۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
فرهنگ کار و کارآفرینی در استان همدان به حاشیه رفته است
راهبر کافه کارآفرینی همدان:

فرهنگ کار و کارآفرینی در استان همدان به حاشیه رفته است

همدان - وثاق، راهبر کافه کارآفرینی همدان با بیان اینکه تریبون اقتصادی باید در دست کارآفرینان باشد، گفت: فرهنگ کار و کارآفرینی در استان همدان به حاشیه رفته است.

محمدجواد وثاق در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زمانی که درباره کارآفرینی صحبت می‌کنیم باید داشته‌ها و نداشته‌ها را در نظر بگیریم و پس از آن به فکر راهکار باشیم، گفت: اقتصاد هر کشوری سه ضلع دارد که شامل جامعه، دولت و صنعت است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در ابتدا از جامعه آغاز کنیم درمی‌یابیم که فرهنگ کار و کارآفرینی نه تنها در استان همدان بلکه در کل جامعه ایران به حاشیه رفته است؛ ادامه داد: بیشتر افراد دلالی را جزو اولویت‌های نخست قرار داده‌اند و آنقدر که به دلالی اهمیت می‌دهند به کارآفرینی و  ایجاد اشتغال توجهی ندارند و همین عامل سبب شده که فرهنگ دلالی در ایران جا بیفتد.

وثاق به صنعت، کشاورزی و خدمات اشاره کرد و با بیان اینکه وقتی درباره صنعت صحبت کنیم در واقع به نوعی کشاورزی و خدمات را نیز در بر می‌گیرد، گفت: امروزه به دلیل وجود تحریم‌ها، قدیمی بودن تکنولوژی و محدودیت بخش خصوصی در ایجاد برخی شغل‌ها نمی‌توانیم در چرخه اقتصاد جهان قرار بگیریم.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی با سه معضل اساسی روبه‌رو است که یکی از عوامل آن نداشتن رقابت‌ در بین آنها است، گفت: به دلیل اینکه عده‌ای رقابت را بلد نیستند کسب‌وکار آنها نیز رشد نخواهد کرد و در این حالتی است که سرمایه‌ناپذیر هم می‌شود درنهایت با نوعی چالش مواجه می‌شویم به همین علت است که نمی‌توانیم در عرصه بین‌الملل رقابت کنیم و ارزآوری داشته باشیم.

در کشورهای پیشرفته‌ای مانند اروپا و آمریکا تریبون اقتصادی کارآفرینی دست کارآفرینان است نه دست دولتمردان و کارآفرینی با ذهن خلاق مردم به وجود می‌آید

وثاق افزود: موضوع دیگر این است که در کشورهای پیشرفته‌ای مانند اروپا و آمریکا تریبون اقتصادی کارآفرینی دست کارآفرینان است نه دست دولتمردان و کارآفرینی با ذهن خلاق مردم به وجود می‌آید.

راهبر کافه کارآفرینی همدان بابیان اینکه متأسفانه ما کارآفرین سازمانی و یا دولتمرد کارآفرین نداریم در این حالتی  است که هیچ دولتمردی درک درستی از کارآفرینی ندارد و نمی‌تواند برنامه‌ درستی نیز در این زمینه تعیین کند، گفت: با این چالش‌های در این سه ضلع مواجه هستیم که باید در ابتدا بتوانیم این چالش‌ها را خوب شناسایی و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری چالش‌ها را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینی چهارچوب مشخصی دارد و باید بررسی کنیم که اجرای اکوسیستم کارآفرینی در استان همدان تا چه اندازه‌ای وجود دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد، افزود: کسب‌وکارها باید مشورت‌پذیر باشند و اجازه دهند صاحبنظران ورود کرده و عارضه‌یابی کنند.

وثاق اظهار کرد: حمایت‌ از رویدادهای ترویجی و کارآفرینی یکی دیگر از چالش‌هایی است که باید از طرف بخش خصوصی انجام گیرد نه دولتی اما متأسفانه در این خصوص هم ضعیف هستیم.

مطالبه‌گری رسانه‌ها از دستگاه‌های مرتبط در همدان بسیار ضعیف است
وی به راهکارهای اساسی که برای توسعه کارآفرینی در استان همدان وجود دارد اشاره کرد و گفت: مطالبه‌گری رسانه‌ها از دستگاه‌های مرتبط در همدان بسیار ضعیف است و همچنین تعدادی بر این باورند که استان همدان در حوزه گردشگری ظرفیت خوبی دارد و بیشتر برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند اما از نظر من که سال‌هاست در حوزه گردشگری فعالیت دارم این رویه اشتباه است چراکه مشکلات عدیده‌ای در این بخش در همدان وجود دارد و در بسیاری از بخش‌هایی که توسط آنها می‌توانیم گردشگر را جذب کنیم زیرساخت نداریم.

راهبر کافه کارآفرینی همدان افزود: در این حوزه نگاه ایدئولوژی حاکم است بنابراین در این بخش نمی‌توانیم رقابت کنیم.

توجه به بسیاری از مشاغلی که امروز در دنیا درآمد کلان دارد می‌تواند برای استان همدان راهبر باشد به عنوان مثال در همدانی که زیرساخت گردشگری داریم و با مشکل آب مواجه هستیم باید خدمات را در نظر بگیریم که به نظرم عرضه خدمت می‌تواند یکی از شاخصه‌های توسعه استان همدان باشد

وی گفت: توجه به بسیاری از مشاغلی که امروز در دنیا درآمد کلان دارد می‌تواند برای استان همدان راهبر باشد به عنوان مثال در همدانی که زیرساخت گردشگری داریم و با مشکل آب مواجه هستیم باید خدمات را در نظر بگیریم که به نظرم عرضه خدمت می‌تواند یکی از شاخصه‌های توسعه استان همدان باشد.

وثاق تاکید کرد: متأسفانه در تمام کارگروه‌ها اشتغال حضور افراد در بخش خصوصی بسیار کمرنگ شده و یا افراد گلچین شده را انتخاب می‌کنند درحالی که به کارگیری افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند و از اطلاعات و دانش کافی در این حوزه برخوردار هستند، مفید خواهد بود.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب کمرنگ شدن کارآفرینی در استان شده این است که رقابت‌پذیری بین کارآفرینان کمتر شده و اکنون تنها حمایت از کارآفرینان را دادن تسهیلات و کمک‌های مالی می‌دانیم که با منابعی که دولت در اختیار آنها قرار داده می‌توانند کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند که در همین حالت است که در نهایت با نوعی مشکلی روبه‌رو می‌شوند در صورتی که کارآفرین واقعی است که از ایده و دانش کافی دارا بوده و تخصص کافی نیز در این زمینه داشته باشد که بتواند نیروهای خوبی آموزش دهد.

ناگفته پیداست یکی از راهکارهای اصلی برای توسعه کارآفرینی فراهم‌سازی زیرساخت‌ها است که بتوانیم موانع موجود را برطرف کنیم و بتوانیم رتبه کارآفرینی را پایین بیاوریم اما پرسش اصلی اینجاست که چرا برخی استان‌ها در کارآفرینی نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر هستند و همدان اینگونه نیست.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha