۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
شروع صادرات به اروپا با امضای قرارداد سوآپ گازی| کاهش شکنندگی ایران در برابر تحریم ها
کارشناس انرژی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

شروع صادرات به اروپا با امضای قرارداد سوآپ گازی| کاهش شکنندگی ایران در برابر تحریم ها

بهروزی فر، کارشناس انرژی با بیان اینکه سوآپ گازی بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان می تواند فتح بابی برای ما باشد، گفت: این قرار داد می تواند شکنندگی ایران در برابر تحریم ها را کاهش و آن را سخت کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی : قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران در حضور روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید. براساس این قرارداد که یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه آیت‌الله سیدابراهیم رییسی و الهام علی‌اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا دو میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

«مرتضی بهروزی فر» کارشناس انرژی که معتقد است امضای این قرارداد می تواند یک فتح بابی برای ایران باشد، در اینباره به «بازار» می گوید: ایران یک مسیر ترانزیتی عالی برای صادرات گاز کشورهایی همچون ترکمنستان به اروپاست که متاسفانه در سال های گذشته از آن استفاده ای نشده است. بنابراین این قرارداد می تواند به نوعی استارت استفاده از ظرفیت بازار گاز قاره سبز برای کشورهای تولیدکننده این انرژی در منطقه باشد.

در صورت افزایش حجم سوآپ گاز از ایران  و ایجاد وابستگی، عملا دیگر تحریم ایران مقوله راحتی نخواهد بود. چرا که امنیت انرژی کشورهای بسیاری به مراودات تجاری با  ایران گره می خورد

او همچنین معتقد است: در صورت افزایش حجم سوآپ گاز از ایران و ایجاد وابستگی، عملا دیگر تحریم ایران مقوله راحتی نخواهد بود. چرا که امنیت انرژی کشورهای بسیاری به مراودات تجاری با  ایران گره می خورد. کما اینکه در سال های گذشته هم دیدیم که کشورهایی همچون ترکیه و عراق به دلیل وابستگی که به واردات انرژی از ایران داشتند بارها و بارها از تحریم های آمریکا مستثنی شدند.

استقبال اروپایی ها از قرارداد سوآپ گازی ایران-ترکمنستان - آذربایجان
او همچنین به بحران انرژی در کشورهای اروپایی اشاره کرده و گفت: سالهاست که نوعی انحصار در بازار گاز اروپا شکل گرفته و عملا روسیه از این اتفاق در حال سودجویی است. به همین دلیل کشورهای این قاره بسیار علاقه مند هستند که مبادی تامین گاز را افزایش دهند. به همین دلیل بدون تردید اروپا هم از این قرارداد استقبال خواهد کرد.

به گفته او، سوآپ گازی که قرار است اتفاق افتد روزانه حدود ۴ تا ۵ میلیون مترمکعب خواهد بود که عدد ناچیزی است اما حجم این قرارداد در سال های آینده می تواند بیشتر شود و به نوعی از ایران  از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کند.

بعد از فروپاشی شوروی سابق بسیاری گمان می کردند که ایران به مسیر ترانزیتی انرژی در منطقه تبدیل شود و کشورهای همچون ترکمنستان از طریق کشور ما نفت خود را به خلیج فارس و گاز خود را به کشورهای اروپایی برسانند. اما عملا در طول سال های گذشته هیچ گاه از موقعیت جغرافیایی خود استفاده نکردیم

این کارشناس انرژی  ادامه داد : بعد از فروپاشی شوروی سابق بسیاری گمان می کردند که قرار است ایران به مسیر ترانزیتی انرژی در منطقه تبدیل شود و کشورهای همچون ترکمنستان از طریق کشور ما نفت خود را به خلیج فارس و گاز خود را به کشورهای اروپایی برسانند. اما عملا در طول سال های گذشته هیچ گاه از موقعیت جغرافیایی خود استفاده نکردیم.

به گفته بهروزی فر، این قرارداد نیز فرصت خوبی است چرا که ایران شرایطی دارد که با ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق رابط خط لوله دارد و امیدواریم در آینده نیز با افغانستان، پاکستان، کویت و دیگران نیز داشته باشد.

او ادامه داد: ما دومین قدرت گاز جهان هستیم و می‌توانیم از فرصت‌ها بهینه استفاده کنیم، اگر با سایر کشورهای همسایه هم چنین تعاملی را داشته باشیم ارزش اقتصادی بالایی برای ما ایجاد می‌کند.

این کاشناس انرژی همچنین سهم ایران از تجارت گاز در منطقه را کمتر از ۲ درصد عنوان کرد و گفت: همچنین این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش، از دی‌ماه ۱۳۹۵ واردات گاز از ترکمنستان قطع شده بود اما بر اساس این قرارداد قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد و آنطور که جواد اوجی - وزیر نفت اعلام کرده این قرارداد از اول فصل زمستان عملیاتی می شود.

کد خبر: ۱۲۰٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha