۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
رصد خانه آب در قزوین راه اندازی می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

رصد خانه آب در قزوین راه اندازی می‌شود

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: به منظور مدیریت و کنترل هوشمند مصرف منابع آب زیرزمینی، رصد خانه آب در استان تا پایان امسال راه اندازی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، یدالله ملکی در خصوص اهمیت راه اندازی رصد خانه آب در استان اظهارداشت: دشت قزوین به عنوان یکی از دشت های مهم و استراتژیک کشور با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش ها و نیز از سوی دیگر مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی همواره با چالش های جدی مواجه است که در صورت بی توجهی به مدیریت منابع در سال های آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: در سالهای گذشته میزان افت آب های زیرزمینی به یک متر هم رسیده بود که خوشبختانه با اجرای طرح های تعادل بخشی و همکاری دستگاهها و بهره برداران توانستیم وضعیت را کنترل کرده و از بحران خارج کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: با بستن چاههای غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاههای مجاز، نصب کنتورهای هوشمند و اقدامات موثر دیگر کاهش منابع آب زیرزمینی به یک سانتیمتر رسیده اما این برنامه ها بایستی تداوم داشته و در کنار توسعه آبیاری مدرن و دور شدن از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی به سمت مدیریت هوشمند مدیریت آب حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: پایه و اساس این کار نصب کنتورهای هوشمند است که از مجموع ۶ هزار حلقه چاه موجود استان تاکنون ۳۸۰۰ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

آغاز نصب تجهیزات رصد خانه آب در قزوین 
ملکی گفت: البته کسانی که سالهاست بدون نظارت و به صورت بی رویه منابع آبی را مصرف می کنند شاید با اجرای این طرح و نصب کنتور هوشمند موافق نباشند اما یک الزام قانونی است لذا ما اطلاع رسانی کردیم و فرهنگ سازی شده هرچند همچنان مقاومت می شود که در یک سال آینده تلاش می کنیم این کار به پایان برسد.

وی اظهارداشت: نصب تجهیزات رصد خانه در قزوین آغاز شده و مودم ها باید به سیستم مرکزی متصل شود که برای انتقال اطلاعات منابع آبی باید همه فعالیتها مونتیورینگ شود که این کار به دستگاههای «ویدئو بال» مودم،  سخت افزار و نرم افزار نیاز داشت که همه باید به یک نرم افزار مشترک منتقل و متصل شود.

ملکی گفت: رصد خانه آب در واقع به عنوان یک مرکز با قابلیت شارژ کارت های توزیع آب و کنترل و مدیریت هوشمند آب است و با اتصال  ایستگاههای باران سنجی و چاههای پیزومتری و شبکه آبیاری دشت قزوین از یک اتاق فرمان مرکزی می توانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha