۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
بازار سیاه خوراک آبزیان| چشم ماهی‌ها به دان مرغ
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

بازار سیاه خوراک آبزیان| چشم ماهی‌ها به دان مرغ

ساری- کمبود نهاده ها و گرانی، آبزی پروران را برای تامین خوراک به بازار سیاه و آزاد کشاند و قیمت فرآورده ها را نجومی کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: حال و روز بازار ماهی فروشان در هوای سرد پاییزی، سرد و کساد است و نرخ ماهی‌ها هر لحظه و هر روز پرنوسان می‌شود، تولیدکنندگان کمبود و گرانی نهاده را عامل اصلی نوسانات ذکر کرد.

با آنکه اوضاع صید و صیادی در مازندران نسبت به سال قبل بهتر شده و سبد صیادان پررونق است اما در بازار مصرف گرانی ماهی، دست خانوارها را از این ماده غذایی کوتاه کرده است.

ماهی سفید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، کفال و کپور ۱۰۰ ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و قزل آلا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود و بسیاری از خانوارها از بازار ماهی فروشی عبور می‌کنند.

گرانی و ناتوانی مردم در خرید سبب شده تا هم کاسبی ماهی فروشان کم رونق شود و هم برخی واحدها نیز کارگرانشان را تعدیل کنند. رشد بی رویه قیمت ماهیان سردآبی از جمله قزل آلا در حالی است که تولیدکنندگان هزینه‌های تمام شده را دلیل گرانی نرخ این ماهی عنوان می‌کنند.

ارز دولتی ماهی تخم چشم زده حذف شد
محمدی یکی از پرورش دهندگان ماهی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، گرانی مواد اولیه از جمله تخم ماهی چشم زده را از جمله دلایل بیان کرد، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال ۹۸ هر قطعه ماهی تخم چشم زده ۱۹۵ تومان قیمت داشت، افزود: با برداشتن ارز دولتی هر قطعه اکنون هزار تومان قیمت دارد که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

بازار سیاه خوراک آبزیان| چشم ماهی ها به دان مرغ " height="342" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/10/24/4/47846.jpg" width="514" />

وی با اظهار اینکه افزایش در بالا رفتن هزینه‌های تولید تأثیر گذاشته است، گرانی غذای ماهی را از دیگر دلایل افزایش بیان کرد.

محمدی با اظهار اینکه قیمت هر کیلوگرم ماهی برای تولیدکننده ۷۰ هزار تومان تومان می‌شود، گفت: خوراک دام نیز بی سابقه گران شده است.

محمد جعفری تولیدکننده و پرورش دهنده ماهی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به دغدغه فروش تولیدات و محصولات اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان برای فروش محصولات دچار چالش هستند و باید زنجیره‌ای برای صادرات محصولات تأمین و فراهم شود.

وی با بیان اینکه صادرات آبزیان از جمله قزل آلا می‌تواند بازار پسندی خوبی داشته باشد، تحقق این هدف را در ارزآوری مهم دانست و گفت: در حال حاضر ظرفیت پرورش ماهی قزل آلا در استان ۱۵ هزار تن است و با صادرات ظرفیت آن دو برابر می‌شود.

وی با عنوان اینکه به دلیل مشکلات فروش، بسیاری از پرورش دهندگان قزل آلا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، افزود: مازندران برای تولید انواع آبزیان از جمله قزل آلا ظرفیت و استعدادهای خوبی برخوردار است.

بسیاری از پرورش دهندگان قزل آلا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند درحالی که مازندران برای تولید انواع آبزیان از جمله قزل آلا ظرفیت و استعدادهای خوبی برخوردار است

این فعال آبزی پروری یادآور شد: تولیدکنندگان به حمایت مسئولان نیاز دارند و باید راه‌های صادراتی و فروش محصولات باز شود تا ظرفیت تولید واحدهای آبزی پروری افزایش یابد.

در حال حاضر ۹۰ درصد مواد اولیه خوراک آبزیان وارداتی است و چشم تولیدکنندگان به آن سوی آب‌ها دوخته اند و مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک کشور با اظهار اینکه درصد بالایی از مواد اولیه خوراک آبزیان وارداتی است، گفت: سویا، ذرت و پودر ماهی جزو اقلام کلیدی و تأثیرگذار در تولید خوراک به شمار می‌رود.

مواد اولیه خوراک آبزیان وارداتی است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مواد اولیه خوراک آبزیان وارداتی است، بی ثباتی ارز را از جمله دلایل بی ثباتی بیان کرد و گفت: این مسئله سبب شده تا صنعت آبزیان با مشکلاتی روبرو شود.

بازار سیاه خوراک آبزیان| چشم ماهی ها به دان مرغ

وی ادامه داد: متأسفانه به صنعت آبزیان یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود.

در عین حال نبی زاده رئیس اتحادیه ماهیان سردآبی نیز با اشاره به اینکه چون دولت یارانه‌ای به تولیدکنندگان نمی‌دهد، گفت: این مسئله سبب شده تا دولت چندان در قیمت گذاری آبزیان دخالت نکند.

نهاده ماهی به مرغ داده شد
وی افزود: در سال ۹۸ ارز دولتی برای تخم چشم زده ماهی و خوراک دریافت کردیم و آن سال قیمت ماهی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بود اما پس از آن ارز دولتی از ماهی حذف شود و این مسئله در افزایش و گرانی آن تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در سطح کشور ۲۷ هزار تولیدکننده ماهی وجود دارد که سالانه ۱۶۷ هزار تن ماهی تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه نهاده‌های آبزی پروران و تولیدکنندگان ماهی به مرغ داده می‌شود، گفت: این سبب شده تا تولیدکننده نهاده‌ها را با نرخ آزاد خریداری کنند.

مازندران قطب تولید آبزی پرورش در کشور به شمار می‌رود و تولیدکنندگان آن با کمبود خوراک و مواد اولیه روبرو هستند و تدوین برنامه جامع برای رفع مشکلات آن امری ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha