۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
اعلام برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان همدان| پساب به پتروشیمی هگمتانه منتقل می شود
با حضور مدیران انجام شد؛

اعلام برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی در استان همدان| پساب به پتروشیمی هگمتانه منتقل می شود

همدان - این روزها همدان در شرایطی آخرین ماه فصل پاییز را پشت سر می گذارد که همچنان کمبود بارش ها موجب تشدید بحران کم آبی در این منطقه شده و تلاش ها برای اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، بحث آب در استان همدان روزهای ناخوش و بحرانی خود را پشت سر می گذارد چراکه بارندگی های امسال و تغییرات بارشی نسبت به دوره های مشابه روند کاهشی داشته و همچنان شاهد این روند هستیم.

هرچند در این راستا ورود به بحث های الگوی کشت، کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و غیره مطرح است اما تا رسیدن به اهداف راه طولانی است و باید تلاش ها مستمر باشد.

موضوع و بحران کم آبی در همدان تا آنجا جدی است که در راستای اعلام برنامه های دستگاه های مرتبط برای سازگاری با کم آبی مدیران استان همدان گرد هم آمدند و مباحثی در جلسه امروز در استانداری همدان مورد بحث قرار گرفت.

معاون امور عمرانی استانداری همدان ظهر یکشنبه در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان همدان که به‌صورت ویدئو کنفرانس با مدیریت منابع آب کشور برگزار شد، مطرح کرد: با همدلی های صورت گرفته در استان همدان توانستیم با بحران آب مقابله کنیم به نوعی که در این راستا حتی ۴۵ درصد حق آبه قانونی باغداران به آن ها داده شد.

فرهاد فرزانه با بیان اینکه این روند با برنامه ریزی پیش رفت، گفت: با این مسیر هم باغداران راضی بودند و هم اینکه سه میلیون مترمکعب آبی که در حال حاضر در سد اکباتان وجود دارد، نتیجه این قدم ها است.

مجوزهایی که برای برداشت آب در بخش های مختلف مثل صنعت اعطا شده اما این صنایع راه اندازی نشده اند، باید تعیین تکلیف شوند

وی با بیان اینکه مجوزهایی که برای برداشت آب در بخش های مختلف مثل صنعت اعطا شده اما این صنایع راه اندازی نشده اند، باید تعیین تکلیف شوند؛ مطرح کرد: در این زمینه سازمان صمت همدان باید ورود کند و این موارد معرفی شوند تا مجوزهای آن ها باطل و به جای آن مجوزهای جدیدی برای آب به این صنایع جدید اعطا شود.

برنامه ریزی برای صرفه جویی ۲۶۹ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان همدان تا افق ۱۴۰۵
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان نیز در این نشست عنوان کرد: در فاز اول برنامه ریزی های به عمل آمده جهت صرفه جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی در سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵، سهم آب زیرزمینی برای صرفه جویی در استان همدان برابر ۲۶۹ میلیون مترمکعب است که در این راستا اقداماتی باید از سوی شرکت آب منطقه ای و سازمان جهادکشاورزی استان به انجام می رسید.

منصور ستوده با بیان اینکه در این راستا ۱۹۶ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۷۳ درصد برنامه ها برای کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی در فاز اول جز برنامه های شرکت آب منطقه ای همدان است، گفت: ۷۲.۲ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۲۷ درصد مربوط به سهم کاهش برنامه های سازمان جهادکشاورزی استان بوده است.

وی ادامه داد: در بخش صرفه جویی مصرف آب کشاورزی از منابع آب سطحی نیز برنامه ریزی ها روی ۲۹.۵ میلیون مترمکعب بود که از این میزان ۹۳.۵ درصد مربوط به برنامه های شرکت آب منطقه ای استان همدان و مابقی مربوط به سازمان جهادکشاورزی استان است.

ستوده عنوان کرد: برنامه کاهش برداشت از آب های سطحی و زیرزمینی در فاز اول یعنی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ برابر ۳۱۰ میلیون مترمکعب مصوب شده که شامل تقریباً ۲۶۹ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی زیرزمینی است.

وی گفت: پنج برنامه شرکت آب منطقه ای و ۱۱ برنامه سازمان جهادکشاورزی نیز دربرگیرنده ۲۹.۶ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی سطحی است و نیز برنامه از سوی شرکت آب منطقه ای و یک برنامه از سوی سازمان جهادکشاورزی تعریف شده است.

در بخش شرب و بهداشت ۱.۹ میلیون مترمکعب کاهش یعنی یک درصد مدنظر است که در این راستا ۵ برنامه از سوی شرکت آبفا استان و جایگزینی پساب با آب های متعارف مد نظر است و ۹.۷ میلیون مترمکعب کاهش با سه برنامه مشترک شرکت آب منطقه ای و آبفا استان در پیش گرفته شده است

وی ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت ۱.۹ میلیون مترمکعب کاهش یعنی یک درصد مدنظر است که در این راستا ۵ برنامه از سوی شرکت آبفا استان و جایگزینی پساب با آب های متعارف مد نظر است و ۹.۷ میلیون مترمکعب کاهش با سه برنامه مشترک شرکت آب منطقه ای و آبفا استان در پیش گرفته شده است.

ستوده با بیان اینکه در فاز دوم (از سال های ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰)، این برنامه نیز ۴۰۷ میلیون مترمکعب کاهش آب به ویژه در بخش منابع آب زیرزمینی استان مصوب شده است، اضافه کرد: در این راستا نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در ادامه صحبت های خود به برنامه های این شرکت در راستای اصلاح و تمدید پروانه چاه های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز فرم یک و فرم پنج، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز، اشاره کرد و افزود: در مجموع، طبق برنامه در بخش کشاورزی در بحث استفاده از آب های زیرزمینی، سهم شرکت آب منطقه ای ۲۶۹ میلیون مترمکعب است که از این میزان، ۱۳۲.۵ میلیون مترمکعب آن تاکنون محقق شد.

ستوده در ادامه این جلسه به پیش روی جایگزینی پساب ها به جای آب های متعارف اشاره کرد و گفت: قرار است با جایگزینی این پساب به جای چاه ها ۹.۷ میلیون مترمکعب صرفه جویی شود که حدود ۰.۶ میلیون مترمکعب آن انجام شده است اما در ۶ ماهه دوم سال این عدد جهش خوبی خواهد داشت و پتروشیمی هگمتانه به جای چاه هایش از این پساب استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در این راستا گفت: در مجموع از سهم  ۳۰۹ میلیون مترمکعب تعیین شده برای صرفه جویی در استان همدان ۱۳۰.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده که برابر ۴۳.۷ درصد است.

کد خبر: ۱۲۰٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha