۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
تامین منبع انرژی مهمترین مشکل زیرساختی «اترک»
یک پژوهشگر اقتصادی مطرح کرد؛

تامین منبع انرژی مهمترین مشکل زیرساختی «اترک»

گرگان- عبداللهی، پژوهشگر اقتصاد با بیان این نکته که تامین منبع انرژی مهمترین مشکل زیرساختی اترک است، گفت: تا زمانی که کاستی‌های این منطقه رفع نشود، منطقه اقتصادی اترک رونق نمی‌گیرد.

علیرضا عبداللهی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن یادآوری این مطلب که تاکنون کمتر مناطق اقتصادی کشور رونق یافته است، اظهار کرد: رونق این مناطق هم به واسطه سرمایه‌گذاری دولتی یا شرکت‌های خصولتی، بوده است.

این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر این نکته که در چنین شرایطی منطقه اقتصادی امتیازات جذابی ندارد، افزود: با توجه به اینکه این منطقه کم جمعیت است هزینه انتقال نیروی کار، سرمایه و انرژی افزایش چشمگیری می‌یابد براین اساس سرمایه‌گذاری در منطقه برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نخواهد بود.

این پژوهشگر اقتصادی از منطقه آزاد تجاری- صنعتی اترک به عنوان یک ظرفیت اقتصادی یاد کرد و گفت: اینکه در شرق و شمال شرق کشور منطقه آزاد نداریم و یک توفیق نسبی صنعتی و کشاورزی است. زیرا امکان صادارات به کشورهایی نظیر افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و قزاقستان فراهم می‌شود.

عبداللهی جانمایی منطقه آزاد اینچه برون را برای یک فضای صنعتی مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه این منطقه مشکلات محیط زیستی کمی دارد.

او با بیان این نکته که گام نخست منطقه آزاد تصویب اساسنامه است، اضافه کرد: از آنجاییکه اینچه برون هنوز هویت حقوقی پیدا نکرده، نمی‌توان به مراحل بعدی مانند انتخاب مدیرعامل اندیشید.

به گفته این اقتصاددان، اساسنامه باید توسط سازمان مناطق آزاد تقدیم مجلس داده شود تا پس از تصویب آن بتوان مدیر و هیات مدیره‌ای برای منطقه گماشت.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این نکته که در حال حاضر منطقه آزاد اینچه برون یک مصوبه کلی دارد، افزود: جزئیات طرح در قالب اساسنامه به مجلس تقدیم می‌شود.

او با بیان این نکته که اراضی منابع طبیعی منطقه آزاد آماده واگذاری است، اضافه کرد: پس از تصویب اساسنامه منطقه توسط مجلس و شکلگیری هویت حقوقی آن، امکان انتقال اراضی منابع طبیعی به منطقه آزاد وجود دارد.

براساس اظهارات این کارشناس اقتصادی، انتخاب مدیراجرایی منطقه به واسطه پیگیری و انجام اقدامات زیرساختی مانند انتقال آب و برق و غیره است.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha