۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
احتمال ادامه افزایش قیمت زعفران تا پایان سال| خرید هر کیلوگرم تا نرخ ۳۲ میلیون تومان
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان مطرح کرد

احتمال ادامه افزایش قیمت زعفران تا پایان سال| خرید هر کیلوگرم تا نرخ ۳۲ میلیون تومان

میری، رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: هر کیلو زعفران را تا ۳۲ میلیون تومان خریداری میکنیم و چون الان قیمتها را عرضه و تقاضا تعیین می کند احتمال افزایش قیمتها تا پایان سال وجود دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت محصول زعفران طی هفته های اخیر گفت: این روزها قیمت ها به طور چشمگیری در بازار بالا رفته است به طوری که قیمت هر کیلوگرم  زعفرانی که ما از کشاورز خریداری می کنیم بین ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان است.

میری افزود: دلیل این افزایش قیمت ها عمدتا کاهش تولید است.

برای قطع شدن دست دلالان و عدم خرید زعفران با نرخ پایین توسط دلالان، از سوی هیچ سازمان دولتی اقدامی صورت نگرفته و اگر الان قیمت ها بالا رفته تنها به واسطه عرضه و تقاضا است

وی ادامه داد: در واقع برای قطع شدن دست دلالان و عدم خرید زعفران با نرخ پایین توسط دلالان، از سوی هیچ سازمان دولتی اقدامی صورت نگرفته و اگر الان قیمت ها بالا رفته تنها به واسطه عرضه و تقاضا است.

ورود زعفران به بازار یک دوم سال گذشته است
میری در خصوص میزان کاهش تولید گفت: آمار دقیقی فعلا برای ارائه وجود ندارد با این وجود سال گذشته در این ایام روزانه ۵ تن زعفران به بازار تزریق می شد؛ به طوری که در آبان ماه سال قبل ۶۵ تن زعفران صادر کردیم که معادل صادرات روزانه ۳ تن زعفران است. اما امسال ورود زعفران به بازار نصف این مقدار است و بر اساس آنچه علم اقتصاد می گوید عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می کند.

سال گذشته چون عرضه بیش از تقاضا بود قیمت ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کرد اما امسال رشد بالایی داشته است و حتی احتمال افزایش قیمت تا پایان سال نیز وجود دارد

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته چون عرضه بیش از تقاضا بود قیمت ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کرد اما امسال رشد بالایی داشته است و حتی احتمال افزایش قیمت تا پایان سال نیز وجود دارد.

دلایل افت قیمت زعفران در سال گذشته
این مقام مسئول در خصوص خرید تضمینی زعفران نیز گفت: دولت اعلام کرده زعفران را از کشاورز به نرخ ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می کند و مسلما وقتی این محصول به نرخ ۳۲ میلیون تومان خریدار دارد این خرید تضمینی کارایی ندارد.

وی در خصوص افت قیمت زعفران در سال گذشته به دلیل انجام خرید تضمینی گفت: وقتی کشورهای خارجی که خریدار زعفران ما هستند مطلع می شوند دولت به عنوان مثال ۶۰ تن زعفران از کشاورزان خریداری کرده و به اصطلاح موجودی دارد به طور ناخودآگاه برای خرید اشتیاق چندانی نشان نمی دهند و به اصطلاح تشنه خرید نیستند. به طوری که حتی وقتی من صادر کننده قصد دارم قیمت خرید را بالا ببرم به دلیل داشتن اطلاعات از موجودی زعفران در کشورمان، با بالا رفتن نرخ موافقت نمی کنند و خریداری نمی کنند.

میری افزود: به همین دلیل ما سال گذشته از طریق اتحادیه صادر کنندگان به دولت پیشنهادی دادیم که اگر عملیاتی می شد برای زعفران ما در بازارهای جهانی چنین اتفاقی رخ نمی داد و با کاهش قیمت زعفران روبه رو نمی شدیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که تعاون روستایی زعفران را از کشاورز خریداری کند و این زعفران را با یک درصد سود از قبل تعیین شده به ما در اتحادیه صادر کنندگان بدهند تا ما نیز  روانه بازارهای صادراتی کنیم. اگر این اتفاق می افتاد خریداران خارجی به هیچ وجه از میزان موجودی زعفران کشور مطلع نمی شدند و قیمتها افت نمی کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      متاسفانه به دلیل سیاست های غلط و عدم پشتیبانی اصولی از کشاورزان و خشکسالی و...و ایجادی ناامیدی در بین کشاورزان،بسیاری از آنان در سال جاری از آبدهی به مزارع زعفران خودداری کردند و این باعث کاهش تولید شد که نهایتا به ضرر کشور خواهد بود.
      • زعفرانیک IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
        1 0
        دقیقا ما زمستان سال قبل به زمین ها اب ندادیم.قیمت زعفران سه سال بود تغییری نداشت و هزینه ها بیشتر از قیمت زعفران بود