۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
شاهراه تجاری در جستجوی راهی برای بودجه| سهم ایران از کریدور ریلی KTI افزایش می‌یابد
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

شاهراه تجاری در جستجوی راهی برای بودجه| سهم ایران از کریدور ریلی KTI افزایش می‌یابد

گرگان- اجرای مسیرریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود، مطالبه دیرین گلستانی ها و از راهکارهای توسعه اقتصادی و بالابردن ترانزیت کالا در حوزه کشورهای cis بوده که نیاز است در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری بگیرد.

اعظم محبی؛ بازار: واقع شدن گلستان در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب و ایجاد منطقه تجاری اینچه‌برون ضرورت توسعه محورهای مواصلاتی زمینی، ریلی و هوایی را برای توسعه مبادلات تجاری دو چندان می‌کند.

یکی از مزیت های مهم گلستان برخورداری از مسیر ریلی داخلی و اتصال آن از طریق پایانه اینچه برون به کشورهای cis است هرچند در حال حاضر مرسولات تجاری از مبادی مختلف هم‌چون چین و قزاقستان از کریدور اینچه برون وارد استان و سپس از مسیر گرگان تهران به سایر مناطق و حتی کشورهای همسایه صادر می‌شود اما به زعم کارشناسان برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری، ایجاد یک مسیر ریلی میانبر بین گلستان و فلات مرکزی کشور لازم است تا از این طریق بازه زمانی انتقال کالا از کشورهای cis به مناطق جنوبی ایران کاهش یابد.

کوتاه شدن مسیرها
از جمله مسیرهای پیش بینی شده، محور اینچه‌برون- آزادشهر- شاهرود است که در بین کارشناسان و بازرگانان موافقان بسیاری دارد و در سفر اخیر وزیر اقتصاد هم نماینده ولی فقیه در گلستان این خواسته را مطرح کرد. کوتاه تر شدن ۵۰۰ کیلومتری مسیر علاوه بر کاهش هزینه‌های جابه‌جایی کالا، زمان انتقال مرسولات تجاری را هم کمتر می کند.

یکی از مزیت های مهم گلستان برخورداری از مسیر ریلی داخلی و اتصال آن از طریق پایانه اینچه برون به کشورهای cis است

با توجه به حجم بالای محصولات زراعی و باغی گلستان، این مسیر ریلی می تواند بازارهای هدف بیشتری را فراروی فعالان این بخش قرار داده و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند و سهم کشور هم از کریدور ریلی KTI (قزاقستان- ترکمنستان- ایران) افزایش می یابد.

علی اصغر رفیعی نژاد، مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان در خصوص راه آهن اینچه برون- آزادشهر- شاهرود به خبرنگار بازار گفت: این طرح توسط مسئولان در حال پیگیری بوده و هنوز ردیف اعتباری ندارد و بعد از گرفتن اعتبار، طرح مطالعاتی و اجرایی به شرکت ساخت راه‌ها ابلاغ خواهد شد.

شاهراه تجاری در انتظار توجه دولت | سهم ایران از کریدور ریلی KTI افزایش می‌یابد

سهم خود را از بازار آسیای میانه بگیریم

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ هم به خبرنگار بازار گفت: مسیر اینچه برون- شاهرود یک مطالبه استانی است که اتاق بازرگانی آن را پیگیری می کند برای این کار نیاز است تا طرح توجیه اقتصادی داشته باشد لذا باید بررسی مهندسی دقیق با رویکرد ۵۰ الی ۱۰۰ ساله انجام شود که آیا ما می تونیم بخش زیادی از بازار آسیای میانه را از کریدور شمال به جنوب، جذب کنیم یا خیر؟

مسیر اینچه برون- شاهرود یک مطالبه استانی است که اتاق بازرگانی آن را پیگیری می کند

محسن اعتماد با بیان اینکه کشورهای همسایه، کریدورهای زیادی از جمله مسیر لاجورد از افغانستان تا ترکیه، بندر ترکمن باشی تا باکو و ترکیه و غیره ایجاد کرده و برای حمل و نقل ما را دور می زنند و یا مسیر پاکستان به چین و مسیر روسیه به پاکستان که در حال احداث است لذا ما باید سهم خود را از این بازار بگیریم، ابراز داشت: راه آهن اینچه برون از سال ۹۳ افتتاح شده و باید حداکثر بهره برداری از این ظرفیت موجود کرد و علاوه بر آن باید به ایجاد مسیر جدید (اینچه برون- شاهرود) هم ورود کنیم که البته لازم است بررسی های بیشتری انجام شود 

وی با بیان اینکه چون این پروژه هنوز ردیف اعتباری ندارد، نمی‌توان گفت که جایگزین برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار است، ابراز کرد: برآورد هزینه نیاز به مطالعه دارد، گفت: برای احداث یک کیلومتر راه آهن ۳۰ الی ۳۵ میلیارد تومان لازم است و اگر در این مسیر تونل هم ایجاد شود هزینه ها افزایش خواهد یافت.

کاهش هزینه ها و کوتاه تر شدن مسیر

با توجه به این که این طرح برای نخستین بار توسط اتاق بازرگانی گرگان مطرح شد لذا در این خصوص با رئیس این اتاق گفتگو کردیم، علی محمد چوپانی به خبرنگار بازار گفت: در سفر وزیر اقتصاد به گلستان موضوع راه آهن اینچه برون- آزادشهر- شاهرود مطرح و به عنوان پیشنهاد به صورت مکتوب به شورای گفتگو ملی اعلام شد  همچنین برای رفع دغدغه کوهستانی بودن این محور، مسیر دیگر شامل اینچه برون- گنبدکاووس- دوراهی کلاله- جنگل گلستان و اتصال به جاجرم پیشنهاد شد.

چوپانی با بیان اینکه در این دیدار هچنین مقرر شد، ردیف اعتباری برای فاز مطالعاتی و اجرایی در بودجه سال بعد پیش‌بینی شده که وزارت راه و شهرسازی بتوانند آن را عملیاتی کند، ابراز کرد: در حال حاضر برای حمل بار از جنوب به گرگان می‌آید حدود ۴۰ روز زمان لازم بوده که نشان از عدم کارآیی مسیر فعلی است و باید مسیر جایگزین ایجاد کنیم.

مسیر پیشنهادی ضمن اینکه ۵۲۰ کیلومتر راه را نزدیک تر می کند، قابلیت ترانزیت را از ۵۰۰ هزار تن به دو میلیون تن و در یک مسیر رفت و برگشت به ۱۲ میلیون تومان می رساند

وی با بیان این که از لحاظ ژئوپلتیک، اینچه برون- آزادشهر- شاهرود بهترین مسیر است چون دسترسی شرق استان را به ریل ایجاد می کند و سبب کاهش هزینه و کوتاه تر شدن مسیر می شود، افزود: مسیر راه آهن گرگان- مشهد و برقی کردن گرمسار در مجموع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو اعتبار لازم دارد ولی مسیر پیشنهادی ضمن اینکه ۵۲۰ کیلومتر راه را نزدیک تر می کند و قابلیت ترانزیت از ۵۰۰ هزار تن را به دو میلیون تن و در یک مسیر رفت و برگشت به ۱۲ میلیون تومان می رساند، تنها ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار لازم داشته و در این راه، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو صرفه جویی می شود.

رئیس اتاق گرگان در خصوص اجرای پروژه و با بیان اینکه در گذشته مذاکره با وزیر راه و شهرسازی وقت داشتیم و به ما اعلام شد که تا ایستگاه گنبدکاووس با اعتبار دولتی انجام شده و از گنبد تا شاهرود به نسبت ۳۰ و ۷۰ درصد با بخش خصوصی انجام خواهد شد، بیان کرد: سهم هر بخش باید در لایحه بودجه پیش‌بینی شود ولی بخش خصوصی آمادگی کمک در این زمینه را دارد.

شاهراه تجاری در انتظار توجه دولت | سهم ایران از کریدور ریلی KTI افزایش می‌یابد

عبور از البرز با ایجاد تونل

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص این مسیر ریلی به خبرنگار بازار گفت: راه آهن اینچه برون- آزادشهر- شاهرود که به شکل باری تعریف شده جزو پیشنهادات استان و اتاق بازرگانی به وزیر سابق راه و شهرسازی بوده است که به جای صرف هزینه هنگفت و طی ۸۰۰ کیلومتر، مسیر جایگزین به طول ۲۱۵ کیلومتر ایجاد شود.

حسین محبوبی با بیان اینکه این مسیر از اینچه برون آغاز شده و به آزادشهر، خوش ییلاق و شاهرود می رسد و از این طریق به طبس و بندرعباس متصل خواهد شد، بیان کرد:  مطالعات اولیه طرح در سال 98  انجام و مشاور آن را رد یا تایید نکرد و بیان شده که از لحاظ مسافری توجیه ندارد که ما به آن واقف هستیم.

مشکل اساسی این خط عبور از البرز بوده و در مقطعی باید سه الی چهار کیلومتر تونل ایجاد شود که هزینه بر است

وی با بیان اینکه عمده خواسته اتاق بازرگانی حمل بار بوده که بتوانند کالاهای صادرات و وارداتی را از شمال کشور به جنوب و بالعکس منتقل کنند، افزود:  وزارت راه و شهرسازی با این طرح موافقت کرده و در مقطعی هم قول مساعد داده است و نظر وزارتخانه این بود که بخش خصوصی در قالب BOT و کار پروژه آن را انجام دهد.

ارائه پیشنهادات به وزارت اقتصاد
مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه این پروژه جزء پروژه‌های پیشنهادی در جلسه با وزیر اقتصاد هم بود لذا مقرر شد که مطالعات طرح توسط اتاق بازرگانی گرگان انجام شود و امیدواریم که در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار حداقلی گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز شود، ابراز داشت:  برآورد اولیه اجرای طرح در سال ۹۸ حدود دو هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون این عدد به پنج هزار میلیارد تومان هم می‌رسد و اتاق بازرگانی و بخش خصوصی طالب است که در این زمینه ورود کند.

محبوبی با بیان این که باید مطالعات طرح به روز شده و نقشه های اجرایی آماده شود، عنوان کرد: مشکل اساسی این خط عبور از البرز بوده و در مقطعی باید سه الی چهار کیلومتر تونل ایجاد شود که هزینه بر است در نوده خاندوز، خوش ییلاق و سمت شاهرود مشکلی برای عبور خط وجود ندارد و تنها محدوده نوده خاندوز تا خوش ییلاق نیاز به تونل دارد.

با توجه به تلاش گسترده همسایگان ایران مبنی بر ایجاد و توسعه کریدورهای تجاری یعنی شرق و غرب آسیا، احداث مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود می تواند سهم ایران را از درآمدهای ترانزیتی کالا از کشورهای شرق آسیا به سوی غرب و یا کشورهای cis افزایش دهد.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha