۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
تعهد ۶۶۰ هکتاری طرح زراعت چوب در استان همدان
با کاشت صنوبر اجرایی می شود؛

تعهد ۶۶۰ هکتاری طرح زراعت چوب در استان همدان

همدان - رئیس اداره جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تعهد کاشت ۶۶۰ هکتار صنوبر در سال جاری در قالب طرح زراعت چوب این استان خبر داد.

به گزارش بازار و به نقل از منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان؛ حمید خزائی با بیان اینکه امسال برای اجرای طرح زراعت چوب به صورت متقاضی محور اقدام خواهیم کرد، گفت: متقاضیانی که در رابطه با تامین آب و زمین دارای مشکل نباشند با اولویت کشت صنوبر در حاشیه مزارع به این متقاضیان نهال صنوبر برای طرح زراعت چوب تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان همدان یکی از جمله استان‌های کم آب بوده و به همین علت در طرح زراعت چوب به صورت متقاضی محور اولویت با حاشیه مزارع برای کاشت صنوبر در نظر گرفته شده و این درختان نقش بادشکن را دارند، اظهار کرد: استان همدان سالیانه دارای ۴۰۰تا ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در زمینه زراعت چوب است.

وی اضافه کرد: با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمالی و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمالی زراعت چوب ارزش دو چندانی یافته و با توجه به این افزایش ارزش، زراعت چوب در حال حاضر قابلیت بالایی در رقابت با محصولات کشاورزی  دارد ضمن اینکه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی تا زمان برداشت نیازمند صرف هزینه‌های بسیاری در زمینه کوددهی، سم پاشی، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بوده در حالی که در زراعت چوب صرف چنین هزینه‌هایی به نسبت کمتر است.

خزائی یاد آور شد: نهال صنوبر براساس هدف زارع مبنی‌بر زارعت چوب با قطر کم یا زیاد کشت‌شده و درصورت نیاز به چوب با قطر کم در سه یا چهار سالگی نهال نسبت به برداشت آن اقدام می‌شود و برای نهال با قطر بالا در سنین بالاتر یعنی هشت تا ۱۰ سالگی برداشت انجام می‌گیرد که به این ترتیب برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه زارع حداقل سه سال و حداکثر ۱۰ سال در این کار باقی بماند.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha