۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
هیچ کس پیگیر علت تعدیل نیروی شرکت ها نیست| دست های پنهان غیر متخصصان عامل رقابت نا سالم و مانع تولید
مدیرعامل شرکت عودکالا در گفتگو با بازار:

هیچ کس پیگیر علت تعدیل نیروی شرکت ها نیست| دست های پنهان غیر متخصصان عامل رقابت نا سالم و مانع تولید

کرج- مدیرعامل شرکت «عودکالا» با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی لیست بیمه شرکت در سه سال گذشته گفت: هیچ شخص و ارگانی حتی دنبال دلیل کاهش و تعدیل افراد نبوده تا قدمی برای رفع موانع و مشکلات تولید برداشته شود.

«محمد حسین پورمحمدی» مدیرعامل شرکت تولیدی مواد آرایشی و بهداشتی «عودکالا» در گفتگو با بازار با بیان اینکه در حال حاضر با حدود ۵ تا ۷ درصد ظرفیت فعالیت می کنیم، گفت: یکی از دلایلی که با کمترین ظرفیت فعالیت می کنیم، عدم ثبات است. مسائلی اعم از ثبات سیاسی و اقتصادی باعث شده که تولید کننده نتواند برنامه ریزی کند. وقتی چیزی تثبیت  شده باشد منِ تولید کننده می توانم برای خرید مواداولیه و تولید برنامه ریزی کنم.

پورمحمدی افزود: دیگری دست های پنهان است و ورود افرادی که به اقتضای موقعیت یا آشنا و غیره وارد این صنف شده اند. رشته تحصیلی من شیمی بوده و حداقل های کار را می دانم اما برخی بدون داشتن کمترین آگاهی وارد این کار شده اند. علاوه بر اینها عامل دیگر کاهش تولید، ورود کالاهای خارجی به کشور از طریق «قاچاق، چتربازی یا راه های غیرمجاز دیگر» است که کنترل آن دست دولت نیست.

وی تاکید کرد: دولت نباید در کار تولید مستقیما" دخالت کند و بهتر است ناظر باشد. متاسفانه دولت از طریق چند ارگان موازی در یک رشته اظهار نظر می کند و دست و پای تولید کننده را می بندد. به عنوان مثال ۴ سال قبل لیست بیمه تامین اجتماعی من ۳ برابر امروز بوده و در سه  سال گذشته لیست بیمه و کارکنانم یک سوم شده است. اما در این چند سال یک نفر نیامده و نپرسیده که علت کاهش و تعدیل نیروی شرکت چه بوده و یا چه کارهایی را اگر انجام دهید یا انجام دهیم می توانی افراد بیشتری را به کار بگیری؟

مدیرعامل شرکت عود کالا اضافه کرد: اما دارایی روی قبض برق و آب شما زون می کند و می گوید چون مصرف شده پس تولید داشتید. در حالیکه این آب و برق برای باغچه کاری و برای اسپیلت و روشنایی شب استفاده کردم و استناد تولید برایشان این مورد است. در نهایت من می بینم هرچقدر کار نکنم بَرنده ترم.

اقتصاد باید راه خود را برود
پورمحمدی با بیان اینکه مواد اولیه ای که فروردین امسال خریداری کردم تا ۳۱ شهریور تولید کردم و فروختم، گفت: دولت اولین کسی بود که حق و حقوق خود را گرفته است. ارزش افزوده و مالیات و تامین اجتماعی، مخابرات، برق و گاز و غیره همه سهم خود را گرفته اند. حالا امروز اگر چک هایی که مانده و درآمدی که در این مدت داشتم بدهم همه آن مواد اولیه ای را که از ابتدای سال برای تولید استفاده کردم نمی توانم تهیه کنم و نهایت حدود ۷۰ درصد آن را می توانم تهیه کنم. در واقع سرمایه انبار من ۷۰ درصد شده و ۳۰ درصد آن از بین رفته است.

وی اظهار کرد: اقتصاد مثل آب روان می ماند اگر جایی بخواهیم جلوی آن را بگیریم یا دستوری عمل کنیم در یک مقطعی ممکن است موفق شویم اما بعدا که سرریز کرد به همه آسیب می زند. اقتصاد باید راه خود را برود و هیچ دخالتی در آن نباشد. عدم آگاهی مردم و دخالت های بی رویه دولت در بخش تولید آسیب زننده است، بر تولید و اقتصاد باید نظارت باشد اما دخالت نباشد. متاسفانه ما در همه رشته ها دخالت مستقیم را می بینیم.

مدیرعامل عود کالا گفت: به عنوان مثال وازلین که متعلق به شرکت نفت است، با وجود اینکه تحریم هستیم و به خارج هم نمی توانیم بفرستیم، از ابتدای سال تا حالا حدود ۴۰ درصد گران شده است. خب باعث این گرانی چیست؟ این گرانی باعث می شود قیمت تمام شده محصولات بالا برود و قدرت خرید پایین بیاید. وازلین را دهک های پایین مثل کشاورز، دامدار و غیره استفاده می کنند اما با این شرایط دیگر نمی تواند تهیه کند. دهک های بالا هم که از کرم های خارجی و گران قیمت استفاده می کنند.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha