۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
صورت های مالی شرکت ها در بورس غیر واقعی است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صورت های مالی شرکت ها در بورس غیر واقعی است

حاج اسماعیلی گفت:به طور قاطع می توانم بگویم، صورت های مالی که شرکت ها در بورس ارائه می کنند، غیر واقعی است.

بازار؛ گروه بورس:  تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار، درباره ریزش شاخص های بورس در چند روز اخیر گفت: سابقه ریزش بورس به بیش از یک سال گذشته برمی گردد که دچار نوسانات و مشکلات زیادی شده است. در دو سال گذشته بورس حالت طبیعی در بازار داشت و آنقدر شاهد نوسانات در این بازار نبودیم.

حمید حاج اسماعیلی افزود: آرامش بازار تا قبل از تشدید شدن تحریم ها و تبلیغات دولت برای ورود به بازار بورس که با هدف تامین نقدینگی بود منجر به این نوسانات شد و متاسفانه دولت در این بازار نیز موفق عمل نکرد که همین امر منجر به تحولات عجیبی در این بازار شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در این دو سال اخیر شاخص بورس به صورت کاذب و بر اساس افزایش قیمت سهام که ناشی از تورم در کشور بود به سرعت افزایش پیدا کرد. ورود مردم با تبلیغات دولت یا بهتر بگویم با تبلیغات غیر کارشناسی و غیر فنی دولت در بورس به شدت نقل و انتقالات سهام را افزایش داد و قیمت سهام شرکت های مختلف جهش عجیبی گرفت. باتوجه به ایجاد چنین شرایطی طبیعی بود به جای اینکه شرایط بورس مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور و رونق کسب وکار و بنگاه ها باشد تحت تاثیر افزایش تورم و افزایش قیمت دارایی و سهام شرکت ها بود به همین دلیل به صورت کاذب نمادها در بورس رشد کردند.

برخی افراد سوداگر که از رانت های دولتی و حکومتی برخوردار بودند و شرایط بورس را به لحاظ اطلاعات بیشتر از بقیه مردم درک می کردند همین امر منجر به این شد که با سوءاستفاده از  بی اطلاعی مردم سهام را گران بفروشند

وی بر این باور است: متاسفانه برخی افراد سوداگر که از رانت های دولتی و حکومتی برخوردار بودند و شرایط بورس را به لحاظ اطلاعات بیشتر از بقیه مردم درک می کردند همین امر منجر به این شد که با سوءاستفاده از  بی اطلاعی مردم سهام را گران بفروشند و خود دولت هم به دلیل اینکه بخش زیادی از شرکت هایی که در بورس فعالیت دارند وابسته به دولت است سود قابل توجهی را از محل فروش و واگذاری سهام شرکت های دولتی انجام داد و شاهد ضرر و از دست رفتن سرمایه های مردم بودیم.

او با اشاره به ریزش شاخص های سهام اظهار کرد: افرادی که به صورت دلالی و واسطه گری خود با اهداف خاصی  بورس را به صورت کاذب رونق داده بودند بعد از بورس خارج شدند و بورس به یک دفعه سقوط کرد. بعد خروج سنگین  از سقوط بورس کاملا مشهود است که فعالیت های بورس  مبتنی بر شرایط اقتصادی کشور شود. 

حاج اسماعیلی گفت: شرایط اقتصادی کشور به این صورت است که با رشد منفی اقتصادی، کسری بودجه، رکود در بازار و  عدم فعالیت بنگاه ها و شرکت هایی که در بورس هستند شکل و رونق می گیرد و لذا  طبیعی است که بورس نباید شرایط و وضعیت خوبی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی بی ثبات که داریم  سیاست های پولی و مالی دچار نوسان است و بازار ارز ثبات ندارد از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور هر روز تحت تاثیر بازار ارز است و نرخ تورم هم هر روز فزاینده است به همین دلیل قطعا بورس محل مناسبی برای ورود افراد نیست، زیرا چنین اقتصاد بیماری هر روز شاخص بورس را در نوسان و حتی سقوط قرار می دهد.

در حال حاضر شرایط مطلوب اقتصادی در کشور وجود ندارد و نباید انتظار داشته باشیم که بورس حال و روز خوبی داشته باشد. همان طور که بانک ها حال خوبی ندارند. زیرا تراز و صورت های مالی آن ها واقعی نیست و دچار ضرر و زیان جدی هستند

این کارشناس خاطرنشان کرد: به نظر من، فعالیت طبیعی بورس مبتنی بر فعالیت شرایط اقتصادی در کشور است. در حال حاضر شرایط مطلوب اقتصادی در کشور وجود ندارد و نباید انتظار داشته باشیم که بورس حال و روز خوبی داشته باشد. همان طور که بانک ها حال خوبی ندارند. زیرا تراز و صورت های مالی آن ها واقعی نیست و دچار ضرر و زیان جدی هستند. متاسفانه یا خوشبختانه مردم از این اطلاعات خبر ندارند و برای آن ها عرضه نمی شود که چهره واقعی اقتصاد را ببینند.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: به طور قاطع می توانم بگویم، کلیه صورت های مالی که شرکت ها به بورس عرضه می کنند غیر واقعی است و مردم در شرایطی برای فعالیت های بورس اقدام می کنند که اقتصاد کشور اصلا شرایط خوبی ندارد و فعالیت بنگاه های کشور با شرایط خیلی نامطمئن انجام می شود. این وضعیتی است که در حال حاضر برای بورس اتفاق افتاده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تغییراتی که در بازار بورس انجام می شود چقدر تاثیر در بحث تورم دارد، پاسخ داد: به هر حال دو عامل به صورت جدی روی نرخ تورم آن هم به صورت رسمی تاثیر دارد. اول، بانک ها هستند که از گذشته به خاطر فعل و انفعالاتی که ناشی از سود تسهیلات و نرخ سود بین بانکی و در عین حال خلق پولی که انجام می دهند به افزایش رشد پایه پولی دامن بزنند که همین امر بر روی نرخ تورم تاثیر دارد. دوم، بازار سرمایه است که  طی چند سال گذشته بر روی تورم تاثیر بسزایی داشته است.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      اوضاع خیلی خوب شما هم با این نظرتون