۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
فعالیت ۴۳۰۰ خودرو در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی| معضل فقدان پارکینگ باری
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالیت ۴۳۰۰ خودرو در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی| معضل فقدان پارکینگ باری

بجنورد- شرکت‌های خصوصی حمل و نقل طی سال‌های اخیر در خراسان شمالی توسعه خوبی یافته‌اند اما زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ برای چهار هزار و ۳۰۰ خودروی باری سنگین اندیشیده نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: معضل پارک خودروهای سنگین در کوچه و خیابان‌های مرکز استان خراسان شمالی چند سالی است که گریبان گیر رانندگان این وسایل نقلیه شده زیرا فقدان جای پارک برای ماشین‌های باعث می شود اکثر رانندگان وسایل نقلیه خود را در معابر عمومی و خیابان‌های شهر پارک کنند که علاوه برافزایش حوادث، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای شهروندان می‌شود.

این موضوع خسارات اقتصادی را به مردم و حتی صاحبان خودروهای حمل و نقل سنگین وارد می سازد که سالانه از میلیارد ها تومان نیز می گذرد در این رابطه اما یکی از شهروندان بجنوردی در گفتگو با بازار می‌گوید: آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی است این ماشین‌های سنگین برای ما و ساکنان منطقه به وجود آورده است وبالاخص در فصل زمستان بیشتر است زیرا رانندگان خودروهای سنگین خود را بنا به اقتضای کارشان و برای گرم کردن، در ساعات اولیه صبح روشن می‌کنند که باعث اذیت و آزار خانواده‌مان می‌شود.

آلودگی صوتی یکی از مشکلاتی محسوب می شود که این ماشین‌های سنگین برای ما و ساکنان منطقه به وجود آورده است

محسن رستگار اظهار می‌دارد: پارک خودروها و رفت‌وآمد خودروهای سنگین در شهر علاوه برسلب آسایش و آرامش خانواده‌ها، به امکانات شهری نیز خسارت می‌زند در حال حاضر به دلیل رفت آمد این خودروها در شهر آسفالت خیابان‌ها از بین رفته است و سبب دست‌اندازهای بدی برای خودروهای سبک شده است.

پارک و مسائل ترافیکی
یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با ​​​​​بازار؛ می‌گوید: اکثر وسایل نقلیه سنگین حامل بارهای پرخطر و قابل اشتعال ازجمله نفت و گاز مایع هستند و پارک کردن آن‌ها در کنار خیابان‌ها نه‌تنها ازلحاظ ترافیکی، بلکه ازنظر مسائل زیست‌محیطی و آلودگی صوتی مشکل‌آفرین است و در صورت انفجار، خطری جدی برای ساکنان محسوب می‌شوند.

مراد وحدانی بابیان اینکه تردد خودروهای سنگین حامل بار در کنار ایجاد ناامنی در معابر شهر و امکان بروز حوادث و تصادفات ترافیکی، می‌شود می‌افزاید: بارها مشاهده‌شده این خودروها در داخل شهر با سرعت زیادی رفت‌وآمد می‌کنند که باعث حادثه و فوت بسیاری از شهروندان شدند یا گاهی با پارک کردن دید رانندگان خودروهای سبک داخل شهر را می گیرند.

فعالیت ۴۳۰۰ خودرو در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی | معضل فقدان پارکینگ باری

خسارت ۳۰ میلیون تومانی
یکی از رانندگان خودرو سنگین نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: عدم وجود پارکینگ برای خودروهای سنگین یکی از مشکلات اصلی ما رانندگان است و برای پارک کردن خودروهایمان در معابر شهر در نزدیکی منزل با اعتراض همسایگان مواجه هستیم.

تقی یزدانی با بیان اینکه برای جلوگیری از سرقت‌ احتمالی مجبوریم کامیون‌ها را در شهر پارک کنیم و در شهر وسایل نقلیه سنگین زیادی وجود دارد که نیاز است یک محل مناسب برای پارک کردن آن‌ها در نظر گرفته شود، ابراز می کند: خودروی خود را در خیابان اصلی در نزدیک منزل پارک کردم روز بعد اول صبح متوجه شدم شیشه عقب رو شکستن و کابل، جعبه‌فیوز، کامپیوتر و... ماشین سرقت کردند و نزدیک ۳۰ میلیون تومان به بنده خسارت واردشده است و با ۱۱۰ که تماس می‌گیرم تنها به‌صورت جلسه تنها ختم می‌شود.

راننده دیگری نیز می‌گوید: تعداد هفت باربری در مرکز استان داریم ولی متأسفانه یک پارکینگ نداریم چند سال است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم تاکنون چند بار از ماشین بنده سرقت شده و آخرین بار ته هواکش خودرو را سرقت کردند که چهار میلیون تومان یک قطعه جدید خریدم.

عدم وجود پارکینگ برای خودروهای سنگین یکی از مشکلات اصلی ما رانندگان است

دانیال مؤیدی در خصوص جریمه‌های خودرو نیز می‌گوید: به دلیل اینکه پارکینگی برای پارک خودروهایمان نداریم به‌ناچار ماشین را درب منزل پارک کرده‌ام که سه میلیون تومان خلافی پارک جریمه‌شده‌ام ما رانندگان در جاده تخلف نداریم ولی متأسفانه در شهر جریمه می‌شویم  همچنین برخی از همسایگان نیز به دید بدی بما نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند ما با پارک کردن خودرو قصد آزار و اذیت آنان راداریم.

۴۳۶۰ دستگاه خودرو در ناوگان باری وجود دارد
معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ تعداد کل ناوگان باری استان را چهار هزار و ۳۶۰دستگاه برمی‌شمرد و می‌گوید: ۲۶ شرکت ناوگان باری در استان وجود دارد که پارکینگ برای ناوگان باری خوددارند.

سعید سبحانی در خصوص پارکینگ این شرکت‌ها اظهار می‌دارد:هر شرکت حمل‌ونقل داخلی کالا در هنگام تأسیس بر اساس شرایط زمان تأسیس می‌بایستی نسبت به تأمین متراژ تعیین‌شده در ضوابط پارکینگ تأمین کند وبدلیل اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل بار در زمان‌های مختلف و ضوابط مختلف تأسیس‌شده‌اند لذا مساحت‌های مختلف از ۶۰۰ متر تا یک هزار و ۳۰۰ مترمربع را شامل شده است  گاهی تعدادی از رانندگی که از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند اگر ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل نبود باید اجازه پارک خودرو را به این افراد داده شود در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال بازار، مبنی بر اینکه آیا کمبودی در تعداد پارکینگ ناوگان باری در استان داریم یا خیر می‌گوید: به دلیل اینکه استان در مسیر دو استان خراسان رضوی و استان‌های شمالی قرار دارد و همه‌ساله تعداد زیادی ناوگان درمحورهای اصلی استان عبور می‌کنند لذا برای شهرستان‌های فاروج –شیروان-بجنورد-مانه و سملقان –اسفراین- گرمه  و جاجرم نیاز به پارکینگ است که بسته به ظرفیت هر پارکینگ اعتبار آن متفاوت خواهد بود.

فعالیت ۴۳۰۰ خودرو در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی | معضل فقدان پارکینگ باری

برخی رانندگان هم رعایت نمی کنند
معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه در سال۸۹ بخش خصوصی در خروجی شهر بجنورد  در بلوار ولایت پارکینگی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع با امکاناتی همچون چاله‌سرویس، تعویض روغن، آپاراتی و... احداث شد ولی متأسفانه چهار ماه بعد افتتاحیه به دلیل عدم استقبال کامیون داران از این پارکینگ،بنا به درخواست سرمایه‌گذار جمع‌آوری شد، بیان کرد: هنوز مشاهده می‌شود که برخی رانندگان به دلیل اینکه خودرو در کنار منزلشان باشد خودرو را در محله و خیابان‌ها پارک می‌کنند و با توجه به اینکه پارک خودروی سنگین در خیابان‌ها تخلف است، مأمورین راهنمایی و رانندگی نیز با این موضوع برخورد خواهند کرد.

سبحانی  بابیان اینکه اکنون پارکینگی به مساحت ۹ هزار مترمربع در بجنورد به سمت بابا امان وجود دارد که ظرفیت ان تکمیل است می‌گوید: در حال حاضر انجمن صنفی رانندگان بجنورد نسبت به احداث پارکینگ ناوگان باری اعلام آمادگی کرده  که این اداره کل از راه و شهرسازی استان درخواست ۱۰ هکتار زمین کرده است.

در سال۸۹ بخش خصوصی در خروجی شهر بجنورد  در بلوار ولایت پارکینگی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع با امکاناتی همچون چاله‌سرویس، تعویض روغن، آپاراتی و... احداث شد

وی در خصوص برنامه‌های این اداره کل برای احداث پارکینگ باری چیست؟ می‌گوید:با توجه به اینکه احداث پارکینگ عمومی ناوگان سنگین برون‌شهری می‌بایستی توسط بخش خصوصی احداث شود؛ لذا اگر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کند اداره حمل نقل تقاضایی برای اختصاص زمین به راه و شهرسازی یا منابع طبیعی درهرشهرستان می‌کند تا پارکینگی در همان شهرستان احداث شود، درغیراینصورت سرمایه‌گذار زمین ملکی را پارکینگ احداث می‌کند.

درباره این موضوع مباحث متعددی بیان می شود برای مثال سرهنگ علی پاکدل معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان شمالی اعلام کرده «در سال جاری تعدادی از سارقین با ۱۴ فقره در این حوزه توسط همکاران نیروی انتظامی استان در حین سرقت دستگیر شدند  و باقی در دستور کار پلیس است» حال باید دید که آیا معضل پارکینگ به خصوص در شهرهای بزرگتر خراسان شمالی به سرانجام می رسد.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha