۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۰
چشم‌انداز بازار تا پایان سال مثبت است؛ اما چرا؟
قائم مقام مدیرعامل «هلدینگ آتیه خواهان» مطرح کرد

چشم‌انداز بازار تا پایان سال مثبت است؛ اما چرا؟

بازارسرمایه در حال تطبیق خود با فضای تورمی کنونی است و براین اساس، به نظر می‌رسد در دو سه ماه پایانی سال جاری همزمان با کاهش فروش اوراق دولتی با شرایط خوبی در بازارسرمایه رو به رو خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، قائم مقام مدیر عامل «هلدینگ آتیه خواهان» با بیان این مطلب، گفت: با توجه به نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، هنوز گزارش‌های بازار کاملاً با قیمت‌های فعلی ارز تطبیق نشده است؛ در حال حاضر بورس دچار بیش واکنشی نسبت به اخبار منفی است که به زودی مرتفع خواهد شد.

رضا نازی افزود: در نظر داشته باشید که از یکی دو ماه آینده برآورد سود سال مالی آتی شرکت‌ها انجام می‌شود، بنابراین تا دو ماه آینده P/E بازار با سود سال آینده شرکت‌ها سنجیده می شود و عملا p/E های فوروارد به P/E نرمال و فعلی بازار تبدیل می شود که در آن مقطع هم تعدیل P/E خواهیم داشت.

وی بیان کرد: از طرفی در ماه‌های پیش رو DPS حقوقی‌ها از جانب ناشران به آن ها پرداخت می‌شود؛ موضوعی که می تواند به تقویت سمت تقاضا در بازار منجر شود، زیرا شرکت ها بعد از دریافت سود مجامع، اغلب آن را به بازار سرمایه وارد می‌کنند. از طرفی دیگر با روانه شدن گزارش‌های ۹ ماهه به بازار، ttm P/E بازار باز هم بهبود پیدا می کند.

پاندمی و اقتصاد جهانی
این کارشناس بازارسرمایه در ادامه با اشاره به فضای اقتصادی متأثر از پاندمی کرونا، بیان کرد: بعد از پاندمی کرونا، نقدینگی اقتصادهای دنیا از ۱۹ هزار میلیارد دلار به محدوده ۳۱ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، در فضای کنونی و با توجه به شیوع سویه‌های جدید کرونا و استمرار سیاست های انبساطی، از نظر جهانی شاهد نشانه‌هایی از افت قیمت‌های جهانی و کامودیتی ها نخواهیم بود.

نازی افزود: کما اینکه با افت نزدیک ده درصدی نفت در روزهای گذشته، قیمتهای جهانی فلزات رنگی واکنش چندانی نشان نداد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: در مورد انرژی هم با وجود اتفاق‌ها و بحران‌هایی که در سیاست‌های انبساطی در اقتصادهای جهانی وجود دارد، شاهد افزایش بهای انرژی هستیم.

وی اضافه کرد: در ایران نیز به جز مسایل جهانی با بحران‌های داخلی دست به گریبان هستیم. مشکلاتی در خصوص تامین برق و گاز صنایع در این رابطه، مزید بر علت هستند.

قائم مقام مدیر عامل «هلدینگ آتیه خواهان» افزود: اما باید دید تا ماه‌های آتی، آثار این مشکلات بر روی صنایع چیست و به طور دقیق‌تر چقدر تاثیر گذارند، زیرا به طور بالقوه برخی از صنایع مانند سیمان، در زمان قطعی گاز از سوخت جایگزین (مازوت)، استفاده می‌کنند و از این رو تاثیر منفی خاصی بر این صنعت و صنایع مشابه نمی توان متصور بود.

ضرورت سیاست‌گذاری در تقویت استخراج گاز
این کارشناس بازارسرمایه، افزود: از آنجا که مصارف صنعتی بیشتر فدای مصارف خانگی می شود، ضروری است سیاست گذار در بلند مدت، بر تقویت توان استخراج گاز و یا تخصیص بخشی از قطعی گاز به شبکه مصرف خانگی اقدام کند.

قائم مقام مدیر عامل هلدینگ آتیه خواهان تاکید کرد: البته بحران انرژی هر میزان اثری که بر میزان تولید شرکت‌ها داشته باشد، شرکت ها اغلب تقاضای داخل و صنایع را تامین می کنند و در این میان هر خللی در سمت عرضه منتج به تقویت و رشد قیمت تعادلی می شود. براین اساس، به نظر می‌رسد این اتفاق اثر زیادی بر سود شرکت ها نداشته باشد.

وی ادامه داد: به زعم بنده، در خصوص قطعی گاز و یا عدم تخصیص آن به برخی صنایع، بهتر بود تا براساس دستورالعمل افشای اطلاعات ناشران، ناشران حداقل در صنایع سیمانی و فلزات اساسی به شفاف سازی در این زمینه و اثرات آن بر تولید مبادرت می کردند.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغر حجتی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      1 0
      به جرات میتونم بگم در بورس ایران مانند دکتر رضا نازی نخواهد آمد. با سوادترین فرد بازار سرمایه ایران هستند