذار چینی کارخانه چدن را به عنوان سفیر ایران در چین می‌دانیم، همواره در جذب سرمایه‌گذار کمک کرده‌اند ولی به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌ها با وجود سرمایه‌گذار این اتفاق نیفتاده است.

جعفری تصریح کرد: در صورت تأمین زیرساخت‌ها از قیبل آب، برق و موارد دیگر، آینده شهرک صنعتی خوسف روشن است و به عنوان شهرک صنعتی خارجی که سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری دارد، شناخته خواهد شد.

تاکنون چندین سرمایه‌گذار آمده‌اند که به دلیل نبود زیرساخت‌ها به صورت کلی رفته‌اند و برخی نیز سرمایه خود را به استان‌های همجوار انتقال داده‌اند

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی اکنون فقط ۷ مگابایت برق دارد، عنوان کرد: از این مقدار ۶ مگابایت در اختیار کارخانه چدن و یک مگابایت دیگر برای کارخانه کوچک موجود در شهرک است که به همین دلیل در صورت حضور سرمایه‌گذار دیگر این مشکل لازم است برطرف شود.

به گفتۀ وی حتی برای راه‌اندازی کارخانه فولاد هم ۱۸ مگابایت برق نیاز است که اکنون ۶ مگابایت فقط در دسترس است و نیاز به راه اندازی پست ۱۳۲ است.

سرمایه‌گذارانی که رفتند
مشاور کارخانه چدن در شهرک صنعتی خوسف عنوان کرد: تاکنون چندین سرمایه‌گذار آمده‌اند که به دلیل نبود زیرساخت‌ها به صورت کلی رفته‌اند و برخی نیز سرمایه خود را به استان‌های همجوار انتقال داده‌اند.

جعفری خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه‌گذاری برای تولید مواد اولیه فولاد که کنسانتره سنگ آهن است درخواست داده ولی به دلیل نبود زیرساخت‌ها، شهرک صنعتی برای تأمین برق گفته است باید خود سرمایه‌گذار دیزل ژنراتور بیاورد.

وی تأکید کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی مانند معادن دارد که می‌توان چرخه تولید با جذب سرمایه‌گذار ایجاد کرد و این موضوع فقط نیاز به تأمین زیرساخت‌های لازم دارد.

به گفتۀ وی با رفع این دغدغه برای سرمایه‌گذار، به خصوص سرمایه‌گذار خارجی شاهد اشتغال و اقتصاد مولد در استان خواهیم بود.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha