۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
دلایل افزایش صادرات روغن موتور پارس در منطقه
کدام روغن موتور مخصوص زمستان و تابستان است؟

دلایل افزایش صادرات روغن موتور پارس در منطقه

با توجه به افزایش ورود روغن پارس به بازار داخلی و خارجی، مجموع درآمد ۸ ماهه آن به ۴۳۸۵ میلیارد تومان رسیده که ۱۹۹۲ میلیارد تومان آن مربوط به آبان است و آمارها حکایت از افزایش فروش دارد.

بازار؛ گروه صنعت: برای ساخت روغن مخصوص موتور سه روش وجود دارد که شامل معدنی، سنتتیک و نیمه سنتتیک خواهد بود. در انواع مینرال که به آن معدنی نیز می گویند  استفاده زیادی از آنها نمی شود و طراحی و ساخت آنها به طور مستقیم از نفت بوده است. فناوری این نوع روغن ضعیف است از این رو استفاده از آن کم شده است. از ترکیب این روغن با نوع سنتتیک روغن نیمه سنتتیک حاصل می شود  که کیفیتش بالاتر از نوع معدنی می‌ باشد اما همه مزایای نوع سنتتیک را ندارد.

زمانی که موتور شرایط کاری سختی دارد روغن سنتتیک به دلیل اینکه ترکیبی از روغن های پایه و افزودنی معدنی های  است در حرکت موتور نقش موثری دارد، حالا با توجه به موقعیت زندگی خود یعنی اینکه در مناطق سردسیری یا گرمسیری زندگی می کنید بهترین روغن ها را با قیمت مناسب  انتخاب کنید. در حال حاضر بسیاری از تعویض روغنی ها استفاده از برند پارس را پیشنهاد می کنند، زیرا این مجموعه روغن موتور اصل دارای علامت استاندارد و فاقد بو ارائه می دهد.

دلایل افزایش صادرات روغن موتور پارس در منطقه

ارزیابی وضعیت تولید روغن در کشور
ارزیابی وضعیت تولید روغن در کشور نشان می دهد با وجود اینکه حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد روغن موتور از لوبکات تشکیل شده و پالایشگاه های نفت خام ایران این محصول را تولید می کنند تامین بخشی از مواد اولیه روغن های موتور  در کشور فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما بخشی از افزودنی روانکارها وارداتی است. همین عامل باعث شده تا با افزایش قیمت دلار قیمت تمام شده این محصولات هم بالا برود این وجود در بازار خاورمیانه،  ایران همچنان مهمترین تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی و پایه روانکارهای ایرانی هستند و حتی برخی برندهای تولیدی شهرت جهانی دارند.

نکته ای  که می تواند در فعالیت روانکارها تاثیر بگذارد نرخ خوراک پالایشگاه های کشور است که چند وقت پیش توسط وزارت نفت تعدیل شده و همین مساله کمک می کند تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی پالایشگاها کاهش پیدا کند. این مساله از آنجایی حائز اهمیت است که شرکت ها تمرکز بیشتری بر ارتقای کیفیت تولیدات خود می گذارند

در سال های اخیر با شیوع ویروس کرونا فعالیت شرکت های حمل و نقلی کاهش یافت به همین دلیل تقاضا برای روغن هم تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت، اما در ماه های اخیر با افزایش تاثیرگذاری واکسن کرونا میزان تقاضا برای روغن موتور هم افزایش یافته است، زیرا فعالیت شرکت های توریستی و حمل و نقلی بهبود نسبی پیدا کرده است و برایند این مساله می تواند روی افزایش درآمد شرکت های تولیدی روانکار به خصوص آنهایی که به بازارهای بین المللی ورود کرده اند ؛ تاثیر بگذارد. هرچند برخی از شرکت ها در زمان کرونا با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید می کردند، با این حال آمار تولیدات روغن موتور نفت پارس شرایط خوبی داشته، و در ماه های اخیر این شرکت توانسته درآمد صادراتی خود را هم ارتقا دهد و چشم انداز این مساله چیزی جز افزایش درآمد ارزی این کشور و البته شرکت  نخواهد بود.

شنفت در ۸ ماهه امسال ۱۸۹۱ میلیارد تومان درآمد از محل فروش داخلی داشته که ۲۰۲ میلیارد تومان آن مربوط به درآمد آبان ماه بوده است و در مجموع درآمد ۸ ماهه این شرکت به ۴۳۸۵ میلیارد تومان رسیده که ۱۹۹۲ میلیارد تومان آن مربوط به آبان ماه بوده است. آمارها حکایت از افزایش تولید و صادرات این شرکت دارد.

نکته ای دیگری که می تواند در فعالیت روانکارها تاثیر بگذارد نرخ خوراک پالایشگاه های کشور است که چند وقت پیش توسط وزارت نفت تعدیل شده و همین مساله کمک می کند تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی پالایشگاه ها کاهش پیدا کند. این مساله از آنجایی حائز اهمیت است که شرکت ها تمرکز بیشتری بر ارتقای کیفیت تولیدات خود می گذارند و در نهایت محصولات ایرانی می تواند صادرات بیشتری به کشورهای همسایه داشته باشند و ارز آوری بالایی به همراه داشته باشند.  در ماه های گذشته حاشیه سود محصولات پایین دستی پالایشگاه ها افزایش یافته و به همین دلیل وضعیت این شرکت ها در بازار سرمایه هم بهبود پیدا کرده و به افزایش صادرات فرآورده ها هم رقم خورده است.

دلایل افزایش صادرات روغن موتور پارس در منطقه

کد خبر: ۱۲۰٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha