۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
مانع تراشی در سرمایه‌گذاری، مصداق ناآگاهی است
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

مانع تراشی در سرمایه‌گذاری، مصداق ناآگاهی است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه بعضی مدیران استانی ادراک صحیحی از شرایط اقتصادی کشور ندارند، گفت: مانع تراشی برخی ها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از مصادیق ناآگاهی مسئولان است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که علم، دانش و طرز تفکر مسئولان استانی متعلق به ۲۰ سال گذشته است، اظهار کرد: علی رغم تغییر بسیاری از پارامترها، علم این مدیران هنوز در دهه‌های گذشته مانده است.

این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که برخی از مدیران کشوری به روز هستند، افزود: متاسفانه مدیران ارشد کشوری در زیرمجموعه خود، مدیرانی دارند که طرز تفکر آن‌ها ارتجاعی است؛ با چنین روندی که مدیران فعلی پیش گرفتند ما راه به جایی نخواهیم برد.

اوعدم همکاری اداره راه آهن شمال کشور و مانع تراشی این دستگاه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه اترک را از مصادیق ناآگاهی مسئولان می‌داند و می‌گوید: ۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه اقتصادی اترک در تملک اداره راه آهن است که با شرایط سختی به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان رد عضویت دولت در FATF را از دیگر مشکلات صادارت اعلام کرد و گفت: وقتی می‌خواهیم یک فعل اقتصادی را در سطح ملی عرضه کنیم باید ساز و کار بین المللی را بپذیریم. امروز کشورهای دنیا یک ساز و کار مالی به عنوان FATF را پذیرفتند، وقتی ما عضویت در FATF نمی‌پذیریم از خیلی سازو کارهای مالی برای تبادلات بانکی محروم می‌شویم.

این فعال اقتصادی با بیان این نکته که در چنین شرایطی ما از قواعد بازی اقتصاد جهانی خارج هستیم، اضافه کرد: تبعات چنین شرایطی حواله کردن پول از صرافی با کسر ۲۰ درصد و فروش کالا هم با ۲۰ درصد زیر قیمت واقعی است؛ اگر اصلاح در تفکر مدیران انجام نشود، سیاست‌هایی مانند رشد هشت درصدی اقتصاد کشور که دولت برای سال آینده اعلام کرده هم میسر نخواهد بود.

وی عقب ماندن ایران از سرعت تکنولوژی جهانی را یکی دیگر از موانع صادارت دانست و گفت: درحالیکه ما در کشور از تکنولوژی نسل دو استفاده می‌کنیم، تکنولوژی دنیا نسل پنج است. طبیعی است که ما با این تکنولوژی نسل دو نمی‌توانیم کالای با کیفیت که ارزش افزوده قابل رقابت با همسایگان داشته باشد، تولید کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در خاتمه یادآور شد: اگر قرار است از اتکای به نفت خارج شده و بر اقتصاد تولیدات داخلی تکبه بزنیم، نیازاست تا ۱۰ سال آینده نفت را صادر کنیم و درآمد حاصل از آن را تبدیل به تکنولوژی کنیم زیرا برای واردات صنایع جدید حداقل هزار میلیارد دلار سرمایه نیاز است که در حال حاضر تامین آن میسر نیست.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha