۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
آغاز مذاکرات ۲ وزارتخانه برای معافیت فولادی ها از قطعی گاز
معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داد

آغاز مذاکرات ۲ وزارتخانه برای معافیت فولادی ها از قطعی گاز

با توجه به قطع احتمالی گاز در واحدهای تولیدی سیمان و فولاد، اکنون وزارت صمت و وزارت نفت در حال انجام مذاکرات برای جلوگیری از قطعی گاز صنعت فولاد در فصل زمستان هستند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به قطعی احتمالی گاز در واحدهای تولیدی فولاد و سیمان انتقاد کرد و گفت: تاثیر قطعی گاز بر سهام شرکت‌های بورسی و روند معاملات بازار سرمایه، وابسته به آن است که این محدودیت ها تا چه سطح و برای چند روز بر روی صنایع اعمال می شود.

وی اظهار داشت: اگر محدودیت اعمال شده بر فعالیت واحدهای تولیدی برای استفاده از گاز مطابق با سال‌های گذشته باشد، شرکت‌ها از آمادگی لازم برای تطابق فعالیت‌های خود با آن محدودیت برخوردارند.

به گفته یعقوبی، در میان شرکت‌های مصرف کننده گاز، شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی وابستگی زیادی به استفاده از گاز دارند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه گاز در صنعت فولاد برخلاف دیگر صنایع مانند سیمان برخوردار از سوخت جایگزین نیست، افزود: در صورتی که گاز به واحدهای تولیدی فولاد نرسد، به طور کامل تولید این صنعت متوقف می‌شود که این امر می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کند.

وی گفت: شرکت‌ها همیشه قبل از اعمال محدودیت‌های مصرف گاز از سوی شرکت گاز و وزارت نفت، اقدام به برنامه‌ریزی برای تعمیرات کارخانه خواهند کرد، بدین معنا که واحدهای تولیدی در صورت قطعی ۱۰ روزه گاز به سمت اورهال یا تعمیرات سالانه پیش خواهند رفت.

یعقوبی اظهار داشت: به طور حتم افزایش محدودیت‌ها برای مصرف گاز واحدهای تولیدی تاثیرگذار بر تولید کارخانه‌ها از جمله تولید فولاد  است که عواقب آن در بازار داخلی، شرکت‌ها و نیز تعهدات صادراتی و بین المللی کشور نشان داده خواهد شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به رایزنی‌های صورت گرفته برای کاهش محدودیت مصرف گاز در صنعت فولاد اشاره کرد و ادامه داد: اکنون وزارت صمت و وزارت نفت در حال انجام مذاکرات هستند تا در صورت امکان گاز صنعت فولاد در زمستان قطع نشود.

به اعتقاد وی، برای سیمان می توان سوخت جایگزین استفاده کرد اما در صنعت فولاد به هیچ عنوان امکان جایگزین سوخت وجود ندارد.

یعقوبی با تاکید بر اینکه قطعی گاز زمینه ساز ایجاد مشکل در بازار داخلی کشور و نیز تعهدات صادراتی است، افزود:  این اتفاق به نفع کشور نیست، زیرا خسارت‌های وارد شده به صنعت کشور باعث ایجاد لطمه به اعتبار بین المللی کشور خواهد شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: این اتفاق به قدری برای کشور خسارت آور است که وزارت نفت با تصور ایجاد چنین مشکلاتی تلاش می کند تا قطعی گاز در صنعت فولاد را نسبت به دیگر صنایع در اولویت آخر قرار دهد.

وی افزود: نباید بار سنگین کمبود برق را در تابستان به دوش صنعت فولاد و سیمان انداخت و دوباره در زمستان هم قطعی گاز گریبان این صنعت را بگیرد، این موضوع اجحاف در حق تولیدکنندگان فولاد است.

یعقوبی مشکل کمبود گاز را مربوط به کل کشور دانست و گفت: باید کل کشور در رفع این مشکل سهیم باشند، در این میان بخش خانگی باید از این موضوع استثنا باشد اما بخش صنعتی و تجاری باید نهایت تلاش خود را برای رفع این مشکل داشته باشند، این موضوع با وجود صدها کارگر مشغول در این صنعت و از طرفی جاماندن صنعت از تولید،   خارج از انصاف است.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha