۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
اشتغال زایی در سایه فعالیت رمز ارزها| فعالیت های قانونی سامان یابد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اشتغال زایی در سایه فعالیت رمز ارزها| فعالیت های قانونی سامان یابد

بیرجند- فعال اقتصادی حوزه استخراج رمز ارزها با اشاره به اینک اشتغال زایی در سایه فعالیت رمز ارزها ممکن است، گفت: البته باید مسیر قانونی فعالیت علاقمندان به حوزه استخراج رمز ارزها تسهیل شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماینر، رمز ارزها، ارز دیجیتال همه واژه‌هایی تقریبا جدید و نو در حوزه فعالیت‌های اقتصادی است که هر کس از منظر خود به این موضوع نگاه می‌کند.

برخی به واسطه مصرف برق بسیار بالای ماینرها، مخالفت‌هایی با آن دارند ولی برخی نیز معتقدند باید بستر لازم را برای فعالیت اقتصادی علاقمندان به این حوزه فراهم کرد چرا که در غیر این صورت شاهد فعالیت های غیر قانونی و زیر زمینی در حوزه رمز ارزها خواهیم بود.

حتی برخی از کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که ارزهای دیجیتالی در شرایط تحریم می‌توانند کمک شایانی به ما بکنند.

گفتنی است به‌دلیل کمبود برق و قطعی آن، سال گذشته استخراج رمز ارزها تا پایان شهریور ممنوع شد و با استناد به آمار وزارت نیرو مطرح شد که مراکز مجاز استخراج رمز ارزها  ۳۰۰ مگاوات، اما مراکز غیرمجاز ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

در اوایل پاییز نیز دوباره سخنانی درباره کمبود برق و گاز طرح شد و مسئولان کشور احتمال دادند دوباره شاهد قطعی‌هایی باشیم و از این جهت فعالیت استخراج رمز ارزها در پاره ای از ابهام فرو رفت.

۱۷ نفر در مسیر اخذ پروانه بهره‌برداری هستند
کاظم ابراهیمی از فعالان حوزه استخراج رمز ارزها در خراسان‌جنوبی در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۱۷ نفر در مسیر اخذ پروانه بهره‌برداری هستند که ۹۰ درصد کار خود را انجام داده‌اند.

این فعال اقتصادی افزود: ولی متاسفانه این افراد در حالی که همه مراحل جواز تاسیس و سرمایه‌گذاری را به صورت قانونی طی کرده‌اند هنوز مجوز بهره‌برداری به آنان داده نشده است.

وی بیان‌کرد: متولیان امر یکی از علل این اقدام را مصرف زیاد برق ماینرها و نیاز مصرفی خانواده‌ها عنوان می‌کنند در حالی که ما در شرایط وجود برق مازاد فعالیت می‌کنیم و در ایام پیک مصرف، مجوز کار و فعالیت نداریم.

در مورد مصرف برق ما خواهان تعامل با شرکت توزیع برق خراسان جنوبی و نظرات کارشناسانه آنان هستیم و تنها بحث ما بر روی خریداری برق مازاد است نه اینکه بخواهیم بر مصرف خانواده ها آسیبی وارد شود

ابراهیمی اظهار کرد: در مورد مصرف برق ما خواهان تعامل با شرکت توزیع برق خراسان جنوبی و نظرات کارشناسانه آنان هستیم و تنها بحث ما بر روی خریداری برق مازاد است نه اینکه بخواهیم بر مصرف خانواده ها آسیبی وارد شود.

سامانه بهین‌یاب برای درخواست پروانه بهره برداری فعال نشده است
فعال اقتصادی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه من فعالیت زیر زمینی و غیرقانونی برای خودم در حوزه رمز ارزها را نه شرعی و نه اخلاقی می‌دانم، گفت: ولی عدم مجوزها موجب می‌شود که برخی از افراد به سمت فعالیت‌های زیر زمینی و غیر قانونی بروند.

ابراهیمی با بیان اینکه در سامانه بهین یاب هنوز لینک درخواست پروانه بهره‌برداری فعال نشده است، گفت: ماینرها سند به نام مالک دارند و قبلا اگر فردی ماینر وارداتی داشت با ثبت آن در همین سامانه بهین یاب و پرداخت هزینه که به نوعی پرداخت هزینه‌های گمرکی بود، ادامه مسیر خود را به صورت قانونی طی می‌کرد که الان این امکان نیز فراهم نیست.

اشتغال‌زایی در سایه رمز ارزها
وی اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که فعالیت در حوزه استخراج رمز ارزها تنها برای فعال اقتصادی سود شخصی دارد در حالی که اینگونه نیست و البته علاوه بر سود شخصی مزایای اجتماعی و اقتصادی متعددی را می‌توان برای این موضوع عنوان کرد.

فعال اقتصادی حوزه استخراج رمز ارزها در خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از مزایای آن است که ما با فعالیت قانونی در حوزه استخراج رمز ارزها جذب نیرو داریم و با اشتغال زایی می‌توانیم به جامعه و به ویژه جوانان کمک کنیم.

ابراهیمی ادامه‌داد: از طرف دیگر فعالیت ما بیشتر در مکان‌هایی است در آنجا کارخانه ها تعطیل شدند و با این اقدام به پویایی برخی از مجموعه ها کمک می‌کنیم.

در واقع با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که ما فعالان حوزه رمز ارزها با صادرات برق به ارزآوری برای کشور کمک می کنیم

ارزآوری برای کشور مهمترین سود فعالیت در حوزه رمز ارز است
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ثمرات اقتصادی در حوزه استخراج رمز ارزها ارزآوری برای کشور است، اظهار کرد: در واقع با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که ما فعالان حوزه رمز ارزها با صادرات برق به ارزآوری برای کشور کمک می کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: از طرف دیگر با ارزآوری برای کشور بی شک زمینه ثبات نرخ ارز و دلار به وجود کمی آید که برای بهبود شرایط اقتصادی بسیار تأثیرگذار است.

فعال اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: از جنبه دیگر ما فعالان حوزه استخراج رمز ارزها برق را با تعرفه بیش از مصارف خانگی و مسکونی و ... از شرکت برق خریداری می‌کنیم که این مبالغ نیز در واقع به مصرف جامعه می‌رسد.

ابراهیمی اظهار کرد: در واقع با این شرایط نمی‌توان گفت که سود فعالیت در حوزه رمز ارزها تنها نفع و سود شخصی به همراه دارد.

وی درباره تجربه دیگر کشورها در موضوع استخراج رمز ارزها ادامه‌داد: در کشورهای مختلف شیوه تعامل با فعالان این حوزه متفاوت است و در برخی از کشورها از این موضوع استقبال می‌شود و در پاره‌ای از کشورها نیز ممانعت‌هایی وجود دارد.

خواهان فعالیت در بستر قانونی هستیم
این فعال اقتصادی حوزه استخراج رمز ارزها در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: من از اینکه افرادی که فعالیت غیر قانونی در حوزه ارز دیجیتال و استخراج رمز ارزها دارند با فاصله گرفتن از کار زیر زمینی و غیر قانونی به ما بپیوندند و کار رسمی و قانونی داشته باشند، استقبال می‌کنم.

ابراهیمی ادامه‌داد: در هر حال خواست ما انجام سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در بستر قانون و قانومنداری است و امیدواریم که مسئولان و متولیان امر در این زمینه با ما همکاری لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: مسائل و مشکلات فعالان حوزه استخراج رمز ارزها در خراسان‌جنوبی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و همچنین جلسات اتاق بازرگانی بیرجند مطرح شده است و امیدواریم در نهایت به نتیجه ای برسد که هم برای فعالان اقتصادی و هم مردم جامعه ما سودآور باشد.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha