۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار در بازار همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار در بازار همدان

همدان-خداویسی، عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان بابیان اینکه کاهش بارندگی ها میزان تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد، گفت: کاهش تولید سبب افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت آجیل در بازارهمدان شده است.

امجد خداویسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیشتر آجیل ها و خشکبار در داخل کشور تولید می شود و آجیل و خشکبار تولیدی کشورمان از نظر کیفی در سطح بسیارخوب و مقبولی است، مطرح کرد: میزان تولید آجیل و خشکبار خوب است اما در این عرصه با افزایش قیمت روبرو هستیم.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با بیان اینکه در این راستا با افزایش قیمتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در بازار مواجه هستیم، اظهار کرد: به طور مثال سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم تخمه سنقری ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود اما امسال به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است.  

وی با بیان اینکه هرکیلوگرم تخمه کدو سال گذشته ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت آن به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است یاتخمه ژاپنی امسال با قیمتی در حدود هرکیلوگرم ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزارتومان در بازار عرضه می شود، اظهار کرد: از دلایل افزایش قیمت آجیل می توان به کاهش تولید اشاره کرد.

امسال با کاهش بارندگی ها در سطح کشور مواجه بودیم و همین روند باعث شد با کاهش تولید آجیل روبرو باشیم

خداویسی ادامه داد: امسال با کاهش بارندگی ها در سطح کشور مواجه بودیم و همین روند باعث شد که با کاهش تولید آجیل روبرو باشیم.  

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه در حوزه بسته بندی بسیار عملکرد ضعیفی داریم، اضافه کرد: در حال حاضر ایران قطب بزرگ تولید کننده زعفران در جهان محسوب می شود اما زعفران ها به صورت بسته بندی صادر نمی شود؛ بطوری که زعفران ایران به کشوری مثل اسپانیا صادر و انجا بسته بندی می شود که در واقع به نام ایران است ولی به کام کشورهای دیگر تمام می شود.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان ادامه داد: کشورهای دیگر خود در بحث بسته بندی ورود خوبی داشته اند و محصولات فله ای ایران را با بسته بندی های بسیار شکیل و کوچک و بزرگ به نام کشور خود به فروش می رسانند تا حدی که ردپایی از تولیدات ایرانی در آنها دیده نمی شود.

اگر حوزه بسته بندی در کشور فعال باشد در زمینه تولید و پخش محصولات حرف اول را در جهان می زنیم

خداویسی با تاکید بر اینکه در حوزه بسته بندی تمام ارگان ها و نهادها باید ورود پیدا کنند تا در این حوزه دستآوردهای خوب و مثمر ثمرتری به دست آید و فرهنگ سازی جامع و کاملی صورت پذیرد، گفت: اگر حوزه بسته بندی در کشور فعال باشد، در زمینه تولید و پخش محصولات حرف اول را در جهان می زنیم و به نوعی به عنوان بزرگترین قطب تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان خوش می درخشیم؛ چرا که هیچ کشوری کیفیت محصولات ایران را ندارد.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان در بخش پایانی این گفتگو با اشاره به اینکه در حال حاضر محصول پسته در آمریکا، اسپانیا و استرالیا تولید می شود ولی پسته هیچ یک از این کشورها به پای پسته ایران نمی رسد، گفت: در واقع، وقتی کیفیت تولیدات به گونه ای است که فقط به صرف داخلی می رسد و حوزه صادرات فعال نباشد، رغبت کشاورز هم به همان نسبت برای تولید محصولات کاهش می یابد اما اگر بتوان شرکت های سرمایه گذار بیشتری را در این مسیر دایر کرد تا محصولات کشاورزان را پیش خرید کنند؛ می توان این چرخه را بهبود بخشید.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      من چهار ساله آجیل نخریدم