۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
اقتصاد دیجیتال؛ ناجی پسا کرونا| ۶۵ درصد اقتصاد دنیا تا ۲۰۲۲ دیجیتال می شود
بازار گزارش می دهد؛

اقتصاد دیجیتال؛ ناجی پسا کرونا| ۶۵ درصد اقتصاد دنیا تا ۲۰۲۲ دیجیتال می شود

در یک سال اخیر سرمایه گذاری زیادی در توسعه زیر ساختهای لازم برای اقتصاد دیجیتال در جهان انجام شده است و این سرمایه گذاریها کلید گذر سریع تر اقتصاد دنیا از چالشهای ناشی از کرونا است.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از بزرگترین تحولاتی که در یک سال گذشته در اقتصاد دنیا ایجاد شد توسعه اقتصاد دیجیتال است. اقتصادی که بر پایه توسعه اینترنت استوار است و فرصت فعالیت حتی در شرایط همه گیری و چالشهای سلامتی را دارد.

در دو سال اخیر دور کاری و استفاده از اینترنت فرصتهای زیادی را برای فعالیت اقتصادی فراهم کرد. مردم بدون اینکه خطری سلامتشان را تهدید کند در جلسات کاری شرکت می کردند و مسولیتهای شغلی خود را انجام می دادند.

این فرصتی بود که دنیای دیجیتال در اختیار اقتصاد قرار داده بود و عوارض اقتصادی ناشی از کرونا را به حداقل رسانده بود. حال به نظر می رسد کشورهای دنیا برای توسعه زیر ساختهای دیجیتال به رقابتی تنگاتنگ با هم پرداخته اند. توسعه زیر ساختهای دیجیتال در کشورهای خاورمیانه به موضوع مورد بحث در رسانه ها تبدیل شده است و کشورهای اروپایی هم برای استفاده از این فرصت قوانین تازه ای را وضع کرده اند.

اندونزی از جمله کشورهایی است که در این زمینه فعالیت زیادی کرد و بستر را برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم کرد. حال گزارشهای رسیده از این کشور نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ ارزش اقتصاد دیجیتال ۵۰ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده است.  

تا انتهای امسال ارزش اقتصاد دیجیتال در اندونزی که پر جمعیت ترین کشور مسلمان در دنیا است به بیش از ۷۰ میلیارد دلار می رسد و این روند افزایشی تا سال ۲۰۲۵ ادامه پیدا خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰ ارزش اقتصاد دیجیتال در این کشور برابر با ۴۷ میلیارد دلار بود. این سرعت رشد در کشور مالزی برابر با ۲۸ درصد و در خاورمیانه برابر با ۲۹ درصد اعلام شده است. کشور امارات رشد بالغ بر ۷۲ درصدی را در اقتصاد دیجیتال تجربه می کند و در نظر دارد زیر ساختهای خود را همسو با کشورهای صنعتی توسعه دهد.

 اما این وضعیت تنها در کشور اندونزی اتفاق نمی افتد. مطالعات انجام شده در دنیا نشان می دهد سرعت توسعه اقتصاد دیجیتال نسبت به براوردهای قبلی بالاتر است و تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر ۶۵ درصد از اقتصاد دنیا به صورت دیجیتال  اداره خواهد شد.

افزایش سهم وابسنگی به دنیای انلاین برای انجام مسولیتهای شغلی در کشورهای صنعتی دنیا در سالهای اتی به بیش از ۷۰  درصد می رسد و  انتظار می رود دور کاری به یک روش متداول و پذیرفته شده کاری در دنیا تبدیل شود.

سرمایه گذاریهای که در یک دهه اخیر برای توسعه زیر ساختهای صنعتی و اینترنتی و مخابراتی در دنیا انجام شده است بستر را برای این تحول بزرگ فراهم کرده است. تحولی که ریشه در توسعه تکنولوژی و افزایش دسترسی به دنیای تکنولوژی در جهان دارد.

 گلف بیزینس در این مورد نوشت: «همه گیری کرونا تاثیرات بسیار بدی روی زندگی انسانها در دنیا داشت و باعث از بین رفتن شمار زیادی از مردم شد ولی این تنها یک روی سکه بود و در روی دیگر سکه تسریع روند چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا بود. انقلابی که پیش بینی می شد طی یک دهه اتفاق بیفتد تنها ظرف دو سال جهان را متحول کرد.»

 توسعه اقتصاد دیجیتال به کشورها کمک می کند تا با سرعت بیشتری تاثیرات منفی ناشی از همه گیری کرونا را پشت سر بگذارند و رشد اقتصادی را تجربه کنند. بحرانی که می توانست بالغ بر یک دهه از زندگی مردم را با چالشهای اقتصادی همراه کند، می تواند ظرف مدت کوتاهی حل شود و زندگی را به حالت عادی بازگرداند.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha