۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
افزایش قیمت نفت و رشد شاخص بازار کشورهای عربی علیرغم شیوع «اومیکرون»
بازار بررسی کرد؛

افزایش قیمت نفت و رشد شاخص بازار کشورهای عربی علیرغم شیوع «اومیکرون»

در حالی که سرمایه گذاران امروز منتظر انتشار جزئیات بیشتر از شدت تاثیر شیوع ویروس کرونای اومیکرون بر اقتصاد جهانی بودند، بازارهای سهام در خلیج فارس و نفت افزایش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش بازار، در حالی که سرمایه گذاران امروز منتظر انتشارجزئیات بیشتر از شدت تاثیر  شیوع ویروس کرونای اومیکرون بر اقتصاد جهانی بودند، بازارهای سهام در خلیج فارس دوباره بهبود یافته و قیمت نفت نیز افزایش یافت.

سهام شرکت های اروپایی و معاملات آتی سهام ایالات متحده نیز تثبیت شدند و قیمت نفت بیش از ۳ دلار در هر بشکه افزایش یافت. این در حالی بود که اوراق قرضه امن جایگاه خود را از دست دادند.

شاخص بازار سهام عربستان سعودی (TASI) ۰.۲ درصد افزایش یافت و  سهامبانک الرجحی (۱۱۲۰.SE) ۰.۹ درصد و شرکت SABIC Agri-Nutrients (۲۰۲۰.SE) ۴.۵ نیز درصد رشد کردند.

«شرکت تداول» عربستان سعودی  که اداره بورس اوراق بهادار پادشاهی را بر عهده دارد، روز یکشنبه از طریق یک عرضه اولیه عمومی که در بالای محدوده مشخص شده قیمت گذاری شد و موفق شد رقمی حدود ۳.۷۸ میلیارد ریال عربستان (۱.۰۱ میلیارد دلار) جذب سرمایه کند.

لازم به ذکر است، پس از اینکه قیمت نفت خام هفته گذشته به دلیل ترس از کاهش تقاضای نوع جدید کاهش یافت، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه گفت که وی نگران شیوع ویروس کرونای اومیکرون نیست.

در همین حال، نشست فنی اوپک پلاس به روز چهارشنبه و جلسه کمیته وزیران اوپک پلاس نیز به روز پنجشنبه موکول شدند.

شاخص سهام اصلی بازار دبی (.DFMGI) با جهش ۳.۶ درصدی روبرو شده که بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به سهام دو نهاد سرمایه گذاری عمار  که در زمینه تراشه آبی فعالیت می کند و افزایش ۲.۱ درصدی بانک اسلامی دبی  وام دهنده منطبق با شرع اسلام بود.

در ابوظبی، شاخص یهام (.ADI) با افزایش ۵.۸ درصدی در شرکت مخابراتی اتصالات همراه بود که رشد قیمت ۲.۲ درصدی را تجربه کرد.

همچنین دفتر رسانه ای دولت ابوظبی روز یکشنبه اعلام کرد شرکت آمازون با دفتر سرمایه گذاری ابوظبی برای ایجاد یک مرکز تحقیق مشترک تا سال ۲۰۲۴ به توافق رسیده که قرار است بر روی فرآیندهای کربن زدایی به مطالعه و تحقیق بپردازند.

شاخص بازر سهام قطر (.QSI) نیز ۰.۱ درصد بالاتر رفت که با افزایش ۱.۳ درصدی نرخ سهام شرکت صنایع پتروشیمی قطر همراه بود.

کد خبر: ۱۲۰٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha